Craciun fericit!

Bursă: Rompetrol Rafinare, compania care operează rafinăria Petromidia, raportează afaceri de 2,1 mld. dolari în prima jumătate din 2024 şi îşi dublează pierderile la 75 mil. dolari

Autor: Liviu Popescu Postat la 14 august 2024 35 afişări

Bursă: Rompetrol Rafinare, compania care operează rafinăria Petromidia, raportează afaceri de 2,1 mld. dolari în prima jumătate din 2024 şi îşi dublează pierderile la 75 mil. dolari

Rompetrol Rafinare (RRC), compania care operează rafinăria Petromidia, a raportat pentru primul semestru din 2024 afaceri de 2,1 miliarde de dolari (10,5 mld. lei), faţă de 2,7 mld. dolari în aceeaşi perioadă din 2023, în timp ce pierderile s-au adâncit la 75 mil. dolari de la 34 mil. dolari, potrivit raportului semestrial publicat la bvb.ro.

Rezultatele financiare au fost influenţate de oprirea planificată a rafinăriei Petromidia, în perioada martie – mai 2024, dar şi de volatilitatea cotaţiilor internaţionale pentru materii prime (ţiţei, biocomponent) şi produse petroliere.

„Un impact în rezultatele companiei a fost determinat de revizia generală din primăvară, proiect obligatoriu care ne oferă perspective de amortizare a pierderilor din prima parte a anului, rafinăria Petromidia funcţionând, în prezent, la capacitate optimă, cu un nivel de producţie competitiv şi adaptat nevoilor actuale din piaţă. Continuăm să fim un partener al românilor, prin direcţionarea produselor, în special, pe piaţa din România”, a spus Florian Daniel Pop, Directorul General al Rompetrol Rafinare. Rompetrol Rafinare are o capitalizare de 2,1 mld. dolari (450 mil. dolari), fiind controlată în proporţie de 48% de kazahii de la KMG. Statul român are 44,5%.

Parte a strategiei companiei, de asigurare a cererii consumatorilor din România, 73% din totalul carburanţilor obţinuţi în perioada ianuarie – iunie 2024 au fost direcţionaţi pe piaţa autohtonă. Astfel, Rompetrol Rafinare a făcut eforturi constante pentru susţinerea stabilităţii din sectorul energetic, în ciuda reducerii semnificative a randamentelor de producţie, ca urmare a lucrărilor efectuate în cadrul reviziei generale, potrivit raportului.

În acelaşi timp, Rompetrol Rafinare a susţinut subsidiarele Grupului KMG International, Rompetrol fiind cel mai important furnizor de carburanţi din Republica Moldova, Georgia şi cu o prezenţă semnificativă în Bulgaria.

Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare (prin diviziile de rafinare şi petrochimie) în primul semestru al anului, s-a ridicat la 344 de milioane de dolari, pe fondul unui volum de 454 de mii de tone de produse petroliere exportate în ianuarie – iunie 2024.

Rompetrol Rafinare continuă să fie unul dintre cei mai mari contributori la bugetul de stat, cu 669 milioane de dolari plătite în primele 6 luni din 2024. Din total, 30,3 milioane de dolari reprezintă contribuţia la solidaritate pentru anul 2023, iar 3,5 milioane de dolari reprezintă taxa pe cifra de afaceri, aferentă primului trimestru din 2024.

Segmentul de rafinare a atins o cifră de afaceri brută de 1,73 miliarde de dolari şi un profit operaţional (EBITDA) de 33,9 milioane de dolari. Marjele europene de benzină şi motorină au prezentat fluctuaţii masive în prima jumătate a lui 2024, în special în luna martie, pe fondul tensiunilor geopolitice şi a perturbărilor logistice din regiune.

De asemenea, revizia generală a rafinăriei Petromidia, dar şi nefuncţionarea instalaţiei de Hidrocracare Blândă (MHC) în primul trimestru al anului, au dus la o scădere a gradului de utilizare a capacităţii de rafinare, până la 65,3%.

Revizia generală a rafinăriei Petromidia a reprezentat un efort financiar şi operaţional major, menit să menţină un grad optim de funcţionare a rafinăriei, în cele mai bune condiţii de siguranţă şi securitate în muncă.

Circa 85 de milioane de dolari au fost investite doar în programele de dezvoltare, care au cuprins proiecte de modernizare în instalaţiile principale din Petromidia. Aceşti factori au dus la procesarea a 1,73 milioane de tone de materii prime, scădere de 35% comparativ cu primul semestru din 2023. Din supusul total, au fost obţinute 421 de mii de tone de benzine şi 966 de mii de tone de motorine.

În ciuda rezultatelor afectate de factorii amintiţi, rafinăria a reuşit să obţină un randament al produselor albe în creştere – 87,04%wt, iar pierderea tehnologică a fost de 0,6%wt.

În ceea ce priveşte rafinăria Vega (singurul producător intern de bitum şi hexan), procesarea totală de materie primă a fost de circa 117 mii de tone în semestrul I 2024, în scădere cu 39% faţă de perioada similară a anului trecut, nivel determinat direct de cantităţile scăzute de componenţi primiţi de la rafinăria Petromidia.

În prima jumătate a anului, cifra de afaceri brută consolidată a segmentului de distribuţie a înregistrat o valoare de 1,55 miliarde de dolari, în uşoară scădere, comparativ cu perioada ianuarie – iunie 2023. Profitul operaţional (EBITDA) al segmentului s-a menţinut la un nivel asemănător anului trecut – 39,6 milioane de dolari.

Cotaţiile internaţionale aferente produselor petroliere au consemnat, în primul semestru, o creştere uşoară faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de 2% la benzină şi 3% la motorină. Pe plan intern, evoluţia preţurilor la carburanţi a fost influenţată de modificarea accizei de la 1 ianuarie, care s-a reflectat într-o creştere cu 29 de bani pe litrul de benzină şi 26 de bani pentru cel de motorină.

Vânzările în segmentul de retail au înregistrat o creştere de 12% şi au ajuns la 578 de mii de tone de carburanţi, în România, principala piaţă de comercializare a produselor obţinute în rafinăria Petromidia. Creşterea a fost determinată de strategia de vânzări prin care Rompetrol Rafinare direcţionează circa trei sferturi din carburanţi pe piaţa internă.

Pe de altă parte, vânzările en-gros au fost puternic afectate – un declin de 38% – de scăderea randamentelor de producţie, dar şi de accesul pe piaţă al produselor finite provenite din afara spaţiului comunitar, la cotaţii scăzute, comparativ cu produsele obţinute în rafinăriile europene.

La finalul lui iunie 2024, reţeaua de distribuţie din România a ajuns la 1.328 de puncte de comercializare. Reţeaua include staţiile proprii, staţiile partener şi staţiile mobile: expres, baze interne de 9 şi 20 metri cubi.​

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.