Cum a ajuns firma de telecomunicaţii 4iG - care a cumpărat operaţiunile Digi din Ungaria pentru 625 mil. euro - braţul armat al lui Viktor Orban pentru extinderea în afara graniţelor. Cine este în spatele acestei firme şi care este legătura cu premierul ungar
Guvernul premierului Ungariei Viktor Orban a făcut o prioritate din a aduce sub controlul statului sau în mâinile aliaţilor săi sectoarele strategice pentru economie şi societate, cum ar fi media, utilităţile publice, energia şi băncile. Iar cum în era vitezei informaţiei telecomunicaţiile şi internetul sunt vitale, executivul ungar a asmuţit o companie de profil, 4G, asupra oricărei victime ungare sau din alte ţări cu şanse de a fi achiziţionată.
În Albania, 4iG a cumpărat în martie peste 80% din acţiunile operatorului telecom ALBtelecom şi şi-a mărit participaţia la un altul, ONE Telecommunications, la 99,89%, scrie Euractiv. Aceasta înseamnă că firma de suflet a lui Orban deţine aproape în totalitate sectorul de comunicaţii fixe şi mobile al Albaniei. Iar acest lucru a fost posibil deoarece autorităţile au ignorat temerile că ungurii creează un duopol.
4iG este condusă de apropiaţi, poate chiar interpuşi în afaceri, ai premierului Orban, a fost ajutată să crească mare înghiţind rămăşiţe de la Deutsche Telekom şi a devenit prin achiziţii jucător strategic în telecomunicaţii şi sateliţi. Firma are legături puternice cu cel mai bogat om de afaceri din Ungaria care, cel mai probabil nu întâmplător, este prietenul din copilărie al premierului Orban.
4iG îşi obţine cele mai multe din venituri din contracte guvernamentale. CEO-ul 4iG este omul de afaceri Gellert Jaszai. Acesta este un partener de afaceri apropiat al lui Lorinc Meszaros, vechiul prieten al lui Orban. Mulţi observatori locali îl consideră pe Meszaros ca fiind frontman-ul familiei Orban, omul care gestionează afacerile premierului în locul acestuia. 4iG este într-un parteneriat strategic cu statul maghiar prin intermediul companiei de infrastructură telecom Antenna Hungaria, la care firma deţine 77% din acţiuni, iar guvernul maghiar restul.
Astfel, se poate spune că guvernul Ungariei are în proprietate cel puţin parţială cele două companii telecom albaneze, notează Euractiv.
În prezent, 4iG, apărută de nicăieri, este al doilea cel mai mare grup telecom din Ungaria, cu un portofoliu semnificativ de servicii de internet, televiziune şi telefonie. Însă maghiarii înghit tot ce prind nu doar la ei în ţară, ci şi în statele vecine.
Spre exemplu, la sfârşitul anului trecut, 4iG a finalizat achiziţionarea în întregime a Telenor Montenegro de la grupul înregistrat în Olanda PPF Group. Valoarea tranzacţiei este secretă. Telenor Montenegro, devenit între timp One Montenegro, are o cotă de 32% pe piaţa telecom muntenegreană. 4iG şi-a deschis drum pentru expansiune şi în Serbia şi Bosnia.
Spre deosebire de Polonia, unde guvernul îşi creează „campioni naţionali“ care să domine în sectoarele strategice, Ungaria lui Orban preferă ca activele economice importante ale ţării să ajungă la persoane, de obicei oameni de afaceri, apropiate partidului de guvernământ. În felul acesta, media ungară a ajuns să fie controlată de prietenii partidului Fidesz. Însă ei nu se mulţumesc doar cu ziarele, site-urile de ştiri şi televiziunile de la ei din ţară.
Încă din 2017 organizaţia Reporteri Fără Frontiere îşi exprima îngrijorările legate de faptul că trei grupuri media maghiare conduse de asociaţi ai lui Orban au cumpărat un post TV din Slovenia. Ungurii au atacat în haită pentru a ocoli limitele de achiziţii prevăzute de legea slovenă.
Expansiunea maghiară în lumea media slovenă a mers până acolo încât un om de afaceri considerat cel mai bogat om din Ungaria, Jozsef Vida, a cumpărat în 2020 un post naţional de televiziune sloven, Planet TV. Achiziţiile maghiare s-au concentrat pe companii media care au legături cu partidul actualului premier sloven Janez Jansa, considerat a fi un politician populist şi aliat al lui Orban.
Pe acelaşi principiu au funcţionat şi achiziţiile făcute de mogulii media unguri în Macedonia de Nord. Acolo, tranzacţiile au adus capital în publicaţiile online ale fostului premier macedonean Nikola Gruevski, judecat şi condamnat (şi fugit din ţară cu ajutorul ambasadei Ungariei) pentru corupţie. Şi Gruevski era considerat aliat al lui Orban.
Incursiunile maghiare în Slovenia nu se rezumă la activele media. Anul trecut, colosul bancar unguresc OTP a cumpărat a doua bancă în funcţie de mărime din Slovenia, NKBM. În această ţară, OTP deţinea deja SKB Banka. Prin cele două instituţii de credit, grupul ungar ajunge la o cotă de piaţă (în funcţie de active) de 30%, devenind astfel liderul local.
Presa de investigaţie slovenă a descoperit că afacerile mogulilor media unguri din Macedonia sunt finanţate cu bani care circulă prin bănci slovene. Tot anul trecut, un alt colos maghiar, Mol Group, din sectorul petrolului şi rafinării, a cumpărat în totalitate OMV Slovenija, ceea ce-l face al doilea jucător de pe piaţa benzinăriilor din Slovenia.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro