Un tată pasionat de aventură şi îndrăgostit de munţii din România a transformat pasiunea lui într-o afacere pe care o conduce cot la cot cu fiul său

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 24 mai 2023 1448 afişări

Pe Lucian Gligor, muntele l-a atras dintotdeauna. S-a văzut mereu cu rucsacul în spate, pe bicicletă sau pe schiuri, descoperindu-i secretele şi învăţând de la el ca de la un prieten cu experienţă. Nu i-a fost greu să transmită mai departe o părticică din atâta pasiune şi către fiul lui, Vlad, care îi este astăzi mână de ajutor într-o mică afacere destinată celor care iubesc muntele cel puţin la fel de mult ca ei.

Lucian şi Vlad Gligor, din Târgu-Mureş, au ca hobby practicarea mai multor sporturi şi, deşi ei nu sunt ghizi de pregătire, au învăţat să cunoască tainele muntelui, astfel că îl pot explora atât în drumeţie, cât şi cu bicicletele MTB sau, iarna, cu schiuri de tură. „Frumuseţea munţilor noştri am descoperit-o alături de prieteni care sunt ghizi montani, în ture organizate. Ne-au impresionat hăurile Crăiesei, priveliştile pitoreşti ale Apusenilor, crestele Făgăraşilor sau răsăriturile din Călimani, vârful Omu sau vârful Toaca.”

e-Ghid.ro, numele platformei pe care Lucian Gligor a creat-o cu ajutorul fiului său care se pregăteşte acum de bacalaureat, este, practic, un intermediar între cei dornici de aventură şi ghizii atestaţi, verificaţi, incluşi în baza de date a Ministerului Turismului, care îi pot îndruma în peregrinările lor montane. „În primăvara anului 2020, în clasa a zecea, am avut o temă la o materie de liceu – Educaţie antreprenorială. Nu înţelegeam foarte bine lecţia, aşa că i-am cerut ajutorul tatălui meu. După cam o oră de explicaţii şi exemple, am învăţat. Dar pentru că nu era foarte sigur de cât de bine am reţinut lecţia, mi-a dat ca temă să mă gândesc la «ceva ce aş face» din postura unui antreprenor. Am ales să creăm împreună e-Ghid.ro”, povesteşte Vlad Gligor.

Elev în clasa a douăsprezecea acum, la un liceu economic, el îşi dedică timpul liber platformei e-Ghid.ro, prima sa aventură antreprenorială, vegheată îndeaproape de tatăl lui. Vlad vorbeşte cu ghizii, face postări pentru social media, trimite e-mailuri, editează videoclipuri şi, în principiu, ţine businessul activ în mediul online.

Lucian şi Vlad Gligor au ca hobby practicarea mai multor sporturi şi, deşi nu sunt ghizi de pregătire, au învăţat să cunoască tainele muntelui.


Investiţia făcută de Lucian Gligor, tatăl lui, a fost sprijinită de o firmă de programare din Târgu-Mureş, Reea, specializată în furnizarea de soluţii şi servicii de marketing, care a realizat, de altfel, şi site-ul. Acesteia i se adaugă şi alţi parteneri, care au văzut potenţial în ideea de business. „Momentan, sunt înscrişi peste 50 de ghizi foarte activi care îşi postează turele. Ei propun ture în toată ţara, indiferent de locaţie. Ne dorim să ajungem la nivelul la care toţi ghizii montani să se înscrie şi astfel va exista o bază de date a tuturor organizatorilor de aventuri, cu date de contact şi un scurt CV despre activitatea acestora, lucru important pentru toţi clienţii. Noi acceptăm doar ghizi atestaţi, verificaţi de noi în baza de date a Ministerului Turismului, şi ne dorim astfel să distrugem concurenţa neloială dintre ghizii atestaţi şi cei neatestaţi”, spune Vlad Gligor.

Deoarece platforma e-Ghid.ro este încă la început, veniturile sunt deocamdată mici, iar tot ceea ce generează este investit în promovare pe canale alternative. Pentru a veni în ajutorul pasionaţilor de munte, site-ul pune laolaltă informaţii despre cabanele montane, despre evoluţia vremii, despre pârtiile de schi şi traseele de Via Ferrata, alături, evident, de datele referitoare la ghizi şi la turele pe care le organizează. „Mereu venim cu noutăţi: pentru anul acesta ne-am propus să ne extindem cu un modul pentru promovarea agenţiilor de turism. În acest fel acoperim şi mai mult din suprafaţa evenimentelor ce pot fi propuse pe platforma e-Ghid.ro. Taxa pe care o plăteşte un ghid montan autorizat pentru a se înregistra pe platformă este de cinci euro, iar dacă vrea să se promoveze mai vizibil, o poate face plătind în acest sens. „Totodată, dacă un ghid nu are timp să-şi posteze turele, am creat un nou serviciu: e-Ture. Acesta constă în postarea turelor ghidului de către un membru al echipei e-Ghid, aceasta fiind şi cea mai mare provocare. Postarea turelor se face din contul ghidului, noi neavând nevoie de parola acestuia.” Lucian şi Vlad Gligor spun că această experienţă îi ajută să înveţe zilnic despre noi metode de promovare şi chiar de programare uneori. Cei doi au participat împreună la câteva cursuri de marketing şi copywriting, unde au învăţat cum funcţionează social media şi continuă să înveţe cum să gestioneze micul lor business.   

Taxa pe care o plăteşte un ghid montan autorizat pentru a se înregistra pe platformă este de 5 euro, iar dacă vrea să se promoveze mai vizibil, o poate face plătind în acest sens.


Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platformawww.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Strigăt pentru Educaţieasociaţie pentru tineri (Bucureşti)

Fondatori: Mădălina Luca şi Claudiu Margină

Prezenţă: naţională


DreamMeCreativeStudio – cadouri personalizate (Chişinău)

Fondatori: Marin Gojin şi Erica Patraşca

Cifră de afaceri în 2022: 600.000 de lei (120.000 de euro)

Prezenţă: online şi în Mega Mall din Bucureşti


Revino Gourmet – platformă care promovează producătorii locali de vin, brânzeturi şi carne (Bucureşti)

Fondatoare: Alina Iancu

Investiţii: 200.000 de euro

Prezenţă: online şi fizică, prin târguri organizate constant în Bucureşti


The Modernium – atelier de ceramică (Bucureşti)

Fondatori: Corina Mişu şi Mihnea Mocanu

Investiţie iniţială: 1.000 de euro

Prezenţă: online, în Ototo, ALTRNTV, AlbAlb, Caf’tory din Bucureşti şi Monoton din Timişoara


Fastapp Development – companie de IT (Bucureşti)

Fondator: Alex Bărdăhan

Cifră de afaceri în 2022: 30.000 de euro

Prezenţă: online



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.