Care este „Noua perlă a Litoralului românesc”. Primarul oraşului spune că aici vin mai mulţi turişti decât în Mamaia, deşi suprafaţa este mai mică. În plus, atrage şi tot mai mulţi străini
Statiunea Eforie a inregistrat an de an cresteri procentuale cu doua cifre ale vanzarilor de pachete turistice. Statisticile oficiale arata ca turismul de litoral a inregistrat in perioada octombrie 2023 - martie 2024 o crestere de 27% a rezervarilor de vacante la mare pentru vara 2024. Cea mai cautata statiune este Eforie Nord care detroneaza Mamaia si in anul 2024. Mai mult decat atat, un numar de 4000 de turisti din Kazakhstan este anuntat de catre Consulatul Onorific al Republicii Kazahstan la Constanţa, reprezentat de consulul onorific Corina Martin. Datorita contextului geopolitic complicat, turisti din spatiul ex-sovietic aleg Eforie in locul destinatiilor traditionale rusesti sau ucrainiene de la Marea Neagra.
Cum a fost posibil acest lucru? Prin preturi decente, investitii publice de infrastructura dublate de investitii private in unitatile de cazare, noi facilitati sau reabilitarea vechilor hoteluri. Mai mult decat atat, incepand cu anul 2024, Eforie se bucura de o plaja noua de 23 ha, aceasta fiind plaja cu cel mai fin nisip din Romania. Tot in 2024 Hotelul Europa din Eforie Nord, detinut de compania Ana Hotels, controlata de omul de afaceri George Copos, isi redeschide portile dupa o investitie de 14 milioane de euro. Au fost reabilitate, in ultimii ani, diferite unitati de cazare precum: Steaua de Mare, detinut de familia Bucovala, complexul Bran, Brad si Bega.
Autoritatea publica locala a implementat proiecte europene in valoare de aproximativ 40 milioane de euro si a reabilitat principalele bulevarde, cai de acces, parcuri, Lacul Belona, alte obiective locale. Eforie se confrunta, totusi, cu aglomeratia uneori excesiva, lipsa locurilor de parcare, lipsa transportului public local, infrastructura ecologica pentru autoturisme, blocaje in trafic pe drumul care face legatura cu sudul litoralului. Am vrut sa aflam daca U.A.T. Oras Eforie cauta solutii pentru a rezolva aceste probleme.
Cecilia Cretu, sef Serviciu Implementare proiecte europene: „Efortul colectivului nostru a fost imens. Am implementat sau suntem in curs de implementare cu 14 proiecte finantate din fonduri europene. Si vorbim de un colectiv mic, pana in 10 persoane. Capacitatea noastra administrativa este pe cale sa-si atinga limitele. Dar, atunci cand vedem ca suntem apreciati de vizitatorii nostri, avem curajul sa mergem inainte si sa ne fortam limitele. Am pregatit pentru exercitiul financiar actual cateva proiecte de referinta care vor schimba definitiv imaginea orasului nostru. Dar este vorba de mai mult decat atat.
Este vorba despre imaginea turismului si litoralului romanesc. U.A.T. Oras Eforie a semnat cu CNAIR un numar de 3 parteneriate pentru a rezolva problema traficului pe E87, soseaua de tranzit care duce spre sudul litoralului. In calitate de partener am pregatit aproape toata documentatia tehnica si speram sa incepem implementarea investitiilor in toamna acestui an. Sursa lor este PNRR iar termenul maxim de realizare este 2 ani. Vor fi realizate doua pasaje rutiere, unul la intrarea in Eforie Nord, altul la iesire. Vor fi prevazute, de asemenea, 3 pasaje pietonale subterane in locul trecerilor de pietoni existente. Tot prin PNRR suntem in curs de a finaliza achizitia de 6 autobuze electrice care vor fi operate de o societate de transport public pe care am infiintat-o impreuna cu orasul Techirghiol. Inca din anul 2023 am realizat documentatia tehnica si am emis Autorizatia de construire pentru investitia privind crearea coridoarelor de mobilitate si a infrastructurii pentru transportul public local, inclusiv statiile de incarcare electrice. Aceasta documentatie a fost finantata prin POAT 2014-2020. Tot prin POAT am finantat documentatia tehnica pentru reabilitarea parcurilor „Ion Movila” si „Covasna”, pentru care am eliberat de asemenea Autorizatia de construire. Am receptionat documentatiile tehnice ale investitiilor ce vizeaza reabilitarea Teatrelor de vara din Eforie Nord si Eforie Sud. Suntem aproape de a semna finantarea pe programul transfrontalier Romania - Bulgaria, in parteneriat cu localitatea Mezdra, pentru infiintarea a 2 noi parcuri, in Eforie Nord si Sud. În plus, am finalizat documentatia tehnica privind consolidarea si reabilitarea falezelor orasului, inclusiv toate accesele spre noua plaja reabilitata, Iluminatul public ecologic, scarile rulante, accesul persoanelor cu dizabilitati. Vorbim de investitii de peste 120 milioane de euro si de ani de munca si sacrificii. Multa, multa munca.”
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) a realizat un studiu privind sezonul estival 2023 si a venit cu propuneri pentru ca sezonul 2024 sa fie mai bun. Din propunerile ANAT citam: “Primariile Constanta, Mangalia si Eforie ar trebui sa solutioneze, in masura posibilitatilor, problema parcarilor si amenajarii statiunilor. Cum raspunde dl. Robert Serban Nicolae, primarul orasului Eforie, propunerilor ANAT?
Robert Serban Nicolae: “Suntem o primarie mica, cu un buget pe masura, dar am compensat prin viziune, planificare si entuziasm. Toate statisticile ne onoreaza si ne obliga in acelasi timp. Daca este sa ne gandim la ceea ce am realizat pana acum ar trebui sa fim multumiti. Raportat la numarul de locuitori cred ca orasul nostru este lider national in sumele nerambursabile atrase per locuitor. Noi avem 10.797 de cetateni conform statisticii oficiale dar orasul are nevoi reale, generate inclusiv de asteptarile vizitatorilor, si de ceea ce asociatiile patronale ne solicita, pe buna dreptate. An dupa an am realizat studii, proiecte, expertize si aplicatii de finantare. Am solicitat la maxim aparatul administrativ al primariei: specialisti, experti, consultanti, proiectanti. A fost o munca titanica. O mana mica de oameni cu entuziasm a creat ceea ce mari municipii nu au fost in stare. Si cu aceasta ocazie eu raspund Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism: Eforie a facut tot, dar absolut tot, pentru a solutiona problemele privind amenajarile urbane sau parcarile. Dupa posibilitatile noastre. Mingea, ca sa spun asa, nu mai este de mult la noi. Va dau un singur exemplu: am semnat un acord de parteneriat in anul 2020 cu ADR-SE pentru “Infiintarea sistemului de transport public de calatori cu material rulant ecologic, inclusiv infrastructura de parcare si facilitate pentru biciclisti in cadrul coridorului de mobilitate urbana creat”. Finantatorul a fost Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) prin Programul Operational Asistenta Tehnica. Toata documentatia proiectului a fost intocmita in acord cu OUG 88/2020, verificata si receptionata de finantator. Noi am eliberat Autorizatia de construire in noiembrie 2023. In acelasi timp, partenerul nostru, ADR-SE, se obliga fata de Comisia Europeana sa deschida o linie de finantare separata pentru documentatiile tehnice finantate prin POAT 2014-2020. Va informez, pe aceasta cale, ca am avut singurul proiect depus pe componente de mobilitate urbana din regiune. Rezultatul e simplu: suntem in aprilie 2024, nu am semnat niciun contract de finantare, va trebui sa receptionam in urmatoarele 12 luni autobuzele electrice finantate prin PNRR. Noi am gandit cele doua aplicatii ca fiind complementare. Parcari la capatul traseelor, statii de incarcare, autobaza. Am lucrat impreuna cu cei de la Techirghiol la infiintarea societatii de transport public. Am realizat un nou PMUD (Plan de mobilitate urbana). Si rezultatul? Va las pe dvs sa apreciati. Cred ca solutiile, cel putin pentru noi, tin de vointa decidentilor. Eu nu pot sa spun vizitatorilor sa-si lase masinile in camp sau sa vina la noi cu trenul. Si sa mearga pe jos prin oras pentru ca decidentii dorm. Iar noi muncim. Uneori degeaba. Eu nu pot sa restrictionez accesul pe plaja invocand ultima decizie a Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta care constata surpari si deplasari ale falezei superioare. Eu pot sa pun pe masa proiecte. Si sa cer decidentilor solutii. Nu maine, peste o luna sau patru luni. Ci astazi. De fapt ieri. E munca noastra din ultimii ani. Daca este cineva interesat la nivel central si regional propunem, impreuna cu asociatiile patronale din turism si investitorii care ne-au acordat incredere, si cu dvs. presa, bineinteles, o masa rotunda. Noi vom veni cu metri cubi de proiecte si studii. Iar autoritatile regionale si centrale sa vina cu solutii de finantare. Iar daca ele au existat si nu s-au aplicat, responsabilii sa plece acasa.
Ca si concluzie, daca imi permiteti, realitatea e urmatoarea: avem mai multi turisti decat Mamaia, la o suprafata de 5 ori mai mica. Am inceput sa primim mai multi turisti straini. Toti, inclusiv asociatiile patronale si asociatiile agentiilor de turism au asteptari. Sunt constient ca imaginea orasului nostru va fi imaginea turismului estival romanesc. Va declar, cu toata sinceritatea, ca am facut absolut tot ce tine de noi. Dar singuri nu putem. Multumim investitorilor care au avut incredere in parteneriatul nostru, multumim vizitatorilor nostri si multumim tuturor colaboratorilor.
Statul roman trebuie sa constientizeze, prin toate institutiile si autoritatile de management, ca miza este mult mai sus decat ambitii locale sau regionale cafe pot fi uneoriin detrimentul turismului romanesc. Noi, toti, ar trebui sa generam un flux pozitiv de energii care sa duca la investitii concrete, care sa ne asigure succesul.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro