Analiză: Două treimi din profitul din sectorul de retail este generat de lanţurile străine de magazine

Autor: Roxana Rosu Postat la 17 decembrie 2019 61 afişări

Companiile din zona de retail au încheiat anul 2018 cu un profit de aproximativ 2 miliarde lei, în creştere cu 2,8% faţă de 2017 şi cu 65% faţă de 2015, cea mai mare parte din câştig, aproximativ două treimi, fiind generat de retailerii străini, arată un studiu realizat de platforma termene.ro

 Analiză: Două treimi din profitul din sectorul de retail este generat de lanţurile străine de magazine

Companiile din zona de retail au încheiat anul 2018 cu un profit de aproximativ 2 miliarde lei, în creştere cu 2,8% faţă de 2017 şi cu 65% faţă de 2015, cea mai mare parte din câştig, aproximativ două treimi, fiind generat de retailerii străini, arată un studiu realizat de platforma termene.ro

Situaţia este relativ similară şi în cazul veniturilor înregistrate, 62% fiind generate de companii cu capital majoritar strain şi doar 38% de restul, majoritatea cu capital românesc.

Comerţul cu amănuntul al produselor alimentare, tutunului şi băuturilor este afacerea cel mai des întâlnită în România, la nivelul anului 2018 funcţionând peste 80.000 de astfel de businessuri. Dintre acestea, mai puţin de 1% au capital majoritar străin, iar dintre acestea, alte 1% reprezintă companiile de top ale domeniului, cu venituri anuale ce depăşesc 1 miliard de lei.

“Investiţiile străine sunt o sursă sănătoasă pe care se poate baza o economie, inclusiv la nivelul antreprenorilor locali. Un astfel de echilibru, între firme autohtone şi companii străine, este dezirabil în toate sectoarele de activitate, inclusiv în retail.  România are un apetit de consum ridicat în perioada de final de an, iar antreprenorii pot avea de câştigat pe lanţul de valoare atunci când marile lanţuri de retail îşi sporesc cifra de afaceri. Ca antreprenor, am înţeles cât de important este să creezi parteneriate cu marile companii străine, în care relaţia inter-umană este esenţială pentru a dezvolta proiecte de business”, a declarat Adrian Dragomir, CEO Termene.ro

Analiza arată că indicatorii de performanţă sunt net superiori în favoarea firmelor cu capital majoritar străin  Astfel, o companie cu capital străin are o marjă de profit de 2,8%, fiind  mai profitabilă cu 0,3% peste una cu capital românesc, a cărei profitabilitate este de doar 2,5%.

”În valori procentuale, diferenţa este mică, dar procentul trebuie aplicat la valoarea pe care un cumpărător o lasă în medie la o companie cu capital străin comparativ cu una cu capital românesc. Astfel, din 100 de lei cheltuiţi pentru produse alimentare, băutură sau tutun, la primul sunt lăsaţi în medie 62 de lei, pe când la cel de-al doilea doar 38 de lei. Astfel, din 100 de lei cheltuiţi pe produsele alimentare, băuturi si ţigări, prima companie rămâne cu 1,7 lei, pe când cea de-a doua cu doar 90 de bani”.

Şi în cazul încasării propriu-zise a banilor de la clienţi situaţia este similară, companiile cu capital străin încasând în medie in 13 zile pe când una cu capital românesc în 24 de zile.

“În cazul companiilor româneşti, majoritatea restrânse la mici afaceri de cartier, se observă o reacţie în lanţ – nu am putere de negociere cu furnizorii, risc ca marfa să se învechească la raft şi uneori accept şi plata cu întârziere ”pe caiet”. Plecând de aici, apar dificultăţi în a-mi plăti furnizorii, iar afacerea încet şi sigur scade până când decid să pun lacătul sau să practic un business de subzistenţă,” a declarat Adrian Dragomir.

Cea mai importantă companie cu capital majoritar românesc se află pe locul 10 în clasamentul veniturilor anuale înregistrate, cu venituri de 5 ori mai mici comparativ cu societatea situată pe locul 9 şi de 20 de ori mai mici decât cea aflată în poziţia de lider, situaţie ce adânceşte şi mai mult falia care separă companiile de top de restul companiilor din domeniu.

În ceea ce priveşte riscul de intrare în insolvenţă, la nivel naţional 5 din 10 companii au un comportament de plată corect, având un risc scăzut de intrare în insolvenţă, iar alte 4 au un risc ridicat de intrare in insolvenţă

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
capital,
companii,
venituri,
afaceri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.