Analiză. Transport rutier de marfă. Cum au evoluat afacerile transportatorilor rutieri de marfă şi ce investiţii au bugetat marii jucători în dezvoltare
Ramura de transporturi a contribuit cu aproape jumătate (44%) la excedentul balanţei serviciilor, arată calculele ZF făcute pe baza datelor publice. În timp ce balanţa serviciilor a înregistrat un excedent de 12,5 miliarde de euro anul trecut, balanţa bunurilor a consemnat un deficit de 32 miliarde de euro.
♦ Pe piaţa locală de transport activau 41.972 de firme în 2022, în scădere faţă de 45.592 în 2021, care aveau în total 146.603 angajaţi, mai puţini faţă de anul anterior. Cifra de afaceri totală a crescut însă la 67,6 miliarde de lei în 2022, faţă de 58,8 mld. lei anul anterior, potrivit datelor de la ONRC. ♦ Transporturile sunt singurul sector din economie, în afară de cel de IT, care are o balanţă pe excedent, un plus de 5,4 miliarde de euro în 2022, această ramură fiind de altfel şi cel mai mare contributor la balanţa pozitivă a serviciilor, arată datele de la BNR.
Ramura de transporturi a contribuit cu aproape jumătate (44%) la excedentul balanţei serviciilor, arată calculele ZF făcute pe baza datelor publice. În timp ce balanţa serviciilor a înregistrat un excedent de 12,5 miliarde de euro anul trecut, balanţa bunurilor a consemnat un deficit de 32 miliarde de euro.
Excedentul din transporturi ar putea să fie mult mai mare faţă de nivelul înregistrat în prezent dacă România ar fi intrat în Schengen, iar camioanele nu aşteptau zeci de ore să treacă vama. La un voiaj de patru-cinci zile camioanele pierd o zi din cauza statului în vamă, unde un camion aşteaptă şi nouă ore.
Blocarea aderării României la spaţiul Schengen de către Austria înseamnă că în continuare mii de camioane vor aştepta zeci de ore în vămi. În prezent, camioanele de marfă aşteaptă chiar şi câte 9-12 ore să treacă vama Nădlac cu Ungaria, ceea ce face ca mărfurile să ajungă cu întârziere la clienţi.
Pe piaţa locală de transport rutier de mărfuri activau în total 41.972 de firme anul trecut faţă de 45.592 de firme anul anterior, care aveau în total 146.603 angajaţi, faţă de 156.000 de angajaţi anul anterior, potrivit datelor transmise de ONRC.
Toate companiile care activează pe piaţa de transport rutier de marfă aveau afaceri totale de 67,7 miliarde de lei, în creştere faţă de 58,8 miliarde de lei anul anterior.
Nonapartenenţa la Schengen are un impact direct de 5-18 miliarde de euro pe an ca pierderi, arată un studiu realizat de Parlamentul European în 2016. Tot acest studiu arată că transportatorii de marfă pierd din cauza timpilor mari de aşteptare în vămi până la 7,5 miliarde de euro pe an, iar pe circulaţia călătorilor se pierd între 1,3 miliarde de euro şi 5,2 miliarde pe an. Pe piaţa locală nu există un astfel de studiu care să arate la cât se ridică exact pierderile
Provocările principale pe această piaţă rămân lipsa şoferilor şi întârzierile cu care sunt livrate camioanele. Extinderea marilor lanţuri de magazine impulsionează însă în continuare business-ul transportatorilor care activează pe rute interne. Dezvoltarea infrastructurii rutiere ar putea stimula şi mai mult piaţa de transport rutier de mărfuri.
Cei mai mari jucători de pe piaţa de transport mărfuri şi-au crescut afacerile în 2022 şi au bugetat investiţii în reînnoirea parcului auto şi în automatizare pentru acest an.
Liderul pieţei, compania de logistică şi transport marfă International Alexander din Arad, cu capital românesc, fondată în 2003 de antreprenorul Simion Ioan Apreutese, care a bifat două tranzacţii în 2021, şi-a crescut afacerile la 635 milioane de lei anul trecut faţă de 502 mil. lei anul anterior. Compania şi-a crescut profitul net la 41 milioane de lei, potrivit mfinante.ro. International Alexander, cu sediul în Arad şi puncte de lucru în mai multe zone din România, şi-a extins deja activitatea în Ungaria, Serbia, Cehia şi Germania. La nivel de grup, International Alexander a ajuns anul trecut la afaceri totale de 279 de milioane de euro, mai mari faţă de nivelul bugetat şi estimează că în acest an va atinge pragul de 300 de milioane de euro, potrivit oficialilor companiei.
Grupul asigură servicii de transport multimodal, pe cale rutieră, pe apă sau aer şi oferă şi soluţii logistice şi funcţionează şi ca o casă de expediţii. Compania livrează marfă pentru clienţi din industria auto, IT dar, şi pentru cei din FMCG.
Un alt mare jucător, transportatorul Dolo Trans Olimp (DTO), controlat de antreprenorul Cristian Dolofan, a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri de 581 milioane de lei, faţă de 407 mil. lei anul anterior (84 mil. euro), potrivit mfinante.ro. Compania cu 480 de angajaţi a raportat un profit net de 35,9 milioane de lei anul trecut, faţă de 7,5 milioane de lei anul anterior. În ciuda provocărilor din piaţă compania a continuat investiţiile, în reînnoirea parcului de camioane.
Antreprenorul Cristian Dolofan a pus bazele businessului Dolo Trans Olimp în 2011, cu opt camioane. Acum compania a ajuns la 400 de camioane. Principalul sector de activitate pentru companie este cel de automotive, atât cu autocamioanele specializate, cât şi cu cele de transport mărfuri generale. Provocările anul trecut au venit din perspectiva costurilor care au crescut accelerat, care au pus presiune pe contractele în derulare. Mai mult, încă din 2021, strategia de creştere a avut la bază mărirea portofoliului de clienţi şi suplimentarea numărului de contracte existente, potrivit ultimelor date. Cristian Dolofan, absolvent de Politehnică, Secţia transporturi rutiere, a devenit în ultimii ani cel mai mare client de camioane Mercedes Benz prin compania Dolo Trans. Compania s-a concentrat pe transportul de autovehicule, avea contracte cu Pirelli, Michelin, Samsung, LKW Walter, dar transporta inclusiv pentru Mercedes Benz, pe lângă maşinile Dacia de la Mioveni, dar şi autovehicule Peuget şi Citroen pentru Trust Motors, potrivit ultimelor date. Compania deţine şi trei platforme logistice cu o suprafaţă totală de 277.000 de mp (în Bradu, cu 120.000 mp, în Mărăcineni, cu 150.000 mp şi Nădlac, cu 7000 mp), potrivit unor informaţii anterioare.
Şi grupul Lazăr, specializat în transport de mărfuri, controlat de antreprenorul Ion Lazăr, a finalizat anul trecut cu afaceri totale de 204 mil. lei, nivel similar cu cel de anul anterior, potrivit mfinante.ro.
Compania avea profit net de 24 milioane de lei anul trecut, dublu faţă de nivelul de anul anterior.
Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori de marfă de pe piaţă, controlat de fondul de investiţii Bancroft, a încheiat anul trecut cu afaceri de 176 de milioane de lei (35 mil. euro), în creştere faţă de 154 mil. lei anul anterior şi a trecut pe profit. Mai mult, oficialii estimau pentru acest an că vor atinge pragul de 40 de milioane de euro cifră de afaceri.
În aprilie anul acesta, transportatorul a fost achiziţionat de compania de investiţii Omnia Capital, înfiinţată de Matei Ladea şi Bogdan Georgescu, cumpărător ce îşi propune să construiască un grup de companii de transport. Preluarea Dumagas reprezintă primul pilon în această strategie, după cum afirma pentru ZF Matei Ladea, cofondator al Omnia Capital. În continuare, compania se uită la alte companii de transport, care au o cifră de afaceri de peste un milion de euro şi nu mai mult de trei acţionari. Omnia Capital deţine şi platforma 123Credit.ro, care facilitează accesarea unui credit de nevoi personale, de consum sau ipotecar.
Încă de la finalul lui 2021, şeful Dumagas spunea că se caută un partener pentru susţinerea dezvoltării şi extinderii transportatorului de marfă, după ce în 2019 declara că fondul de investiţii aşteaptă încă trei ani maturizarea businessului şi apoi va face exitul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro