Cât costă un kilometru de autostradă în România? Estimările constructorilor pleacă de la 5 mil. Euro
Cât costă să construieşti un kilometru de autostradă în România? O întrebare al cărei răspuns ar putea elucida, uneori, opiniile referitoare la bugetele alocate proiectelor de infrastructură. În general, companiile de construcţii evită să înainteze cifre exacte referitoare la costurile pe care le presupune un kilometru de autostradă, motivând că situaţia din teren suportă numeroase necunoscute.
♦ Costurile diferă în funcţie de zona în care se află autostrada, de relief, de terasamentele diferite date de soluri diferite, de existenţa sau nu a tunelurilor, a pasajelor.
♦ La toate acestea se adaugă şi fluctuaţiile de preţ la materia primă şi la transport.
Cât costă să construieşti un kilometru de autostradă în România? O întrebare al cărei răspuns ar putea elucida, uneori, opiniile referitoare la bugetele alocate proiectelor de infrastructură. În general, companiile de construcţii evită să înainteze cifre exacte referitoare la costurile pe care le presupune un kilometru de autostradă, motivând că situaţia din teren suportă numeroase necunoscute. În mod cert, costurile diferă în funcţie de zona în care se află autostrada, de relief, de terasamentele diferite date de soluri diferite, de existenţa sau nu a tunelurilor, a pasajelor. La toate acestea se adaugă şi fluctuaţiile de preţ la materia primă şi la transport. Fără o estimare însă, chiar şi grosieră, un român nu îşi va putea da niciodată seama dacă investiţiile direcţionate de stat către infrastructură reflectă cheltuielile reale şi sunt conforme cu nevoile.
„De exemplu, între Buzău şi Focşani, aproximativ 100 de kilometri se vor realiza cu 1 miliard de euro, ceea ce înseamnă 10 milioane de euro pe kilometru. Între Piteşti şi Sibiu însă, costul este de trei ori mai mare pe kilometru“, spune Cristian Erbaşu, proprietarul companiei Construcţii Erbaşu.
În linii mari, spun unii constructori, făcând o estimare, preţul poate varia foarte mult, de la 5 la aproape 30 de milioane de euro pentru un singur kilometru.
„Un kilometru de autostradă în România costă aproximativ 4,5-5 milioane de euro în zona de câmpie, 7-8 milioane de euro în zona de deal, 25-28 de milioane de euro în zona montană. Valoarea unei lucrări este compusă din următoarele: materialele de construcţii (între 50 şi 55%), manopera (5-15%), utilaje şi transport (15-25%), costuri indirecte (5-15%), profit (2-5%)“, spune Marius Marta, directorul executiv al companiei de construcţii Drum Asfalt din judeţul Bihor.
Compania lucrează în prezent la mai multe proiecte, dintre care cele mai importante sunt centura ocolitoare a oraşului Aleşd din judeţul Bihor (75 de milioane de lei), un campus şcolar în Oradea (investiţie de 77 de milioane de lei) şi centura ocolitoare din Beiuş, tot din judeţul Bihor (269 de milioane de lei).
Drum Asfalt a avut, de altfel, oferta desemnată câştigătoare de CNAIR pentru construirea lotului dintre Pietroasele şi Buzău, parte a autostrăzii 7, care va face legătura între Ploieşti şi Paşcani. Tronsonul are o lungime de 14 kilometri şi o valoare estimată de 1,2 miliarde de lei. Potrivit site-ului CNAIR, până la expirarea termenului legal de contestare au fost depuse trei contestaţii referitoare la câştigătorul desemnat pentru acest lot, iar ulterior s-a dispus reevaluarea ofertei.
Până acum, au fost atribuite contractele pentru construirea a şase din cele şapte loturi care compun bucata de autostradă dintre Ploieşti şi Focşani, urmând ca şi restul de şapte loturi, dintre care şase între Focşani şi Paşcani, să-şi găsească fiecare constructorii în perioada următoare.
„Obiectivul asumat pentru anul acesta este ca până pe 31 decembrie să fie semnate toate contractele pentru Autostrada Moldovei. Este un proiect aşteptat de foarte mult timp de către români“, spunea în vară premierul Nicolae Ciucă.
La rândul lor, reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) spun că estimarea costurilor pentru construirea unei autostrăzi se realizează pentru fiecare obiectiv de investiţii individual, aşa că nu pot fi prezentate cifre exacte.
Printre variabilele din teren, CNAIR menţionează relieful, terenul, terasamentele rutiere, structura rutieră, lucrările hidrotehnice şi multe altele.
„De asemenea, precizăm că analiza costului este dependentă de contextul economic existent în perioada implementării proiectului de construcţie a autostrăzii, respectiv preţul materialelor de construcţii, preţul manoperei, costurile de expropriere etc., ceea ce influenţează nivelul de relevanţă în ceea ce priveşte transmiterea acestor informaţii“, au spus reprezentanţii CNAIR la solicitarea ZF.
Primul metru de autostradă din Moldova a fost construit în mod simbolic de antreprenorul Ştefan Mandachi, cel care deţine reţeaua de restaurante Spartan.
Iniţiativa lui a fost o formă de a atrage atenţia asupra nevoii de infrastructură din acea zonă a ţării. La acel moment, el spunea că, pentru a construi acel metru de autostradă, costurile au ajuns la 4.500 de euro.
Prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, România şi-a asumat că va realiza peste 400 de kilometri de autostradă în următorii cinci ani. Totuşi, până acum, în perioada 2015-2019, aşadar tot în decurs de cinci ani, au fost daţi în folosinţă mai puţin de 210 kilometri de drum rapid în România, aşa că scepticismul cu privire la cei aproape 450 de kilometri promişi până în 2026 este justificat. Între 2010 şi 2020, ritmul mediu de construcţie de autostrăzi a fost de 31 de kilometri pe an.
Ce s-a semnat
Contractele atribuite până acum de CNAIR pentru loturile care vor face parte din Autostrada Moldovei (Ploieşti – Paşcani):
► Dumbrava – Mizil (21 km): construit de Impresa Pizzarotti şi Retter ProjectManagement; valoare de 1,46 mld. lei fără TVA; finalizare prevăzută în aprilie 2024
► Mizil – Pietroasele (28,4 km): construit de Coni şi Trace Group Hold PLC; valoare de 1,25 mld. lei fără TVA; finalizare prevăzută în aprilie 2024
► Pietroasele – Buzău (13,9 km): N/A (oferta câştigătoare a fost cea depusă de Drum Asfalt, însă se află acum în reevaluare); valoare de 1,2 mld. lei; finalizare estimată pentru aprilie 2024
► Buzău – Vadu Paşii (4,6 km): SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade; valoare de 689,3 mil. lei fără TVA; finalizare prevăzută în 2024
► Vadu Paşii – Râmnicu Sărat (30,8 km): SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade - Intertranscom Impex; valoare de 1,31 mld. lei fără TVA; finalizare prevăzută în 2024
► Râmnicu Sărat – Mândreşti Munteni (36,1 km): SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade - Intertranscom Impex; valoare de 1,46 mld. lei; finalizare prevăzută în 2024
► Mândreşti Munteni – Focşani Nord (10,9 km): SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade; valoare de 763,7 mil. lei fără TVA; finalizare prevăzută în 2024
Surse: anunţuri CNAIR
Cristian Erbaşu, proprietarul Construcţii Erbaşu: De exemplu, între Buzău şi Focşani aproximativ 100 de kilometri se vor realiza cu 1 miliard de euro, ceea ce înseamnă 10 milioane de euro pe kilometru. Între Piteşti şi Sibiu însă, costul este de trei ori mai mare pe kilometru.
Preţul kilometrului de autostradă
► În zona de câmpie: 4,5 - 5 mil. euro
► În zona de deal: 7 - 8 mil. euro
► În zona montană: 25 - 28 mil. euro
Sursa: Drum Asfalt
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro