Povestea unei afaceri create de două surori din România, ce funcţionează de mai bine de 20 de ani, iar acum se extinde şi peste hotare, ajungând chiar şi la Paris

Autor: Ioana Matei Postat la 14 decembrie 2023 29351 afişări

Cunoaşterea clientului – filosofie pe baza căreia surorile Cristina Căpitanu şi Elena Oancea şi-au construit studioul de design interior Lemon Interior design în urmă cu aproape 20 de ani - trece la următorul nivel. Într-un context economic atipic, antreprenoarele au decis să facă pasul spre expansiunea internaţională. Şi, cum nu există poate loc mai bun pentru a cunoaşte cele mai rafinate gusturi ale clienţilor europeni decât Parisul, aici vor fi noul hub al expansiunii, precum şi noua lor echipă, ce va colabora îndeproape cu cea din Parisul mai mic.

Extinderea Lemon Interior Design pe piaţa internaţională este un pas natural în evoluţia noastră, un punct ce se afla în strategia noastră pe termen lung încă din ultimii ani. Am ales să ne îndreptăm atenţia către pieţele externe, în special către Paris, datorită potenţialului enorm pe care îl oferă în domeniul designului de interior şi al arhitecturii.

Parisul nu este doar un epicentru al modei şi al artei, ci şi un loc unde designul interior are un loc binemeritat”, descrie Cristina Căpitanu, cofondatoare a studioului de design interior Lemon Interior Design, cea mai recentă mutare din evoluţia afacerii. Înfiinţat în 2004 de surorile Cristina Căpitanu şi Elena Oancea, businessul Lemon Interior Design s-a axat pe furnizarea de servicii integrate de design şi management al amenajărilor interioare.

Printre cele mai cunoscute proiecte pe care cele două surori le-au gândit şi implementat se numără lobbyurile unor clădiri rezidenţiale cunoscute din Bucureşti, precum One Herăstrău Park sau One Charles de Gaulle, dar şi o serie de apartamente şi penthouse-uri. În 2019, compania a lansat şi o divizie office, axată pe soluţii complete de proiectare, design şi implementare pentru configurarea spaţiilor de birouri, într-un mod personalizat.

Cel mai recent pas din strategia businessului îl reprezintă expansiunea pe plan internaţional şi reprezintă, potrivit celor două antreprenoare, o modalitate prin care şi-au propus atât să se expună în timp real la cele mai recente influenţe şi tendinţe din domeniu, îmbogăţind astfel viziunea echipei Lemon, cât şi deschiderea de porţi noi pentru colaborări diverse, atât în ceea ce priveşte clienţii, dar şi alţi parteneri din alte colţuri ale lumii. „Avem astfel oportunitatea de a demonstra adaptabilitatea designului nostru în contexte culturale diverse.

Este un pas în drumul nostru de a deveni un jucător global în industria designului de interior”, spune Cristina Căpitanu. În ceea ce priveşte serviciile oferite în acest nou context, Elena Oancea spune că de la bun început, au avut o abordare diferită a conceptului de design interior, o abordare integrată a fiecărui proiect. „Livrăm proiecte la cheie, de la procesul de creaţie adaptat întotdeauna la personalitatea clientului sau filosofia companiei, la procesul de achizitie şi execuţia efectivă, implementarea ame-najării. Şi vom continua să abordăm acest model de business pentru proiectele locale”, explică ea. În schimb, în ceea ce priveşte proiectele internaţionale, acestea au fost şi rămân încă o provocare, spune Oancea, deoarece vin cu o serie suplimentară de probleme logistice în implementare. „De aceea, pe pieţele externe, momentan luăm în considerare opţiunea de ne ocupa doar de partea de concept design şi consiliere, urmând ca implementarea proiectului să poată fi făcută de către clienţi cu echipe locale.”


„Viziunea noastră este să îmbinăm experienţa şi stilul caracteristic Lemon Interior Design cu o perspectivă globală, adaptându-ne la contextul local şi internaţional. Strategia noastră include formarea unei echipe locale, angajând profesionişti din industrie care aduc cunoştinţe valoroase despre piaţa locală, tendinţe şi cerinţe specifice.“

Cristina Căpitanu, cofondatoare, Lemon Interior Design


Pentru fiecare piaţă şi-au propus să îşi adapteze strategia, fie că vorbesc de clienţi-companii, clienţi individuali sau ambele categorii. „Provocările proiectelor internaţionale sunt diverse şi stimulative. Navigarea în diferite contexte culturale şi înţelegerea preferinţelor estetice locale necesită flexibilitate şi o abordare atentă, o planificare meticuloasă şi o comunicare eficientă. Prin abordarea acestor provocări, nu numai că îmbogăţim experienţa şi capacitatea noastră de adaptare, dar şi aducem o perspectivă proaspătă şi inovativă în fiecare proiect, indiferent de localizarea sa geografică.” Până în prezent, au proiecte finalizate la Marbella, Bristol, Monte Carlo, Viena, Dubai şi urmează Parisul, unde „avem  un proiect extraordinar care se află în stadiu final şi va fi livrat în luna decembrie a acestui an, chiar înainte de Crăciun”. Cele două surori şi-au propus ca biroul lor internaţional din Paris să funcţioneze ca un hub central pentru proiectele europene ale Lemon Interior Design. „Viziunea noastră este să îmbinăm experienţa şi stilul caracteristic Lemon Interior Design cu o perspectivă globală, adaptându-ne la contextul local şi internaţional. Strategia noastră include formarea unei echipe locale, angajând profesionişti din industrie care aduc cunoştinţe valoroase despre piaţa locală, tendinţe şi cerinţe specifice. Avem aşadar ca obiectiv consolidarea unei echipe locale de elită, recrutând experţi din domeniu, un real câştig în ceea ce priveşte informaţiile despre piaţa locală, atât ca tendinţe, cât şi ca cerinţe specifice. Această echipă dublată de experienţa acumulată de Lemon în toţi aceşti ani va asigura că fiecare proiect va beneficia de o abordare personalizată şi adaptată contextului cultural”, precizează Cristina Căpitanu.

De asemenea, şi-au propus ca felul în care vor colabora cu echipele din România şi Paris să fie unul activ şi dinamic, iar comunicarea eficientă: „Acest lucru ne va permite să partajăm resurse, idei şi cele mai bune practici, asigurându-ne că fiecare proiect este realizat la cele mai înalte standarde de calitate, indiferent de amplasament”. În ceea ce priveşte cifrele legate de evoluţia recentă a businessului Lemon Interior Design, anul 2022 s-a încheiaat pentru acesta cu afaceri de aproape 124 de milioane de lei, în creştere cu 87% faţă de anul 2021: „Noi considerăm că designul de interior a devenit din ce în ce mai apreciat; cifrele confirmă poziţia relevantă a companiei pe piaţa de profil şi rezilienţa în faţa provocărilor pieţei”, spune Căpitanu. Chiar şi în contextul actual, în care se vorbeşte despre o încetinire în ceea ce priveşte numărul de tranzacţii imobiliare de pe piaţa locală, Cristina Căpitanu observă că, în segmentele de piaţă în care activează, în special pe zona de rezidenţial, clienţii tind să fie mai puţin afectaţi de fluctuaţiile economice generale. „Totuşi, suntem conştienţi de nevoia de a fi flexibili şi receptivi la schimbările de pe piaţă. Acest lucru înseamnă a oferi soluţii care să fie mai eficiente din punct de vedere al costurilor, fără a reduce standardul de inovaţie şi calitate pe care clienţii noştri îl aşteaptă de la noi”, adaugă ea.

Iar pe piaţa office, Elena Oancea spune că anul a început cu un ritm de tranzacţionare mai temperat, semn al prudenţei iniţiale din partea jucătorilor de pe piaţă. „Cu toate acestea, în lunile următoare, piaţa a arătat semne de redresare, deşi aceasta nu a fost spectaculoasă. Un factor cheie în această evoluţie a fost întârzierea în luarea deciziilor de închiriere şi un număr crescut de renegocieri, care au contribuit la amânarea semnării unor contracte noi. Această situaţie reflectă o abordare mai calculată din partea chiriaşilor şi proprietarilor în contextul unui mediu de afaceri în continuă schimbare”, explică ea. Cu toate acestea, Elena Oancea spune că o abordare strategică şi adaptabilitatea le-au permis să navigheze prin aceste provocări fără a compromite calitatea sau serviciul oferit clienţilor. „Astfel, chiar şi într-un climat economic şi o piaţă de office care se schimbă, Lemon Interior Design rămâne dedicat să ofere soluţii creative şi adaptabile, care să răspundă atât nevoilor actuale ale clienţilor noştri, cât şi tendinţelor emergente din sectorul de birouri. Suntem atenţi la dinamica pieţei, dar rămânem angajaţi să oferim clienţilor design excepţional atât estetic cât şi funcţional, care să reflecte stilul şi nevoile lor.” Ca răspuns la situaţia pieţei, ele au decis să se axeze pe diversificarea portofoliului. „Putem spune că în contextul actual, caracterizat de încetinirea numărului de tranzacţii atât în piaţa locală, cât şi la nivel global, Lemon Interior Design a resimţit efectele acestei schimbări. De asemenea, am pus un accent mai mare pe diversificarea portofoliului nostru, abordând o varietate mai largă de proiecte şi explorând noi pieţe şi segmente. Acest lucru ne ajută să răspundem mai eficient la fluctuaţiile economice şi la nevoile diversificate ale clienţilor noştri.”


„Provocările proiectelor internaţionale sunt diverse şi stimulative. Navigarea în diferite contexte culturale şi înţelegerea preferinţelor estetice locale necesită flexibilitate şi o abordare atentă, o planificare meticuloasă şi o comunicare eficientă. Prin abordarea acestor provocări, nu numai că îmbogăţim experienţa şi capacitatea noastră de adaptare, dar şi aducem o perspectivă proaspătă şi inovativă în fiecare proiect, indiferent de localizarea sa geografică.“

Elena Oancea, cofondatoare, Lemon Interior Design


Ce urmează pentru Lemon Interior Design? „Cu siguranţă, suntem cu toţii de acord că designul interior este un domeniu în continuă evoluţie şi schimbare. Cu tehnologia care avansează într-un ritm alert şi cu nevoile şi preferinţele clienţilor care se schimbă mereu, este important să fim pregătiţi să adaptăm designul la noile situaţii. În ultimii ani, în special după această perioadă incertă cauzată de numeroşi factori care genereaza efecte în cascadă (criza sanitară din pandemie, criza energetică, criza geopolitică etc.), designul rezidenţial a evoluat în primul rând din perspectiva interesului câştigat. Am înţeles cu toţii că acesta reprezintă esenţa fiecărei case şi trebuie să fie adaptat nevoilor şi preferinţelor fiecărui client. În acest sens, este necesar să identificăm modurile prin care putem îmbunătăţi designul rezidenţial din viitorul apropiat pentru o calitate sporită a vieţii”, răspunde Elena Oancea. În acest context, Lemon Interior Design îşi propune să fie în avangarda acestei evoluţii, oferind soluţii inovatoare care combină estetica, funcţionalitatea şi respectul pentru mediul înconjurător: „Ne dorim să continuăm să inovăm şi să ne consolidăm poziţia ca jucător relevant în industria designului interior. Planurile noastre includ extinderea prezenţei noastre atât pe piaţa locală, cât şi pe cea internaţională, explorând noi pieţe şi colaborări”.  Se concentrează pe integrarea tehnologiilor avansate pentru a oferi clienţilor  experienţe de design interactive şi personalizate. De asemenea, şi-au propus să continue să pună un accent deosebit pe sustenabilitate şi design responsabil, răspunzând nevoilor actuale de mediu şi sociale. „În concluzie, obiectivele noastre sunt aliniate nu doar cu tendinţele pieţei, ci şi cu valorile noastre fundamentale – inovaţie, calitate şi sustenabilitate. Suntem entuziasmaţi de posibilităţile viitoare şi ne angajăm să contribuim activ la modelarea viitorului designului interior”, conchide Elena Oancea.    


4 întrebări şi răspunsuri

din interviul cu Cristina Căpitanu şi Elena Oancea, cofondatoarele Lemon Interior Design

Care sunt principalele tendinţe în design interior pe care le-aţi observat în ultimii ani şi cum le integraţi în creaţiile dvs.? Preferinţele românilor diferă de cele ale altor naţii? 

Elena Oancea: Toată lumea vorbeşte despre tendinţe în amenajările interioare, dar pentru noi design-ul trebuie să respecte un principiu simplu: creativitatea individuală însoţită de funcţionalitate reprezintă un trend în sine, atemporal, un joc al culorilor şi texturilor existente aplicate pe profilul şi stilul de viaţă sau de business al clientului.  Designul interior va fi din ce în ce mai personalizat, adaptându-se la nevoile şi preferinţele individuale ale clienţilor, cu focus pe confort şi multifuncţionalitate. În timp ce tendinţele sunt mereu în schimbare, cred că adevăratul design respectă acest principiu fundamental, este adevărata esenţă a designului interior. Dar dacă vrei neapărat sa vorbim de tendinţe, sustenabilitatea rămâne şi anul acesta în atenţie şi cu siguranţă este o tendinţă care va rămâne prezentă mulţi ani de acum înainte. Acesta împreună cu designul biofilic, ecosisteme tehnologice integrate şi ergonomia ar putea fi considerate tendinţele principale din domeniul designului interior, comune şi pentru zona de rezidenţial, cât şi pentru cea de office.

Care sunt principalele aspecte tehnice şi de reglementare pe care le gestionaţi în proiectele dvs. şi cum vă asiguraţi că respectaţi toate standardele şi normele de construcţie?

Cristina Căpitanu: În gestionarea proiectelor noastre la Lemon Interior Design, acordăm o atenţie deosebită aspectelor tehnice şi de reglementare, asigurându-ne că toate propunerile de design respectă standardele şi normele în construcţie. Acest lucru este vital nu doar pentru legalitatea şi siguranţa proiectelor, dar şi pentru asigurarea calităţii şi durabilităţii lucrărilor noastre. Pentru a face acest lucru, avem în echipele de project management ingineri calificaţi şi cei mai buni consultanţi în domeniu, alături de care ne asigurăm că toate proiectele noastre sunt în deplină conformitate cu reglementările în vigoare. Avem un proces riguros de verificare şi conformitate în toate etapele proiectului. Acest proces include revizuirea regulată a planurilor, consultarea cu experţi în reglementări şi colaborarea strânsă cu echipele de construcţii. În esenţă, ne asigurăm că fiecare aspect al proiectelor noastre nu doar că respectă toate standardele de reglementare, dar şi că reprezintă cel mai înalt nivel de calitate şi inovaţie în designul interior. De asemenea, ne angajăm să respectăm şi standardele internaţionale de calitate, precum cele ISO. Acest lucru ne ajută să asigurăm un nivel consistent de calitate şi siguranţă în toate proiectele noastre, indiferent de locaţie. În plus, integrăm principiile ESG în practicile noastre. Din punct de vedere ecologic, ne concentrăm pe utilizarea materialelor sustenabile şi pe implementarea soluţiilor de design care minimizează impactul asupra mediului. Social, ne străduim să avem un impact pozitiv asupra comunităţilor în care lucrăm, colaborând cu furnizorii locali şi respectând normele şi valorile culturale, iar în termeni de guvernanţă, ne asigurăm că toate operaţiunile noastre sunt conduse cu cea mai mare integritate şi transparenţă. Integrarea standardelor ISO şi a practicilor ESG nu doar că îmbunătăţeşte calitatea şi sustenabilitatea proiectelor noastre, dar reflectă şi angajamentul nostru faţă de o abordare etică şi responsabilă în afaceri. Aceasta este o parte esenţială a identităţii şi filosofiei Lemon Interior Design, asigurându-ne că lăsăm un impact pozitiv nu doar prin designul nostru, ci şi prin modul în care operăm ca afacere.

Designul interior poate avea un impact semnificativ asupra sustenabilităţii şi eficienţei energetice a clădirilor. Cum integraţi principii de sustenabilitate în proiectele Lemon Interior Design?

Elena Oancea: Sustenabilitatea este un pilon central în filosofia Lemon Interior Design şi ne străduim constant să integrăm principii ecologice în toate proiectele noastre. Suntem conştienţi de impactul pe care designul interior îl poate avea asupra mediului şi asupra bunăstării celor care utilizează spaţiile pe care le proiectăm. Pe măsură ce oamenii devin mai conştienţi de mediu, au început să fie atenţi la impactul activităţilor lor zilnice asupra mediului înconjurător. Mişcarea către practici durabile şi ecologice a prins putere, atât în sectorul construcţiilor, cât şi în zona de design interior.Aşadar, e clar că designul interior s-a schimbat şi e în continuă dinamică, designerii şi arhitecţii au o misiune mult mai complexă şi amplă, devin educatori şi facilitatori în optimizarea calităţii vieţii, creând concepte de design adaptabile la inevitabilele schimbări de mediu, sociale şi politice cu care se confruntă societatea globală în acest secol.

Designerii pot integra materiale durabile şi ecologice, cu atenţie pe  procesul de reciclare şi reducere a deşeurilor şi, bineînţeles, pe creşterea eficienţei energetice. Materialele naturale, cum ar fi piatra, lemnul sau oricare altele care au beneficii ecologice demonstrate. Totodată, practicile de proiectare durabilă includ utilizarea materialelor naturale, utilizarea luminii naturale, sisteme de iluminat şi sisteme HVAC eficiente din punct de vedere energetic. Astfel de elemente de design ajută la crearea unui mediu interior confortabil şi sănătos pentru ocupanţi, reducând în acelaşi timp impactul asupra mediului al unei clădiri. Plantele şi verdeaţa sunt adesea încorporate în design, nu numai în scopuri estetice, ci şi pentru a îmbunătăţi calitatea aerului şi a reduce nivelul de dioxid de carbon. Integrăm, de asemenea, design biofilic şi materiale mai sănătoase, pentru a ne asigura că  beneficiarii sunt mai sănătoşi şi mai fericiţi. Pe lângă reducerea amprentei de carbon, s-a demonstrat că accentul pus pe spaţiile ecologice, fie că vorbim de rezidenţial sau office, îmbunătăţeşte productivitatea şi bunăstarea beneficiarilor. Dar o altă tendinţă care sprijină ideea de sustenabilitate este şi crearea de zone multifuncţionale şi modulare, care se traduce într-o folosire judicioasă a spaţiului, fără a face rabat de la confort. Cu o abordare creativă şi focus pe ergonomie, putem avea în aceeaşi incintă şi zona de lucru şi zona de interacţiuni cu familia sau prietenii, zone de luat masa, ceea ce înseamnă o abordare eficientă şi un control mai bun al investiţiei şi un consum responsabil (de energie, de materiale, de apă etc.). Conceptul de sustenabilitate capătă aşadar noi valenţe şi interpretări, însă, sintetizând, se reduce la eficienţă economică, echitate socială şi producţie care nu dăunează mediului şi nu epuizează resursele.

Cum gestionaţi şi vă adaptaţi la cerinţele şi la cultura locurilor din afara României unde desfăşuraţi proiectele internaţionale?

Elena Oancea: Cu respect faţă de diferenţele culturale şi normele specifice fiecărei tari. În proiectele internaţionale, suntem conştienţi de provocările aduse de aceste diferenţe şi ne adaptăm la cerinţele locale nu prin compromiterea viziunii noastre artistice, ci prin integrarea acesteia în contextul cultural într-un mod care să fie relevant şi apreciat. Tratăm fiecare proiect ca pe un teren de mijloc între viziunea noastră artistică şi specificul cultural al locului. Acest lucru poate însemna, uneori, că trebuie să luăm decizii care nu sunt neapărat în linie cu normele tradiţionale ale designului interior specific acelui loc, dar care credem că aduc valoare şi unicitate proiectului. În esenţă, Lemon Interior Design rămâne angajat să creeze spaţii care sunt nu doar estetic plăcute, dar şi funcţionale, indiferent de locaţie. În acest proces, respectăm cultura locală, dar nu ne temem să provocăm şi să inovăm atunci când este necesar.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.