Analiză Aon: Transparentizarea salarială devine lege. Ce trebuie să ştie companiile din România

Autor: Roxana Rosu Postat la 17 martie 2025 17 afişări

Analiză Aon: Transparentizarea salarială devine lege. Ce trebuie să ştie companiile din România

Piaţa muncii din România traversează o perioadă de transformare accelerată, iar noile reglementări privind transparentizarea salarială, alături de schimbările în aşteptările angajaţilor, conturează un peisaj profesional diferit, sunt câteva din concluziile studiului  Aon - Employee Sentiment Study 2025.

La nivel global, majoritatea angajaţilor îşi doresc mai multă claritate şi echitate în ceea ce priveşte remuneraţia. 60% dintre respondenţi consideră că munca lor nu este apreciată suficient, iar 63% ar prefera pachete de beneficii adaptate nevoilor individuale.

Un aspect deosebit de sensibil este percepţia privind echitatea salarială. Doar 18% dintre participanţii la studiu au încredere că organizaţia lor asigură un sistem de plată echitabil, ceea ce reflectă importanţa unor măsuri care să reducă discrepanţele.

„Modul în care angajaţii sunt remuneraţi şi recompensaţi a devenit mai important ca niciodată. Oamenii nu se mai uită doar la salariu, ci la întregul pachet de avantaje pe care îl oferă o companie. Angajatorii trebuie să fie mai transparenţi şi să ofere soluţii personalizate pentru a rămâne atractivi pe o piaţă din ce în ce mai competitivă”, a declarat Eugen Anicescu, CEO Aon România.

O altă schimbare majoră vine odată cu Directiva UE privind transparentizarea salarială, adoptată în iunie 2023. Aceasta obligă angajatorii să ofere informaţii clare despre grilele salariale şi să elimine diferenţele nejustificate dintre categorii similare de angajaţi. Începând cu 2026, toate companiile cu peste 100 de angajaţi vor fi nevoite să publice rapoarte privind echitatea salarială, iar dacă diferenţele depăşesc 5%, va fi necesară o analiză detaliată şi un plan concret de acţiune. De asemenea, noile reglementări interzic solicitarea istoricului salarial în procesele de recrutare, permiţând astfel candidaţilor să negocieze în condiţii echitabile.

„Faptul că transparentizarea devine o cerinţă obligatorie va aduce un plus de claritate în relaţia dintre angajaţi şi angajatori. Companiile care se adaptează rapid şi adoptă politici deschise vor reuşi să câştige încrederea echipelor şi să creeze un mediu de lucru mai echitabil”, a adăugat Anthony Poole, Partner, Aon Human Capital.

În afară de salarii şi beneficii, o altă tendinţă puternică este nevoia de pregătire pentru viitor. 35% dintre angajaţi declară că sunt motivaţi să îşi îmbunătăţească abilităţile pentru a rămâne relevanţi într-un mediu din ce în ce mai influenţat de tehnologie şi automatizare. Acest lucru arată că investiţiile în dezvoltare profesională sunt esenţiale pentru retenţia talentelor.

”Realitatea globală se reflectă şi în România: tot mai multe companii reunesc la locul de muncă două, trei, chiar patru generaţii care lucrează împreună. Această diversitate creează o nevoie tot mai acută de flexibilitate şi de posibilitatea de a alege, ceea ce implică o responsabilitate morală pentru angajatori. Pe lângă asigurarea unui cadru echitabil şi transparent, angajatorii trebuie să ofere şi un grad de flexibilitate care să răspundă nevoilor variate ale angajaţilor, în funcţie de diferitele etape din viaţa acestora. Cu cât organizaţiile răspund mai eficient şi adaptat la contextul specific, cu atât nivelul de rezilienţă, retenţie şi implicare al angajaţilor va creşte considerabil”, a declarat Adrian Low-Vesa, Head of Health Division, CEE Aon.

Mai mult decât atât, angajaţii pun accent pe siguranţa financiară pe termen lung. Jumătate cred că angajatorii ar trebui să ofere mai mult sprijin pentru bunăstarea lor, fie că este vorba de economisirea pentru pensie, educaţie financiară sau sprijin în ceea ce priveşte sănătatea mentală.

Aon România este filiala locală a Aon plc (NYSE: AON), grup internaţional specializat în furnizarea de soluţii de management al riscului, brokeraj de asigurări şi reasigurări, consultanţă resurse umane şi externalizare de servicii.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
angajati,
angajatori,
romania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.