Călătoria cu metroul în Bucureşti, o experienţă mai lungă decât un drum cu trenul până la Ploieşti. De vină sunt datoriile Metrorex către Alstom, firma care asigură mentenanţa

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 22 iulie 2022 127 afişări

Zeci de minute petrecute în subteran pentru o călătorie, care, în mod normal, nu ar fi trebui să dureze mai mult de un sfert de oră.

Călătoria cu metroul în Bucureşti, o experienţă mai lungă decât un drum cu trenul până la Ploieşti. De vină sunt datoriile Metrorex către Alstom, firma care asigură mentenanţa

♦ Situaţia durează de mai multe zile, iar ieri, pe 21 iulie 2022, Metrorex anunţa, într-un comunicat de presă postat pe site-ul instituţiei, că „circulaţia la metrou se desfăşoară cu 35 de trenuri în loc de 57, cât este prevăzut în graficul aprobat”.

Zeci de minute petrecute în subteran pentru o călătorie, care, în mod normal, nu ar fi trebui să dureze mai mult de un sfert de oră. Este doar una dintre experienţele pe care le trăiesc de câteva zile bucureştenii care aleg transportul cu metroul, în condiţiile în care, din cele 57 de trenuri care ar trebui să ruleze pe şine, doar 35 sunt în funcţiune.

„Dacă te uiţi pe harta rutieră, distanţa dintre Bucur Obor şi zona Antilopa (cartierul Pantelimon) este de 6,5 kilometri. La traficul din Bucureşti, distanţa este parcursă, în traficul de suprafaţă, în cel mai rău caz, în 18 minute. Vă povestesc din ce-am trăit: staţia de metrou Pantelimon. Trenul a plecat de 4 minute, arată ceasornicul din staţie. Oamenii îl aşteaptă pe următorul. În 17 minute (plus cele 4) ajunge un nou tren. Oamenii din staţie urcă, se aşază pe scaune. După un minut sunt anunţaţi că trebuie să coboare, pentru că trenul se retrage pentru revizie”, povesteşte un bucureştean care a călătorit cu metroul la începutul acestei săptămâni.

„Până ce paznicul din tren îi anunţă pe toţi că trebuie să coboare, mai durează vreo 3 minute. Oamenii coboară. După patru-cinci minute sunt anunţaţi că pot să urce din nou, că trenul s-a răzgândit. Pleacă trenul. La jumătatea dintre staţii, pilotul de tren, sau cum s-o chema el, anunţă că trenul merge doar până la Republica (adică doar o staţie), iar călătorii trebuie să coboare din nou şi să ia trenul ce vine de vizavi. Ca să ajungi la Obor, trebuie să schimbi linia la Dristor. Din Dristor 1 în Dristor 2. În Dristor 2, niciun tren. Este ora 11.55. Crainica anunţă, într-un târziu, că următorul tren pleacă la ora 12.12. Deci încă 17 minute de aşteptare. De la Pantelimon la Obor sunt doar opt staţii de metrou. Dar mai bine de o oră de stat şi aşteptat. Distanţa la suprafaţă este de 6,5 km şi poate fi parcursă, cu tot traficul sufocant, în 15-18 minute. Trenul de la Bucureşti până la Ploieşti face 40 de minute”.

Nici pe magistrala 2 de metrou lucrurile nu se mişcă mai bine. Un călător care a mers către Pipera, aglomerarea de birouri a Capitalei, a aşteptat miercuri la Piaţa Unirii aproape zece minute până la sosirea metroului, dublu faţă de o zi obişnuită. Situaţia durează de mai multe zile, iar ieri, pe 21 iulie 2022, Metrorex anunţa, într-un comunicat de presă postat pe site-ul instituţiei, că „circulaţia la metrou se desfăşoară cu 35 de trenuri în loc de 57, cât este prevăzut în graficul aprobat. Creşterea timpilor de aşteptare în staţii este determinată de diminuarea serviciilor de mentenanţă şi salubritate prestate de Alstom Transport SA, cu care Metrorex are un contract în vigoare. În această perioadă, Metrorex asigură activităţile de curăţenie în vagoane după retragerea trenurilor din circulaţie, în intervalul orar 23:00 – 05:00, şi în timpul programului de circulaţie, în situaţii care necesită salubrizare de urgenţă.”

Alstom, unul dintre cei mai mari producători de material rulant din lume, cu 1.300 de angajaţi în România, se ocupă pe plan local cu precădere de servicii de inginerie pentru semnalizări feroviare, dar are şi aproximativ 350 de angajaţi implicaţi exclusiv în mentenanţa flotei de metrou din Bucureşti.

Potrivit unor date News.ro din iunie, preşedintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci, spunea că Metrorex datorează Alstom peste 33 de milioane euro, adică peste 160 de milioane lei, sumă ce corespunde unui an de plăţi restante.

Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Metrorex nu au răspuns solicitării ZF referitoare la momentul când se estimează rezolvarea problemei privind întârzierile la metrou şi soluţiile care există.

În 2021, în medie, lunar, s-au înregistrat între 5 şi 7 milioane de validări de cartele de metrou pe fiecare magistrală din Bucureşti, potrivit unor date furnizate anterior de Metrorex. Dintre cele cinci linii de metrou pe care le are Capitala, cea mai nouă este cea care deserveşte zona Drumul Taberei, unde însă traficul a fost sub aşteptări în primele luni, o cauză fiind pandemia, în timpul căreia a fost inaugurată linia. Totuşi, şi aici traficul se arată a fi în creştere, însă călătorii se simt descurajaţi atunci când constată că sunt nevoiţi să aştepte zeci de minute în staţii până la sosirea metroului, aşa cum se întâmplă în aceste zile.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bucuresti,
metrou,
metrorex,
tren,
asigurare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.