Breaking news. ANCOM impune Digi - jucătorul dominant de pe piaţa de internet fix - cu o cotă de 70% din clienţi şi venituri - obligaţia de a le oferi acces rivalilor la reţea în 6.288 de localităţi. Rivalii - de la giganţii Orange şi Vodafone până la jucători mai mici - vor putea vinde servicii prin reţeaua Digi

Autor: Adrian Seceleanu Postat la 14 martie 2025 9 afişări

Grupul Digi, care domină autoritar piaţa locală de servicii de internet fix - cu o cotă de aproximativ 70% - atât ca număr de abonaţi cât şi ca venituri - va fi obligat să-şi deschidă reţeaua fixă către rivali într-un număr de aproape 6.500 de localităţi - în special din mediul rural – ceea ce le va permite atât unor giganţi precum Orange şi Vodafone cât şi unor jucători mai mici - să intre cu servicii în aceste localităţi folosindu-se de reţeaua Digi - potrivit unui proiect de decizie lansat în consultare publică de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Breaking news. ANCOM impune Digi - jucătorul dominant de pe piaţa de internet fix - cu o cotă de 70% din clienţi şi venituri - obligaţia de a le oferi acces rivalilor la reţea în 6.288 de localităţi. Rivalii - de la giganţii Orange şi Vodafone până la jucători mai mici - vor putea vinde servicii prin reţeaua Digi

Grupul Digi, care domină autoritar piaţa locală de servicii de internet fix - cu o cotă de aproximativ 70% - atât ca număr de abonaţi cât şi ca venituri - va fi obligat să-şi deschidă reţeaua fixă către rivali într-un număr de aproape 6.500 de localităţi - în special din mediul rural – ceea ce le va permite atât unor giganţi precum Orange şi Vodafone cât şi unor jucători mai mici - să intre cu servicii în aceste localităţi folosindu-se de reţeaua Digi - potrivit unui proiect de decizie lansat în consultare publică de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

„ANCOM emite prezenta decizie: Societatea Digi Romania este desemnată ca fiind furnizor cu putere semnificativă pe piaţa serviciilor de acces local la puncte fixe determinată de zona A1. Operatorul are obligaţia de nediscriminare în ceea ce priveşte furnizarea accesului local la puncte fixe, constând în servicii de acces la bucla locală sau servicii de acces echivalente”, conform proiectului de decizie.

Decizia istorică luată de ANCOM vine după aproape un deceniu de la abandonarea reglementărilor pentru piaţa de servicii de acces la puncte fixe - pe fondul deteriorării cotei de piaţă a fostului monopol din telefonia fixă Romtelecom. Autoritatea a comunicat la momentul respectiv că pe fondul concurenţei puternice Romtelecom nu ar mai fi putut creşte preţurile nici dacă ar fi dorit, ceea ce a făcut inutile reglementările.

De asemenea, proiectul ANCOM vine după 16 ani în care cererile formulate în principal de giganţii Orange şi Vodafone de a avea acces la reţelele fixe ale rivalilor – Romtelecom în principal în 2009 iar mai apoi Digi pe fondul creşterii infrastructurii companiei – pentru a oferi servicii în noi zone şi pentru a creşte competiţia au fost respinse. Cea mai recentă respingere a solicitărilor transmise ANCOM de Orange şi Vodafone a avut loc în 2020, când autoritatea îşi menţinuse „concluzia conform căreia piaţa cu amănuntul a serviciilor de acces la internet la puncte fixe este concurenţială, nefiind necesară reglementarea pieţei/pieţelor de gros corespunzătoare”.

Ce s-a schimbat? Cota de piaţă a Digi a ajuns prea mare pentru a fi ignorată

Care sunt datele care au determinat ANCOM să-şi schimbe punctul de vedere? Datele prezentate de autoritate arată că Digi a ajuns la cotă de piaţă atât de mare şi la un număr foarte mare de localităţi unde este singurul furnizor de servicii încât se poate spune că în respectivele localităţi există „indicii de lipsă a concurenţei”.

ANCOM notează în primul rând cota de piaţă a Digi după numărul de clienţi şi a veniturilor.

„Din punct de vedere al cotelor de piaţă, la data de 30 iunie 2023 comparativ cu 30 iunie 2019, structura pieţei în funcţie de principalii furnizori de pe piaţa din România, pe baza numărului de conexiuni de acces la internet în bandă largă comercializate, era următoarea: Digi Romania S.A. (69,2%), înregistrând o creştere cu 13,9 puncte procentuale, urmată de Grupul Orange (17,9%), care a înregistrat o scădere a cotei de piaţă cu 9,5 puncte procentuale, în timp ce Vodafone Romania S.A. (11,2%) a înregistrat o scădere cu 1,9 puncte procentuale. De asemenea, cota de piaţă a furnizorilor alternativi s-a redus la jumătate, ajungând la 1,7%.

În ceea ce priveşte structura pieţei în funcţie de veniturile obţinute din serviciile de acces la internet în bandă largă, societatea Digi Romania S.A. deţine o cotă de piaţă de 71%, fiind urmată de Grupul Orange cu 18,3% şi de Vodafone Romania S.A. cu 7,8%. Restul furnizorilor reprezintă împreună mai puţin de 3%.”

Din punct de vedere al acoperirii reţelelor, Digi a devenit jucătorul dominant pe fondul unor investiţii masive de expansiune a infrastructurii şi a unei serii de achiziţii. În prezent aproape un sfert din populaţia României locuieşte într-o localitate unde Digi este singurul furnizor de net fix de mare viteză, punctează ANCOM.

„În ceea ce priveşte localităţile unde există un singur furnizor de servicii de acces la internet de mare viteză, Digi Romania S.A. este unicul furnizor în 7.201 de localităţi (peste jumătate din totalul localităţilor din România, respectiv în 96% din localităţile cu 1 furnizor). După cum se poate observa în figura de mai jos, 23,5% din totalul populaţiei României locuia în localităţile în care Digi Romania S.A. era furnizor unic la data de 30.06.2023. În acelaşi timp, Grupul Orange Romania, Vodafone Romania S.A. şi alţi furnizori oferă în mod exclusiv servicii în 306 localităţi (cumulat), cărora le corespunde numai 0,7% din populaţia totală.
Numărul de localităţi cu un singur furnizor a ajuns la 7.507 la 30 iunie 2023, faţă de 5.546 la
31 decembrie 2018. Expansiunea reţelelor de comunicaţii electronice de mare viteză, în special în zonele neacoperite, precum şi procesele de achiziţii şi fuziuni din perioada 31 decembrie 2018 - iunie 2023, au avut ca impact apariţia unor furnizori noi sau dispariţia altor furnizori.

La nivel de furnizor principal, situaţia se prezintă astfel:
• 23,5% din populaţia României locuieşte în localităţi acoperite doar de Digi Romania S.A.;
• 0,3% locuieşte în localităţi acoperite doar de Grupul Orange Romania;
• 0,1% locuieşte în localităţi acoperite doar de Vodafone Romania S.A.;
• 0,3% locuieşte în localităţi acoperite doar de un singur furnizor, altul decât Digi Romania S.A., Grupul Orange Romania şi Vodafone Romania S.A.”

ANCOM subliniază şi evoluţia puternic ascendentă a Digi, arătând că numărul de localităţi în care compania are o cotă de piaţă de peste 50% s-a triplat în perioada 2018 – 2023.
„Pe baza informaţiilor analizate în secţiunile anterioare, a rezultat că, faţă de precedenta analiză de piaţă, gradul de eterogenitate în ceea ce priveşte structura pieţei la nivelul localităţilor din România s-a diminuat, Digi Romania S.A. fiind lider de piaţă în ceea ce priveşte atât furnizarea serviciilor de acces la internet de mare viteză în majoritatea zonelor din România, cât şi în ceea ce priveşte gradul de acoperire cu reţele de mare viteză (şi implicit cu servicii de acces la internet). Astfel, reţelele operate de Digi Romania S.A. deservesc 97% din totalul adreselor acoperite cu reţele de comunicaţii electronice de mare viteză, corespunzând unui procent de 96% din localităţile din ţară.
În acelaşi timp, Digi Romania S.A. este operatorul care a realizat cele mai mari investiţii în reţele de fibră optică de mare viteză în perioada analizată, gradul de acoperire a acestor reţele crescând de la 41% în 2019 la 91% în 2023, atât prin intermediul investiţiilor directe, cât şi prin achiziţii. În acest context, este important de remarcat faptul că, din 3.450 localităţi fără reţele de internet de mare viteză în 2018, Digi Romania S.A. a acoperit 3.312 noi localităţi (96%), în toată această perioadă.

În acelaşi timp, reţelele Orange Romania S.A. deservesc mai puţin de o treime din
adresele acoperite la nivel naţional cu reţele de comunicaţii electronice de mare viteză (în 26% din localităţi), în timp ce Vodafone Romania S.A. acoperă mai puţin de un sfert din acelaşi total (în 13% din localităţi). Reţelele altor furnizori acoperă doar 12% din adresele acoperite la naţional (în 15% din localităţi).

Analiza structurii pieţei serviciilor de acces asimetric la internet de mare viteză la nivel de localităţi a arătat o evoluţie crescătoare semnificativă a cotelor de piaţă în funcţie de numărul de conexiuni, ale Digi Romania S.A., în perioada 2018 – 2023. Numărul de localităţi în care acesta deţinea cote de piaţă de peste 50% s-a triplat, ajungând la 10.335 de localităţi (cărora le corespund 84% din total adrese aferente)”, conform ANCOM.

Pe baza analizei ANCOM a definit lista localităţilor unde există „indicii privind lipsa manifestării concurenţei”.

„Zona A1: Localităţi caracterizate de existenţa unor indicii privind lipsa manifestării concurenţei (localităţi „fără concurenţă”) include 6.290 localităţi, caracterizate de condiţii concurenţiale omogene.

Aceste localităţi prezintă următoarele caracteristici:
 Localităţi cu 1 furnizor (Digi Romania S.A.): 5.702 localităţi
 Localităţi cu 2 furnizori, cota de piaţă Digi Romania S.A. este de cel puţin 70%, gradul de suprapunere a celor 2 reţele este de sub 30%: 522 localităţi
 Localităţi cu 3 sau mai mulţi furnizori, cota de piaţă Digi Romania S.A. este de cel puţin 50%, gradul de suprapunere este de sub 30%: 64 localităţi.
 Localităţi cu 2 furnizori, în care furnizorul lider, altul decât Digi Romania S.A., deţine o cotă de piaţă de cel puţin 70%, gradul de suprapunere între reţele este sub 30%: 1 localitate.
 Localităţi cu 3 sau mai mulţi furnizori, în care furnizorul lider, altul decât Digi Romania S.A. deţine o cotă de piaţă de cel puţin 50% din piaţă, gradul de suprapunere reţele este sub 30%: 1 localitate.

În concluzie, pieţele relevante cu amănuntul identificate de ANCOM sunt următoarele:

1. Piaţa serviciilor de acces la internet de mare viteză, în aria de acoperire a Digi Romania S.A., aferentă unui număr de 6.290 de localităţi (Piaţa A1).

2. Piaţa serviciilor de acces la internet de mare viteză, aferentă unui număr de 4.304 de localităţi (Piaţa A2).

3. Pieţele serviciilor de acces la internet de mare viteză, aferente unui număr de 35 localităţi, în ariile de acoperire ale 8 furnizori (Orange Romania S.A., Nextgen Communications S.R.L., Vodafone Romania S.A., Random Telecom S.R.L., Internaţional Olisat S.R.L., TCS Media Power Network S.R.L., Tevesat Company S.R.L., Cometeinet Telecom S.R.L.) (Pieţele B1 aferente ariilor de acoperire ale
reţelelor fiecărui furnizor în parte).

4. Piaţa serviciilor de acces la internet de mare viteză, aferente unui număr de 6 localităţi, în ariile de acoperire ale 9 furnizori (Combridge S.R.L.; Internaţional Olisat S.R.L.; Media SAT S.R.L.; Orange Romania S.A.; Prime Telecom S.R.L.; TCS Media Power Network S.R.L.; Telecomunicaţii C.F.R. S.A.; TV Teomar S.R.L.; Vodafone Romania S.A..). (Piaţa B2)

Autoritatea este de opinie că lipsa furnizării de servicii de acces local la nivel de gros în zona A1 (necompetitivă) poate avea un impact negativ asupra utilizatorilor (prin lipsa posibilităţii de a alege dintre ofertele mai multor furnizori) şi, în general, asupra situaţiei concurenţiale, după cum a fost descris mai sus”, conform ANCOM.

ANCOM arată că reglementarea Digi este necesară pentru că în condiţiile unor obligaţii operatorul nu a încheiat cu alte companii contracte prin care să ofere acces la infrastructură.

„Referitor la dificultăţile cu care s-au confruntat operatorii în ceea ce priveşte contractarea serviciilor de acces, aceştia au menţionat lipsa unei oferte privind serviciile de acces wholesale de tip "bitstream" pe baza cărora să poată fi oferite pe piaţa de retail servicii de date şi servicii TV.
La nivel naţional au existat anumite demersuri iniţiate pentru încheierea de acorduri de acces la reţea între operatori mari. Deşi acestea nu au vizat în mod direct accesul local la puncte fixe, pot oferi indicii cu privire la comportamentul furnizorilor într-o negociere a unui contract de acces, în absenţa reglementării ex ante .

În acest context, precizăm că, în perioada analizată, au existat solicitări din partea unei companii către Digi Romania S.A. pentru furnizarea de servicii de acces la nivel de gros de tip "bitstream" (acces pe fibra optică la nivel naţional), pentru a putea oferi propriilor clienţi finali servicii convergente de date şi TV. 
De asemenea, în anul 2018, deţinătorul reţelei de acces a iniţiat demersurile pentru încheierea unui contract privind furnizarea de servicii Layer 2 VPN pentru persoane juridice, disputele survenite pentru definitivarea contractului pe clauze de natură formală făcând imposibilă ajungerea la un consens.

Mai mult solicitantul serviciilor de acces a reformulat cererea privind o posibilă colaborare pentru servicii de gros la nivel naţional care să-i permită să concureze pe piaţa cu amănuntul pentru servicii de acces la internet de mare viteză la puncte fixe şi servicii TV, la tarife calculate pe baza principiului retail minus, însă, din informaţiile puse la dispoziţia Autorităţii, solicitarea de acces nu a avansat înspre conturarea unor cerinţe punctuale concrete, inclusiv de natură tehnică, pentru a putea fi transmisă o ofertă de acces central la puncte fixe, care să permită furnizarea de servicii utilizatorilor finali la nivel naţional.

Astfel, în absenţa reglementării serviciilor de acces local, la nivel de gros, potenţialii competitori nu ar fi în măsură să furnizeze servicii de acces asimetric la internet de mare viteză la puncte fixe, în zona A1. ANCOM consideră că nu sunt create circumstanţele necesare pentru negocierea accesului la reţeaua operatorului dominant în condiţii comerciale rezonabile. Tergiversarea negocierilor conduce, prin urmare, la îngreunarea accesului noilor concurenţi pe piaţa relevantă şi, totodată, la imposibilitatea furnizării de servicii competitive pe piaţa cu amănuntul, putând determina, la un moment dat, chiar ieşirea de pe piaţă a furnizorilor mai mici, cu prezenţă locală sau regională, în
detrimentul utilizatorilor finali.”
 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.