Anotimpul scandalurilor in business-ul german
Pentru ca nu s-au ocupat suficient de transparenta afacerilor lor, germanii s-au confruntat cu scandaluri rasunatoare. Ce-au in comun BMW, Volkswagen, DaimlerChrysler, Infineon si Commerzbank? Toate sunt mari companii germane, ar putea suna un prim raspuns.
Pentru ca nu s-au ocupat suficient de transparenta afacerilor lor, germanii s-au confruntat cu scandaluri rasunatoare.
Ce-au in comun BMW, Volkswagen, DaimlerChrysler, Infineon si Commerzbank? Toate sunt mari companii germane, ar putea suna un prim raspuns. Din pacate, ceea ce le leaga mai nou sunt scandalurile izbucnite in urma descoperirii unor cazuri de mita si coruptie in sanul lor. Drept urmare, cativa dintre directorii executivi au demisionat sau au fost concediati, iar altii sunt cercetati penal.
De exemplu, un manager de vanzari al BMW a fost arestat luna trecuta pe motiv ca a luat mita in valoare de 100.000 de dolari (aproape 81.000 de euro) de la un furnizor, pentru a trata preferential produsele acestuia. Iar la DaimlerChrysler, cea mai mare companie germana, un director executiv al Mercedes a fost acuzat ca a folosit banii companiei in scopuri private, construindu-si o casa in Majorca.
Evenimentele care au iesit la suprafata din aceste companii demonstreaza ca guvernul si comunitatea de afaceri germane nu s-au ocupat suficient de transparenta afacerilor, e de parere Hans Joerg Elshorst, presedintele Transparency International din Berlin. Asta si pentru ca pana acum nu au existat scandaluri de coruptie rasunatoare.
De altfel, Germania se incadreaza in topul celor mai putin atinse de coruptie douazeci de tari ale lumii, intocmit anual de Transparency. O parte din companiile implicate in recentele scandaluri de coruptie au trecut rapid la fapte, angajand firme de consultanta care sa investigheze acuzatiile care le-au fost aduse. Altele, precum Commerzbank - a patra banca a Germaniei - au incercat sa pastreze discretia si nu au putut fi contactate de revista.
Daca in trecut, atat in Europa cat si in Statele Unite, companiile duceau o politica extrem de discreta in privinta acuzatiilor de coruptie, astazi incearca sa le identifice si sa le opreasca inainte ca acestea sa provoace pagube financiare si de imagine, spune Maren Moehring de la grupul Business Keeper AG din Postdam. Dar procesul dureaza mult, mai ales in cazul companiilor mari, pentru ca toti angajatii trebuie sa fie informati ca exista "o noua cultura".
Scandalurile recente au avut si parti bune: reglementarile au fost modificate pentru a ajuta lupta anticoruptie. Daca in 2002 exista un singur supraveghetor financiar care monitoriza corporatiile germane, in 2003 existau deja 1.500.
Si tot mai multe companii isi angajeaza oameni care sa se ocupe de plangerile celor care surprind greseli in cadrul companiei ("ombudsman"), spune Moehring.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro