Care este oraşul din România devenit „capitala“ retailului autohton. Trei reţele originare din judeţ, cu peste 200 de magazine şi afaceri de 1 mld. lei, au ţinut străinii la distanţă
Judeţul Vâlcea reprezintă acasă pentru trei dintre cei mai puternici retaileri independenţi din România, respectiv Annabella, Diana şi Euromarket, care au ajuns să opereze peste 200 de magazine în total.
♦ Annabella, Diana şi Euromarket sunt trei dintre cei mai puternici retaileri independenţi din România după cifra de afaceri şi după numărul de magazine ♦ Toţi sunt originari din Vâlcea, un judeţ unde marile reţele de comerţ modern nu au reuşit să pătrundă ♦ La începutul verii, în Vâlcea erau doar puţin peste 30 de supermarketuri şi hipermarketuri sub brand internaţional, al treilea cel mai mic număr din ţară, după Tulcea şi Covasna.
Judeţul Vâlcea reprezintă acasă pentru trei dintre cei mai puternici retaileri independenţi din România, respectiv Annabella, Diana şi Euromarket, care au ajuns să opereze peste 200 de magazine în total.
Aceste reţele controlate de antreprenori locali, respectiv de familia Mutu (Annabella), familia Crăciunescu (Diana) şi Nicolae Daniel Munteanu (Euromarket), au zeci sau chiar peste 100 de magazine fiecare şi afaceri de sute de milioane de lei anual.
Împreună, cei trei actori adună vânzări de puţin peste 1 mld. lei anul trecut, un an în care cifra de afaceri a fiecăreia dintre companii a crescut cu ritmuri cuprinse între 14% şi 25%.
Acasă e locul pe care îl ştiu cel mai bine
Deşi de-a lungul timpului reţelele s-au extins, trecând dincolo de graniţele propriului judeţ, Vâlcea rămâne principalul lor teren de luptă, lucru care se vede şi din universul comerţului modern.
La începutul verii, în judeţul din sudul ţării erau doar puţin peste 30 de supermarketuri şi hipermarketuri sub brand internaţional, al treilea cel mai mic număr din ţară, după Tulcea şi Covasna. Pe o piaţă unde marile reţele se extind continuu şi câştigă teren datorită forţei financiare greu de egalat de jucătorii locali, Vâlcea e o excepţie. La nivelul întregii Românii, cei zece jucători din comerţul modern - ce operează undeva la 4.300 de magazine de tip supermarket, hipermarket, proximitate modernă, cash & carry şi discount - au ajuns să aibă circa 70% cotă de piaţă. În Vâlcea însă, brandurile locale sunt dominante şi asta de departe.
„În Horezu (un mic oraş din judeţul Vâlcea – n.red.) nu ai altă opţiune internaţională în afară de Penny, la care mergem pentru că are parcare şi preţuri mici. Recent însă, şi Annabella a deschis un al doilea magazin mai mare, cu parcare (a deschis propriul parc de retail – n.red.), aşa că e posibil ca o parte dintre clienţi să migreze. Noi alegem Annabella şi pentru că are unele produse diferite, precum laptele vegetal pe care nu îl găsim în altă parte în Horezu. Dacă vrem fructe de mare, peşte sau anumite legume bio, mergem special la Râmnicu Vâlcea la Carrefour, la hipermarket. În Horezu avem şi magazin al retailerului Diana, care e fix în centru şi, datorită poziţiei, e mereu plin. Plus că cei de la Diana au carnea lor, mai proaspătă“, spune Iulia, originară din Horezu.
Cine, cum şi unde se extinde?
Expansiunea jucătorilor internaţionali din comerţul cu dominantă alimentară e ghidată de mai mulţi factori, în frunte cu puterea de cumpărare şi cu numărul de locuitori din anumite localităţi şi zone. Acest lucru este evident prin faptul că cele mai sărace judeţe din România, în frunte cu Covasna, Tulcea şi Botoşani, au cele mai puţine magazine moderne – sub 40 fiecare. La polul opus, Cluj, Timiş şi Braşov au peste 150 sau chiar peste 200 de supermarketuri şi hipermarketuri fiecare.
Totuşi, când vine vorba de planurile de extindere, şi concurenţa este luată în calcul, iar Vâlcea este cel mai bun exemplu în acest sens, fiind unul dintre puţinele judeţe cu prezenţă puternică a unor actori locali, independenţi. Ce este cu atât mai interesant este că aceste reţele autohtone continuă să se dezvolte.
„În ceea ce priveşte lanţul de magazine Diana, menţinem ritmul remodelărilor şi expansiunii reţelei, dar ne orientăm şi spre digitalizare şi un sistem automat pentru gestionarea ambalajelor“, spun reprezentanţii reţelei ce are deja 66 de magazine, conform site-ului propriu.
Şi reţeaua Euromarket (operată de firma Danemar Company) s-a extins cu circa zece magazine în ultimii trei ani. Marea majoritate a acestora sunt în Vâlcea.
Companiile locale şi-au împărţit harta ţării, cele mai multe dezvoltându-şi reţelele în jurul oraşelor-mamă şi creionând în special lanţuri de magazine într-un singur judeţ.
Ambiţii regionale
Există însă şi acelea care, după ce şi-au securizat poziţia acasă, trec dincolo de „graniţe“. Cel mai concludent exemplu este reţeaua Annabella, afacere pornită în 1994, în judeţul Vâlcea, de către familia de antreprenori Mutu. Compania are astăzi unităţi în Argeş, Olt, Gorj şi în Vâlcea, iar recent a preluat retailerul Best Market, intrând astfel în Dâmboviţa.
„Această preluare reprezintă un moment semnificativ în dezvoltarea reţelei noastre, care reconfirmă punctul de maturitate în care se află Annabella“, spunea Dorina Mutu în momentul achiziţiei.
Reţeaua controlată de familia Mutu este astăzi cel mai puternic jucător român din comerţul alimentar, cu peste 100 de magazine sub diverse formate şi cu afaceri de aproape 500 de milioane de lei. Planurile companiei nu se opresc aici, expansiunea realizându-se atât de la zero, cât şi prin achiziţii.
Acest model de expansiune, concentrat mai ales într-o anumită zonă a ţării, pe care retailerul local o cunoaşte foarte bine, a permis Annabella să se bată cu marile reţele de la egal la egal şi să câştige.
Câte reţele locale mai are România?
Pe piaţa de comerţ alimentar din România sunt active zece reţele străine mari care domină piaţa. Numărul comercianţilor români e tot mai mic şi asta din două motive. Pe de-o parte, unele magazine româneşti sunt preluate de străinii care prind astfel poziţii bune şi bază stabilă de clienţi. Pe de alta, sunt şi unităţi care închid din cauza concurenţei acerbe. Există şi excepţii.
În România, în prezent, sunt peste 400 de companii antreprenoriale care operează reţele de magazine care se bat cu marile lanţuri, acestea adunând împreună mai bine de 2.000 de supermarketuri autohtone sub branduri precum Annabella, Diana sau Euromarket. Acestea se adaugă celor circa 42.000 de mici magazine independente ce alcătuiesc comerţul tradiţional, conform unei analize a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom şi a companiei KeysFin, furnizor de soluţii de business information.
Unele dintre aceste reţele locale au un business mixt – cu producţie şi retail. Dorina şi Dan Mutu deţin şi producătorul de conserve Râureni, iar familia Crăciunescu deţine producţie de carne, pe lângă reţeaua Diana. Acest model integrat – retail şi producţie – este folosit de mai mulţi antreprenori locali, producţia fiind văzută ca un avantaj suplimentar în lupta cu marile reţele.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro