Antreprenori locali. Dan Pavel, Benvenuti: Creşterea galopantă a preţurilor şi implicit scăderea puterii de cumpărare sunt principalele temeri pentru 2023

Autor: Cristina Roşca Postat la 15 ianuarie 2023 230 afişări

Dan Pavel, fondatorul retailerului de încălţăminte Benvenuti, unul dintre cei mai im­portanţi ju­că­tori din pia­ţa de pro­fil, spune că lucrează cu mai multe scenarii pentru 2023.

Antreprenori locali. Dan Pavel, Benvenuti: Creşterea galopantă a preţurilor şi implicit scăderea puterii de cumpărare sunt principalele temeri pentru 2023

Retailerul de încălţăminte operează peste 50 de magazine, cele mai multe sub brandul Benvenuti, dar şi unele ce poartă marca Enzo Bertini.

Dan Pavel, fondatorul retailerului de încălţăminte Benvenuti, unul dintre cei mai im­portanţi ju­că­tori din pia­ţa de pro­fil, spune că lucrează cu mai multe scenarii pentru 2023. Vor fi sau nu vor fi noi lockdownuri? Va fi preţul energiei unul mare sau va scădea? Acestea sunt două dintre întrebările pe care an­treprenorul le vede ca fiind esenţia­le în ceea ce priveşte conturarea pla­nurilor de business din acest an.

„Temerile noastre pentru 2023 sunt legate de creşterea galopantă a preţurilor şi, implicit, de scăderea puterii de cumpărare, de lipsa forţei de muncă, de continuarea sau chiar extin­derea războiului şi de măsurile abu­zive de gen lockdown ale autorită­ţilor“, adaugă el.

Omul de afaceri se aşteaptă ca noul an să aducă noi creşteri de preţuri la majoritatea produselor, fapt ce se va traduce în scăderea puterii de cumpă­rare. Mai mult, războiul ruso-ucrai­nean de la graniţa României Dan Pavel îl vede ca durând mai mulţi ani. Nu în ultimul rând, în pofida unei e­ventuale crize economice, el se aşteap­tă ca problemele de pe piaţa muncii să se accentueze, adică lipsa de oameni să devină şi mai acută.

Totuşi, antreprenorul spune că are şi motive de optimism pentru noul an. Evoluţia din ultimele şase luni a businessului Benvenuti e cel mai bun motiv, mai ales dacă cifrele sunt com­parate cu cele din 2020 şi 2021.

„Anul trecut a fost unul care a început greu, sub auspiciul restricţiilor impuse de pandemia de COVID-19 şi sub impactul războiului din vecinăta­tea României. Totuşi, el a devenit un an reuşit atât din perspectiva emoţio­nală a revenirii la normalitate - odată cu ridicarea restricţiilor şi cu reduce­rea numărului de cazuri de îmbolnă­viri -, cât şi din cea a rezultatelor bune ale companiilor din servicii, retail, turism sau alte sectoare.“

În anii de pandemie, mai multe industrii, inclusiv retailul de încălţă­minte, au fost afectate de restricţii. Astfel, în 2020 magazinele non-esenţiale au fost închise temporar, iar apoi, chiar şi în 2021, au funcţionat cu restricţii.

În primul an de criză sanitară, businessul Benvenuti a scăzut cu peste 25% faţă de nivelul din 2019. Apoi, în 2021, el şi-a revenit, dar nu a ajuns la acelaşi nivel de dinainte de pandemie. Totuşi, în 2022 vânzările au depăşit cu circa 10% nivelul din 2019, când cifra de afaceri a companiei Benvenuti a fost de 132 milioane lei, potrivit da­telor transmise anterior de antrepre­nor. Astfel, 2022 a devenit cel mai bun an din punct de vedere al veniturilor din istoria companiei fondate în urmă cu 18 ani. După cifra de afaceri, Benvenuti este unul dintre cei mai mari cinci jucători din retailul de pan­tofi, genţi şi accesorii din România. Pe primele poziţii se află Deichmann, CCC şi Otter Group.

„Anul 2022 a fost peste aşteptările noastre, deşi pandemia ne-a afectat o perioadă, iar războiul a fost un şoc. Am revenit la normalitate, au fost ridicate restricţiile, dar a urmat explozia preţurilor la energie şi combustibil. Acesta este cel mai grav aspect astăzi, care va afecta puterea de cumpărare şi economia timp de mai mulţi ani de acum înainte.“

Antreprenorul afirmă că a învăţat că impredictibilitatea şi necesitatea de a lua decizii într-un termen foarte scurt este noua normalitate pentru companii.

„Adaptabilitatea, flexibilitatea şi viteza cu care sunt luate deciziile sunt elemente esenţiale în această perioadă, alături de şi mai multă muncă. O veche zicală spune „roata se învârte“, deci azi poţi să fii sus şi mâine jos, sau invers; important e să abordezi calm şi echilibrat fiecare provocare. Interesant este că cei optimişti performează, iar cei cu viziune pesimistă mai repede sau mai târziu eşuează.“

În acest context, omul de afaceri are în plan să continue expansiunea grupului Benvenuti. Retailerul de încălţăminte operează peste 50 de magazine, cele mai multe sub brandul Benvenuti, dar şi unele ce poartă marca Enzo Bertini.

„Pentru 2023 avem în plan deschiderea a două magazine, unul Benvenuti şi unul Enzo Bertini, şi renovarea a cinci unităţi Benvenuti.“ Anul trecut compania nu a operat inaugurări.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.