Primul milion + primul investitor = responsabilitate dublă?
Pentru Mihai Bran, Psihoterapeut, dar şi antreprenor, cea mai recentă finanţare nu a adus nici pe departe relaxare. Îşi continuă activitatea profesională ca medic – iar în unele zile consultă şi 20 de pacienţi în jumătate de zi – iar în restul se concentrează pe dezvoltarea afacerii ATLAS. Ce presupune noul nivel al afacerii axate pe soluţii de telemedicină, după depăşirea pragului de 1 milion de euro cifră de afaceri şi după atragerea primei investiţii?
Există percepţia aceasta greşită că dacă te duci într-un start-up, te relaxezi. Cred însă că într-un start-up se munceşte mult mai mult decât dacă ai lucra într-o corporaţie. Când eram la spital aveam program fix, acum, în business, nu avem siguranţa a ceea ce se va întâmpla în ziua respectivă. Asta este destul de interesant şi, dacă ai şi motivaţia setată corect, lucrurile merg bine. Nu aş spune că finanţarea te face să fii mai relaxat, trebuie să livrezi rezultate.
Finanţarea validează echipa, modelul şi te responsabilizează”, spune Mihai Bran, cofondator al start-up-ului ATLAS, care a dezvoltat platforma de telemedicină ATLAS.app. Recent, afacerea a atras o finanţare de 500.000 de euro de la eMAG Ventures, programul de investiţii pentru companii de tehnologie al eMAG, fiind astfel evaluată la 4 milioane de euro.
Lansată în 2016, de el şi de Bogdan Lefter, (care s-a axat pe zona de product management), aplicaţia a evoluat din zona de servicii de sănătate psihoemoţională, spre cele de telemedicină. Practic, ei conectează o serie de profesionişti din toate aceste domenii cu utilizatorii, „pacienţii” virtuali.
Mihai Bran spune că a ajuns să fie medic specialist în psihiatrie din întâmplare, la rezidenţiat, când „a prins” un post în acest domeniu; iar ulterior a început să îi placă: „Nu a fost dragoste la prima vedere, a venit mai târziu”. Acum însă, nu ar mai schimba specialitatea pentru niciun alt domeniu. „Mi-a plăcut partea aceasta de comportament uman, de trăiri, unde sunt foarte multe de studiat, suntem în Evul Mediu în ceea ce priveşte cunoştinţele existente”. Iniţial a profesat ca medic psihiatru, dar a lucrat şi pentru dezvoltarea de molecule pentru diverse companii farmaceutice (în contextul în care, în continuare, există puţine medicamente care să trateze depresia, schizofrenia, tulburarea bipolară, insomnia, demenţa etc), după cum explică el.
Chiar dacă nu a avut niciodată propriul cabinet, a intrat în domeniul privat, dar a mizat pe tehnologie. „Când am terminat rezidenţiatul, voiam să mai fac ceva sau să mai fac ceva altfel. În psihiatrie puteai să faci genetică sau tehnologie ‒ să foloseşti tehnologia pentru a schimba anumite lucruri. Genetica este mai greu accesibilă în România, iar partea de tehnologie, mai palpabilă, astfel că am început cu aceasta.” A pornit cu proiecte de educaţie a pacienţilor şi a medicilor, proiecte de destigmatizare (tot ce însemna boală psihică era stigmatizat, acum lucrurile s-au mai schimbat, după cum explică el), apoi a lansat aplicaţia ATLAS.app, axată mai întâi pe proiecte de sănătate psihoemoţională, care a evoluat, odată cu pandemia, şi în direcţia serviciilor de telemedicină.
Scopul finanţării primite recent are ca scop susţinerea planurilor de dezvoltare a platformei la nivel local şi regional: „Punctul nostru comun cu cei de la eMAG este că atât ei, cât şi noi, folosim tehnologia ca să aducem valoare unor oameni ‒ în cazul acesta cu nevoi diferite. Noi mergem către servicii de sănătate care pot fi accesate oricând, iar trendul, în acest moment, este spre serviciile acestea digitale”, a explicat Mihai Bran. El a menţionat şi că, potrivit studiilor internaţionale, medicina va fi, în următorii ani „virtual first”, în sensul că orice interacţiune cu sistemul medical va avea un punct de intrare digital, după care, în funcţie de caz, se va merge şi către o abordare clasică, de tip spitalizare, cabinet etc. „Către această direcţie vrem să mergem şi noi, cu tehnologia noastră, cu susţinerea celor de la eMAG.” De asemenea, şi-au propus ca în continuare să se extindă şi în alte pieţe: „Suntem deja prezenţi în Republica Moldova, în Bulgaria şi vrem să ne creştem prezenţa acolo, să învăţăm din această extindere şi apoi, să atacăm şi alte pieţe regionale. Nu avem în momentul de faţă un plan să intrăm în Statele Unite sau în alte pieţe atât de ambiţioase, pentru că acolo competiţia este foarte mare şi activează deja jucători mari, stabili; la nivel regional însă, putem să aducem valoare şi să facem o schimbare”.
Anul trecut, şi-au dublat afacerile pe aproape toate liniile: au contracte cu aproximativ 60 de companii, au ajuns la aproximativ 400.000 de utilizatori care au disponibile serviciile lor şi aproximativ 70.000 de abonaţi, plătitori recurenţi, pe serviciile de sănătate psihoemoţională. Modelul de business al ATLAS.app se bazează pe aplicarea unui comision din tariful perceput de specialiştii înscrişi în platformă, acesta variind între 10% şi 30%. Veniturile companiei au ajuns astfel la aproximativ 1 milion de euro. Companiile care accesează aceste servicii sunt din toate domeniile ‒ telecom, banking, IT, retail, automotive ş.a. Mihai Bran spune că rata de utilizare a serviciilor în rândul angajaţilor este mare, în contextul în care colaborează şi cu departamentele de resurse umane pentru a le populariza: „Una dintre misiunile noastre este şi aceea de a educa, fie că vorbim despre sănătate psihoemoţională sau sănătate în general; fără educaţie, nu vei avea niciodată consum”.
Cele mai multe dintre serviciile accesate în prezent sunt din zona de sănătate psihoemoţională, segment care a crescut odată cu trendul de normalizare a discuţiilor din această zonă: „Începe să se vorbească mai natural despre depresie, insomnii, anxietăţi şi observăm şi un trend de consum în zona serviciilor de acest gen, care s-a accentuat şi acum, cu războiul din Ucraina – am auzit chiar şi despre un termen nou «nuclear anxiety», cum au numit-o unii, oamenii vor manifesta în continuare probleme”. Serviciile de telemedicină sunt accesate mai ales când este vorba despre serviciilor private de sănătate – iar ca specialităţi, vorbim despre medicină generală, endocrinologie, dermatologie, pediatrie, psihiatrie etc. Pe segmentul de telemedicină, ei folosesc un verificator de simptome, care foloseşte un mecanism de inteligenţă artificială şi care poate să ofere un diagnostic posibil sau probabil în baza simptomelor descrise şi poate recomanda specialitatea care ar putea gestiona problema respectivă: „Asta este o mare problemă la noi ‒ oamenii au o problemă, îi doare capul, nu ştiu dacă să meargă la pshihiatru, neurolog, internist, trecând prin unealta aceasta, sunt orientaţi către specialitatea potrivită, astfel câştigând timp. Tot procesul este scurtat, eficientizat”. Această funcţionalitate este adusă prin integrarea unui start-up din afara ţării. Antreprenorul observă că este loc de businessuri în zona serviciilor de sănătate, atât pe traseul pacientului, cât şi pe cel al medicilor, iar ca sfat pentru cineva care începe un business în domeniu, spune: „Cred că trebuie să aibă răbdare şi să fie foarte atenţi, să înţeleagă foarte clar problema pe care vor să o rezolve. Dacă înţelegi problema, apoi soluţia vine relativ simplu şi economiseşti timp, bani şi alte frustrări. Şi nouă ne-au spus mulţi că am intrat într-un business în care nu există piaţă, nu o să meargă. Ne-am încăpăţânat să rezistăm 5-6 ani, până când a venit pandemia. Poate a fost şi noroc, dar am rezistat, am fost acolo şi apoi au început să meargă lucrurile. Nu pot să spun că acum sunt toate roz şi merg perfect, dar e ceva care începe să se dezvolte, iar faptul că cei de la eMAG au ales să între pe piaţa asta alături de noi e o confirmare că este o piaţă care se va contura tot mai mult şi este de viitor.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro