Autovit: Românii au cumpărat anul trecut cu 8% mai puţine maşini decât în 2021, dar la un preţ mai mare, în condiţiile în care volumul de autoturisme electrice a atins un record, iar importul de maşini rulate se află la cel mai mic nivel din ultimii şase ani
Românii au cumpărat anul trecut cu 8% mai puţine maşini decât în 2021, dar la un preţ mai mare, în condiţiile în care volumul de autoturisme electrice a atins un record, iar importul de maşini rulate se află la cel mai mic nivel din ultimii şase ani, potrivit unei analize Autovit.ro.
Înmatriculările de maşini noi au crescut cu 7% faţă de 2021, ajungând la 129.328 de unităţi, iar maşinile electrice au trecut pentru prima dată pragul de 10.000 de unităţi înmatriculate într-un an.
Potrivit analizei, maşinile second-hand importate au scăzut cu 18% faţă de anul trecut, dar 2022 este al doilea an consecutiv când numărul maşinilor second-hand tranzacţionate pe plan intern a depăşit 600.000 de unităţi.
Din punct de vedere economic, 2022 a fost un an marcat de scumpiri în lanţ ale produselor de bază, ale carburanţilor şi energiei, de impactul războiului din Ucraina, dar piaţa auto din România nu a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor de maşini, în ciuda scăderii puterii de cumpărare a populaţiei.
Anul se încheie cu peste un milion de tranzacţii pe piaţa auto, înregistrând creşteri pe segmentul de maşini noi şi evoluţii, relativ, apropiate de cele din anii trecuţi, pe segmentul second-hand. Maşinile rulate din import încheie anul 2022 cu aproximativ 325.000 de unităţi înmatriculate, iar cele tranzacţionate pe piaţa internă au depăşit din nou pragul de 600.000 de unităţi.
Comparativ cu perioada pre-pandemică, piaţa auto a maşinilor noi a scăzut cu 20% faţă de 2019, reprezentând aproape 33.000 de unităţi mai puţin. Diferenţele sunt evidente şi prin comparaţia celor mai bune luni din anii respectivi. Dacă în iulie şi august 2022 s-au înmatriculat, în medie, peste 12.000 de maşini noi, în aceleaşi luni din perioada pre-pandemică volumul a fost aproape dublu, ajungând la 23.177 maşini înmatriculate în august 2019, arată analiza Autovit.
Dacia Logan a fost cea mai vândută maşină în 2022, următoarele din top 5 fiind, integral, modele produse în România: Duster, Sandero, Spring şi Ford Puma. Pe locurile 6-10 au fost modelele: Hyundai Tucson, Toyota Corolla, Skoda Octavia, Dacia Jogger şi Toyota C-HR. O particularitate a anului 2022 a fost şi lansarea unor mărci chineze în Europa, care au început să se vândă şi în România.
Maşinile electrice au avut încă un an record, mai ales datorită programului Rabla Plus. Comparativ cu anul 2021, vânzările de maşini electrice au fost de trei ori mai mari, iar modelul Dacia Spring, pentru care 2022 a fost primul an complet de comercializare, a avut peste 50% din piaţa maşinilor electrice, în lunile cele mai bune. În premieră, 2022 se încheie cu peste 10.000 de maşini electrice vândute într-un singur an.
Tendinţa cumpărătorilor de a se îndrepta spre modele auto ecologice sau economice reiese şi din scăderea ofertei de maşini cu motorizări diesel, care a reprezentat sub 15% din totalul maşinilor noi vândute în 2022.
Piaţa maşinilor second-hand din import este segmentul cu cea mai mare scădere de pe piaţa auto. În 2022 s-au înmatriculat în România 325.062 de maşini aduse din străinătate, cu 18% mai puţin decât în 2021, când, în aceeaşi perioadă, erau înregistrate 395.759 de maşini.
Piaţa maşinilor second-hand s-a încheiat în anul 2022 cu cel mai mic număr de înmatriculări pe acest segment din ultimii 6 ani. Motivul principal al acestei scăderi a fost absenţa unor stocuri suficiente pe platformele de vânzări auto şi, implicit, a preţurilor ridicate de achiziţie.
Comparativ cu 2019, numărul înmatriculărilor de maşini second-hand din import a fost cu aproape 120.000 de unităţi mai mic în 2022.
Segmentul de reînmatriculări, tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern, a avut valori asemănătoare celor din anul anterior. În 2022, s-au înregistrat 622.583 de reînmatriculări, cu doar 5% mai puţin decât în 2021 şi la acelaşi nivel cu 2019. Tranzacţiile interne cu maşini second-hand au explodat în 2021, pe fondul întârzierilor de pe piaţa maşinilor noi şi a stocurilor reduse de maşini rulate din import, înregistrând o creştere de 14%, faţă de anul 2020. Practic, pentru reînmatriculări, 2021 a fost cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 de maşini înregistrate.
În ceea ce priveşte platforma Autovit.ro, valoarea maşinilor puse la vânzare în 2022 a fost de peste 4 miliarde euro, în creştere cu 13% faţă de 2021.
Mărcile auto cu cele mai multe oferte au fost Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi şi Ford. În ceea ce priveşte interesul cumpărătorilor, aceştia s-au concentrat tot pe mărcile Volkswagen şi BMW, reprezentând 27% din totalul vizitelor de pe Autovit.ro, urmate de Audi şi Mercedes-Benz cu 12%, respectiv 11% din totalul vizitelor pe platformă.
Cei mai mulţi utilizatori Autovit.ro au căutat maşini al căror an de fabricaţie să nu fie mai vechi 2017 şi care să se încadreze între 10.000 şi 25.000 de euro. La fel ca în 2021, SUV-urile au fost cele mai populare modele de caroserie şi au avut şi cele mai multe anunţuri în platformă – peste 67.000 de anunţuri, reprezentând 32% din total.
La finalul anului, preţul mediu al maşinilor prezente pe Autovit.ro a fost de 11.198 de euro, mai mare cu 3% faţă de preţul mediu din ianuarie 2022, dar cu 18% faţă de decembrie 2021. Cel mai mult s-au scumpit maşinile cu o vechime cuprinsă între 5 şi 10 ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro