Antreprenori locali. Fraţii Pavăl, proprietarii Dedeman, atacă puternic piaţa de logistică şi vin cu două proiecte în Bacău şi Techirghiol
Dedeman, cel mai mare business antreprenorial de pe piaţa locală, controlat de fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl, a finalizat o investiţie estimată la 20-25 mil. euro în proiectul logistic Incity Logistic Bacău şi are în lucru un al doilea proiect logistic la Techirghiol, judeţul Constanţa, care în acest caz să deservească reţeaua formată din 60 de magazine şi cinci centre logistice.
Pe lângă acestea, în Bacău Dedeman mai investeşte într-un proiect logistic la intrarea în oraş pe E85 dinspre Adjud, imediat după intersecţia cu drumul spre Autostrada Moldovei. Primul chiriaş anunţat din cadrul Incity Logistic Bacău este Side Grup, potrivit consultanţilor de la JLL România, care au contractat o suprafaţă de 1.500 mp.
„Ne bucurăm să avem în calitate de chiriaş în noul nostru depozit logistic pe Side Grup, o companie antreprenorială românească în plină ascensiune. De asemenea, suntem încântaţi că putem contribui la dezvoltarea oraşului Bacău cu noi investiţii ce vor susţine creşterea economică locală pe termen mediu şi lung“, au declarat reprezentantii Dedeman.
Anul trecut Dedeman a demarat şi construcţia unui proiect logistic în Techirghiol, judeţul Constanţa, pe un teren de peste 16 hectare, iar depozitul are, potrivit documentaţiei proiectului, circa 28.000 mp.
La Bacău cel mai mare proiect este însă cel unde Dedeman este asociat cu Ionuţ Dumitrescu de la Element Industrial. Compania ELI 6 Industrial, deţinută în proporţie de 80% de Pavăl Holding şi 20% de Element Invest Partners, construieşte pe un teren de 13,7 hectare la ieşirea spre Adjud un proiect industrial în proximitatea centrului comercial Hello Shopping Park, unde este şi un hipermarket Auchan. Lucrările sunt estimate a fi gata în vara acestui an, iar suprafaţa totală logistică va fi de peste 60.000 mp.
Ionuţ Dumitrescu şi fraţii Pavăl au mai colaborat şi în cazul proiectului ELI Park 1 din proximitatea Capitalei, pe DN7, vândut în 2021 către sud-africanii de la Fortress, acţionari şi în cadrul NEPI-Rockcastle.
Dedeman a ajuns la o reţea formată din 60 de magazine, Braşov şi Bârlad fiind cele mai recente inaugurări. Reţeaua este completată de cinci centre logistice şi are aproape 13.000 de angajaţi.
Dedeman a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de 10,03 miliarde de lei, fiind pentru prima oară când liderul pieţei de bricolaj din România sparge acest prag de două cifre, potrivit datelor publicate la Ministerul de Finanţe.
Piaţa logistică a fost în ultimii trei ani cel mai dinamic sector al pieţei imobiliare. Anul 2022 s-a încheiat cu un grad considerabil de activitate pentru sectorul industrial şi logistic, cu circa 830.000 de metri pătraţi de contracte de închiriere încheiate, în creştere semnificativă faţă de 675.000 de metri pătraţi în anul precedent, potrivit raportului anual publicat de Colliers
Stocul total de spaţii industriale şi logistice moderne din România a ajuns la aproape 6,2 milioane de metri pătraţi, în creştere cu peste 0,5 milioane de metri pătraţi faţă de anul precedent şi există încă loc semnificativ pentru creştere, raportat la alte ţări din Europa Centrală şi de Est (CEE).
Aproximativ jumătate din totalul livrărilor au fost făcute în apropierea Bucureştiului, iar în ceea ce priveşte dezvoltatorii activi, cei mai importanţi rămân CTP, WDP, Global Vision, VGP. Proiectele care implică transportul multimodal câştigă amploare, iar consultanţii Colliers remarcă şi apariţia primului proiect cu transport aerian de marfă de la CTP din Oradea. În plus, proiectele mai flexibile destinate întreprinderilor mici şi mijlocii sau celor care caută suprafeţe mai mici devin, de asemenea, tot mai frecvente.
Bucureştiul a scăzut şi mai mult în ceea ce priveşte ponderea totală a închirierilor, la aproximativ 48% din total, faţă de circa 63% în anul precedent, consultanţii Colliers explicând că acest lucru este în principal rezultatul unor tranzacţii importante în afara capitalei, dar şi al faptului că subpieţele mai noi şi mai puţin consolidate sunt în creştere. Prin urmare, pe termen mediu, probabil că vor exista mult mai multe tranzacţii pe pieţe precum Oradea sau Constanţa. Astfel de tranzacţii ar trebui să fie alimentate de dezvoltarea rapidă a infrastructurii, numeroasele miliarde de euro alocate României prin intermediul fondurilor UE permiţând o mai mare conectivitate între anumite regiuni, precum şi deblocarea altora noi, cum ar fi Moldova, care a fost oarecum izolată de restul ţării.
Logistica dă semne bune
Perspectivele sunt în continuare încurajatoare pentru sectorul industrial şi logistic local. În timp ce România are un nivel de consum similar (indici de volum) cu cel al Poloniei sau al Cehiei, stocul de depozite pe cap de locuitor este de două-trei ori mai mic decât în aceste ţări. Acest lucru înseamnă că atât cererea, cât şi expansiunea ar trebui să rămână consistente în viitor, chiar şi fără a lua în considerare faptul că atât Polonia, cât şi Cehia acţionează ca centre de distribuţie regionale într-o măsură mult mai mare decât România.
În general, 2023 pare să fie un an stabil, dar plin de provocări, în contextul unor rate ale dobânzii mai mari. Indiferent de cum se va încheia, consultanţii Colliers sunt în continuare optimişti în ceea ce priveşte evoluţia pe termen lung a pieţei româneşti de I&L, care ar trebui să ajungă la 10 milioane de metri pătraţi de depozite moderne închiriabile până la sfârşitul acestui deceniu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro