Ce afacere a pornit o studentă la ASE în timpul facultăţii, cu care face acum sute de mii de euro în ţara noastră

Postat la 07 august 2024 1176 afişări

Acum 15 ani, în materie de flori şi organizare de evenimente publicul bucureştean abia învăţa să-şi diversifice gusturile. Începea o schimbare de paradigmă la care a pus umărul şi Adina Filculescu, cea care, pe atunci, fonda enRose, un business specializat tocmai în a da evenimentelor o nouă strălucire, punând în valoare tot ce au florile mai frumos.

Adina era încă studentă la ASE când a pătruns pentru prima dată în tainele acestei arte creative, cu un uriaş şi lung succes în ţări de tradiţie precum Olanda, Germania, Marea Britanie şi Franţa. „Am beneficiat de un mix norocos de spirit antreprenorial moştenit de la tatăl meu şi o latură artistică, pe care abia atunci am putut să o exprim cu adevărat. enRose a început lin, firesc, cu decoruri florale realizate pentru nunţi, botezuri şi evenimente mici corporate. A evoluat într-un nume de nişă, cu clienţi de suflet şi piese realizate la un înalt nivel creativ. De peste opt ani, avem şi un boutique online mereu up-to-date şi suntem o prezenţă nelipsită din mediul de e-commerce, deşi realizăm totul personalizat, iar din 2022 avem şi o galerie pentru evenimente culturale aparte”, sintetizează Adina Filculescu povestea enRose.

Este aşadar absolventă de studii economice, doctorand în antreprenoriat feminin şi designer floral certificat internaţional, ceea ce a făcut cu adevărat diferenţa, spune ea. A învăţat astfel că arta florală este apreciată la cel mai înalt nivel în ţări precum Germania, unde merge aproape anual pentru un seminar desfăşurat de cel mai reputat designer floral, Gregor Lersch, şi Olanda, ţară nu numai a lalelelor, ci şi a dinastiilor de florişti. Este un domeniu uriaş, cu potenţial încă neexploatat pe deplin în state precum România. „Iniţial, am avut o investiţie de 10.000 de euro, iar ulterior am reinvestit profitul şi am ales să menţin un ritm constant de dezvoltare şi creştere, care să nu afecteze profilul businessului enRose. Pentru mine personal contează relaţiile, interacţiunea cu clienţii noştri, crearea unei estetici care să bucure.” Însă, pentru că businessul este (şi) despre cifre, enRose i-a adus şi satisfacţii financiare Adinei.

În 2022, a obţinut o cifră de afaceri de 350.000 de euro, fiind anul în care a deschis al doilea spaţiu de lucru, Galeria enRose, unde au loc workshopuri, şedinţe foto, evenimente culturale în colaborare cu alţi antreprenori din zona creativ-culturală, stilişti, arhitecţi sau branduri mai mari. O parte a businessului care a luat amploare anul trecut, deşi era disponibilă încă din 2019, a fost peisagistica. „Cred că un factor decisiv a fost pandemia, iar apetitul românilor, mai ales al bucureştenilor, pentru crearea unor oaze de spaţii verzi - în grădină sau pe terase – a crescut vizibil. Inclusiv în zona de corporate se pune un accent tot mai ridicat pe plante.”

Clienţii sunt însă şi mai diverşi – cupluri de români şi expaţi în cazul nunţilor, agenţii digitale importante şi implicit brandurile din portofoliul lor, clienţi corporate din domenii foarte diverse, bucureşteni care iubesc florile proaspete. Publicul este majoritar feminin, dar există şi un procent semnificativ al bărbaţilor care apelează la enRose. Buchetele, aranjamentele sau chiar abonamente florale pot fi comandate online, urmând a fi personalizate şi lucrate în atelierul de pe strada Gala Galaction nr. 39. enRose furnizează servicii complete de design floral pentru evenimente personale – nunţi, botezuri, aniversări pentru evenimente corporate, dar şi un pachet larg de servicii pentru organizarea de evenimente. Practic, echipa poate realiza şi implementa un eveniment de la cap la coadă.

Preţurile nu sunt cele mai mari din Bucureşti, dar depăşesc media, atelierul poziţionându-se încă de la început în zona premium. „Cele mai mari provocări au fost legate de creşterea preţurilor în anumite perioade de timp – există o bursă de flori în Olanda, iar costul lor este afectat în mod direct de evoluţii politice din anumite ţări de import, carburanţi, transporturi, condiţii meteorologice, plus sezonalitatea florilor. De asemenea, menţinerea unei echipe stabile peste ani, implicată şi dispusă să lucreze în weekenduri, când avem multe dintre evenimente, reprezintă o altă provocare.”

Iar acum, sezonul de nunţi este în toi. Dincolo de astfel de evenimente private însă, Adina Filculescu vrea să contribuie în continuare la înfrumuseţarea oraşului, realizând decoruri florale sau de plante pentru diferite businessuri. Unul dintre parteneri este cafeneaua Boiler x Guido de pe Calea Victoriei, unde a realizat unul dintre cele mai fotografiate decoruri în perioada Crăciunului, dar şi un altul cu ocazia primăverii. „Oamenii sunt deosebit de încântaţi să vadă clădiri restaurate, locuri concepute cu gust, grădini mici ale Capitalei readuse la viaţă”, spune fondatoarea enRose.  

În 2022, enRose a obţinut o cifră de afaceri de 350.000 de euro, fiind anul în care a deschis al doilea spaţiu de lucru, Galeria enRose, unde au loc workshopuri, şedinţe foto, evenimente culturale în colaborare cu alţi antreprenori din zona creativă-culturală, stilişti, arhitecţi sau branduri mai mari.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Merinderia - zacuscă, gemuri şi legume congelate (jud. Prahova)

Fondatoare: Camelia Jugănaru

Investiţie iniţială: 140.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 240.000 de lei (48.000 de euro)

Prezenţă: două magazine din Bucureşti


Crama de Piatră - cramă boutique, restaurant şi unitate de cazare (Vadu Săpat, jud. Prahova)

Fondatori: David Sandu şi tatăl său

Investiţii: 2,5 mil. euro

Cifră de afaceri în 2022: 350.000 de euro

Prezenţă: judeţul Prahova


Traces of Heels – brand de pantofi

Fondatoare: Sibi Stanciu

Investiţii: 200.000 de euro

Prezenţă: naţională


Dr. Bla Scrubs – producţie de uniforme medicale (Râşnov, jud. Braşov)

Fondatoare: Denisa Botaş

Investiţie iniţială: 1.000 de lei

Cifră de afaceri în 2022: 50.000 de lei (10.000 de euro)

Prezenţă: online


PapoHAPO – brand de mâncare gata preparată (jud. Braşov)

Fondatori: Bogdan Vlădoiu şi soţia sa

Prezenţă: naţională


ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.