Povestea tinerei care şi-a deschis o afacere inspirată dintr-o întâmplare din copilărie, când bunica sa i-a salvat viaţa. Ce a folosit antreprenoarea pentru a transforma în realitate o idee?
Adelina Oane a dezvoltat Prezent Studio, un atelier de produse de îngrijire personală, dar care are în portofoliu lumânări şi parfumuri, toate gravitând în jurul florilor de tei, care pentru antreprenoare au o semnificaţie aparte. Produsele Prezent se găsesc astăzi atât pe site-ul propriu, cât şi pe Sezamo, la Grain Trip pe Nerva Traian dar şi în studiouri de yoga şi dezvoltare personală. Cum a început povestea atelierului şi cumva arăta viitorul?
La nivel conceptual, povestea noastră a început de mult. Ceaiul de tei a salvat cândva un bebeluş deshidratat, căruia doctorii i-au spus că în spital nu va supravieţui. Bunica mea, cu dragostea, răbdarea şi întelepciunea ei simplă, m-a tratat cu ceai de tei. Bebeluşul a supravieţuit, iar azi, adultul care scrie aceste rânduri va fi întotdeauna recunoscător bunicii şi florilor de tei”, povesteşte Adelina Oane, fondatoarea Prezent. La acest trecut legat de florile de tei, s-a adaugat curiozitatea antreprenorilor faţă de principiile din filozofia estică zen ca stil de viaţă.
„Însuşi numele studioului nostru are povestea lui, şi nu este ales întâmplător, şi el constituind un reminder al stării de zen din prezent. Parte din această filosofie aduce în prim-plan momentul «prezent» ca fiind tot ce deţinem cu adevărat în viaţă”.
Astfel, teiul şi zenul se întâlnesc în fiecare lucru pe care îl creează. Produsele Prezent sunt împărţite în două categorii, ambele având o componentă ritualică: îngrijire personală şi ambiental. Totul în jurul florilor de tei şi al momentului prezent. Ca poziţionare pe piaţă, spune Adelina, s-au plasat în zona de idei de cadouri personalizate pentru propria persoană sau prieteni, colegi şi în timp şi zona corporate. „Practic, clienţii îşi pot face propria cutie cadou în funcţie de buget şi preferinţe”. Pe parcursul activităţii au lansat noi şi noi produse, unele la cerere (parfumul de tei pentru cameră), altele complementare celor iniţiale.
În zona ritual-ambientală, Prezent are în portofoliu lumânarea cu tei de diferite mărimi şi recipiente, parfumul de cameră cu tei şi cel de maşină / dressing şi tabletele de ceară parfumate pentru difuzoarele ceramice şi cănuţele ceramice cu mesaje. În zona de ritual de îngrijire personală portofoliul include săpunul şi gelul de duş natural hidratant, sarea de baie cu tei. „Florile de tei ne inspiră să rămânem ancoraţi în natură, iar filosofia zen ne reaminteşte să cultivăm liniştea interioară”. Producţia se realizează în colaborare cu un atelier de producţie local cu experienţă în industria cosmetică. Iniţial, Adelina a început cu un singur produs şi anume lumânarea cu flori de tei. Investiţia nu a fost mare, ci s-a ridicat la aproximativ 2.000 euro. „Nu este primul meu business aşa că în timp am învăţat că unul dintre paşii cei mai importanţi la început este să cauţi să validezi în piaţă ideea ta înainte de a te aruncă în horă financiar şi emoţional”. Aşa că timp de un an a strâns feedback şi a interacţionat cât mai direct, faţă în faţă, cu clienţii ei. „Am căutat să înţeleg nu doar impactul de început al produselor (packigingul, mirosul iniţial) cât şi experienţa pe parcursul utilizării produselor noastre. Asta m-a ajutat şi din punct de vedere strategic, dar şi motivaţional. Mi-a dat încredere să continuu să investesc asumat în primul rând timpul meu”. În plus, după cum mai spune Adelina, nu aveam experienţă directă în domeniul e-commerce, deşi a lucrat în trecut cu foarte mulţi producători locali şi le ştia problemele şi provocările. „Dar cel mai mult am învăţat greşind şi făcând.” În prezent însă investeşte tot ce produce şi lucrează continuu la noi produse, concepte etc. „De ce am avut eu nevoie ca să încep? Practic - de omul potrivit, colega mea de la producţie, şi curaj să îi vorbesc despre nebunia mea”. Produsele Prezent se găsesc astăzi atât pe site-ul propriu (prezent.studio) , cât şi pe Sezamo, la Grain Trip pe Nerva Traian dar şi în studiouri de yoga (precum haryoga.ro) şi dezvoltare personală şi evenimente (Centru Eka).
Cât despre promovare, Adelina spune că a început iniţial în online, în comunităţile de părinţi, mai ales că este fondatoarea unei astfel de platforme - Zen Mommy Village Community. „Organic, ne-am strâns la un loc femei tare faine care se sprijină reciproc, inclusiv pe partea de antreprenoriat. Unul dintre atuurile acestei comunităţi este că am încurajat încă de la început partea antreprenorială, creând diferite instrumente de promovare online pentru ele. Aşadar, după 9 ani, le-am folosit şi în favoarea mea”. Practic, acolo a testat, validat şi de acolo au venit primii clienţi.
„De acolo au venit prin recomandări noi şi noi clienţi şi colaborări. Nu am investit până acum nicio sumă în promovare online, totul s-a întâmplat organic. Poate ar trebui să o fac”, spune Adelina. Cât despre 2024, ea spune că a fost unul plin de provocări, mai ales pe final de an, în contextul politic incert. Ea adaugă că a simţit că oamenii s-au speriat şi au fost mai precauţi în bugetele alocate pentru cadouri, inclusiv în zona corporate. „Cea mai importantă realizare este a fost când am pus pe foaie numerele - ele nu mint. Mi-am dat seama că am investit foarte mult timp, bani şi energie în producţia şi crearea de noi produse şi partea de vânzări şi marketing a suferit. Spre sfârşit de an am înţeles că am nevoie de o strategie mai clară şi atenţia mea în această direcţie. Aşa au început colaborările cu Sezamo, GrainTrip şi alte proiecte corporate”. I-a fost greu să se oprească din vânzări şi să concentreze pe vânzări, dar era necesar. Pentru 2025, planul pentru Prezent este extinderea prezenţa în offline - prin colaborări win-win cu businessuri cu care rezonează la nivel valoric şi etic, în cafenele, centre yoga, cabinete de psihoterapie, brutării, site-uri de nişă cunoscute în zona de produse naturale. „Ne dorim să fim prezenţi şi în opţiunile de cadouri corporate pentru diverse evenimente interne”.
Pe termen lung, Adelina îşi doreşte să se extindă şi în afara Bucureştiului sau poate, de ce nu, în afara ţării, şi chiar să deschidă un magazin propriu încorporat într-o cafenea ambientală.
„Cea mai importantă realizare este a fost când am pus pe foaie numerele - ele nu mint. Mi-am dat seama că am investit foarte mult timp, bani şi energie în producţia şi crearea de noi produse şi partea de vânzări şi marketing a suferit.“
Adelina Oane, fondatoare, Prezent
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
La Belle Vie Patisserie – reţea de patiserii
Fondatoarea: Delia Oros
Investiţie: 150.000 de euro
Locaţii: Satu Mare, Negreşti Oaş
OTO TOTS – magazin online cu jucării
Anul lansării: 2024
Fondatoare: Victoria Damian
La Monitori – şcoală de schi
Fondator: Florin Andrei
Locaţie: Sinaia
Venituri maxime pe sezon: 300.000 de lei
Număr instructori: 6
La Delicii – brutărie şi cofetărie
Locaţie: Banloc (judeţul Timiş)
Fondatoare: Daiana Lupu
Investiţie: circa 100.000 de euro
Cele mai apreciate produse: melcii cu lapte
Snowline- şcoală de schi şi snowboard
Fondator: Dominic Marcu
Locaţie: Azuga
Număr elevi/sezon: 1.000
Anul fondării: 2017
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro