ASF vrea să prelungească forma de plafonare a tarifelor RCA până pe 31 decembrie 2023. Motivul: „numărul ridicat de contracte de asigurare RCA a căror valabilitate va înceta în perioada următoare“. Ce înseamnă această prelungire pentru şoferi şi pentru piaţă?
ASF a înaintat o propunere de prelungire a formei de plafonare a tarifelor RCA până pe 31 decembrie 2023, motivând că poliţele RCA încă în vigoare la compania falimentară Euroins vor expira în perioada următoare, ceea ce ar putea duce la menţinerea dezechilibrului din piaţă, conform unui proiect publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe.
♦ Tarifele RCA, care sunt deja la un nivel semnificativ mai mare faţă de anul trecut, ar rămâne neschimbate ♦ Poliţele RCA încă în vigoare la Euroins, aflată în faliment, expiră pe 8 decembrie după adoptarea ordonanţei de urgenţă prin care s-a extins valabilitatea acestora ♦ Asigurătorii se aşteptau la încă o prelungire a plafonării tarifelor RCA, dar ce se va întâmpla de anul viitor când plafonarea expiră şi companiile vor avea mână liberă din nou la stabilirea preţului pentru poliţele RCA?
ASF a înaintat o propunere de prelungire a formei de plafonare a tarifelor RCA până pe 31 decembrie 2023, motivând că poliţele RCA încă în vigoare la compania falimentară Euroins vor expira în perioada următoare, ceea ce ar putea duce la menţinerea dezechilibrului din piaţă, conform unui proiect publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe. Dar ce înseamnă de fapt această prelungire pentru asigurători şi şoferi?
„Luând în considerare faptul că împrejurările care au determinat disfuncţionalităţi pe piaţa asigurărilor persistă, ţinând cont de numărul ridicat de contracte de asigurare obligatorii de răspundere civilă auto a căror valabilitate va înceta în perioada următoare, întrucât încetarea unui număr mare de contracte de asigurare obligatorii de răspundere civilă auto coroborat cu obligaţia proprietarilor de vehicule de a încheia şi de a menţine în valabilitate aceste contracte conduce la menţinerea dezechilibrului din piaţa de asigurări RCA, având în vedere efectul negativ cauzat de continuarea situaţiei de dezechilibru între cerere şi ofertă în condiţiile ieşirii din piaţă, în ultimii doi ani, a asigurătorilor cu cea mai mare cotă de piaţă, în portofoliul cărora se aflau cea mai mare parte a asiguraţilor RCA, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Perioada de aplicabilitate a prevederilor instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 298/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime se prelungeşte până la data de 31 decembrie 2023“, conform proiectului de Hotărâre.
Prin urmare, asigurătorii şi-ar putea continua modul de tarifare a preţului poliţelor RCA ca şi până acum, în limita nivelului stabilit pe fiecare categorie de la finalul lunii februarie 2023, iar şoferii pot afla încă de acum cât vor da pe o poliţă RCA fără a exista o modificare în ofertele pe care le primesc.
Deşi atât asigurătorii, cât şi brokerii de asigurări se aşteptau ca îngheţarea tarifelor RCA să se prelungească, întrebarea care prinde contur pe buzele tuturor este ce se va întâmpla când această formă de plafonare nu se va mai prelungi.
Având în vedere măsurile recente pe care Guvernul le-a adoptat, la propunerea ASF, respectiv oferirea posibilităţii ca şoferii să îşi cumpere poliţe RCA cu două luni în avans, adică poliţele RCA să poată intra în vigoare în două luni de la data achiziţionării, împreună cu prelungirea termenului de expirare de drept a poliţelor RCA încă în vigoare la compania falimentară Euroins, par că vin în sprijinul consumatorilor, realitatea este că pe lângă supravegherea defectuoasă care a dus la situaţia din prezent, pagubei lăsate în urmă de Euroins i se permite să se adâncească în perioada în care valabilitatea acestor poliţe Euroins rămâne în vigoare.
Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) care până în prezent a plătit în contul falimentului City Insurance peste 1 mld. lei şi care mai are cel puţin încă pe atât de plătit doar în cazul City Insurance, va avea de a face cu încă trei luni în care gaura Euroins se poate adânci şi mai mult. Astfel, o gaură mai mare de acoperit înseamnă necesitatea şi presiunea unor resurse mai mari, care în final s-ar putea traduce prin creşterea cotei de contribuţie a asigurătorilor la fond, creştere care se răsfrânge în final în preţurile poliţelor RCA. Pe lângă acest aspect, în momentul în care piaţa se va stabiliza cu şoferii care vor fi practic împărţiţi între asigurătorii rămaşi încă pe zona asigurărilor RCA, după expirarea plafonării, asigurătorii vor avea mână liberă să îşi „ajusteze“ tarifele.
Dacă după falimentul City Insurance preţul poliţelor RCA a crescut chiar şi cu peste 70%, în funcţie de segmentul de şofer şi specificaţiile tehnice ale autovehiculelor, şansele ca preţul poliţelor RCA să crească sunt foarte mari, iar efectul falimentului Euroins ar putea prinde un contur mult mai accentuat în 2024.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro