Ce afaceri fabuloase are „Clanul“ Doldurea în piaţa de GPL derulate prin intermediul a şase companii

Autor: Roxana Petrescu Postat la 29 august 2023 120 afişări

Flagas, compania care deţinea depozitul ilegal de GPL din Crevedia, o parcare de fapt unde se transvaza (muta) gazul dintr-o cisternă în alta, este doar una dintre companiile active în domeniul GPL deţinute de familia Doldurea, arată datele disponibile pe platforma Termene.ro şi analizate de ZF.

Autorizaţiile necesare pentru afaceri veneau astfel mai uşor în contextul în care ştampilele erau date chiar de instituţia condusă de tatăl antreprenorilor Doldurea La acest moment, nu se ştie oficial exact câte staţii avea Flagas, un business de aproape 600 mil. lei După exitul unor jucători importanţi, piaţa de GPL a devenit un teren opac de business, fragmentat, cu jucători puţin vizibili şi doar câteva grupuri relevante, cel mai mare fiind Rompetrol Gas cu 179 de staţii GPL În România sunt circa 2.200 de benzinării şi peste 700 de staţii de alimentare cu GPL, potrivit platformei GPLautogas.info, dar cum sunt împărţite acestea din urmă este neclar.

Flagas, compania care deţinea depozitul ilegal de GPL din Crevedia, o parcare de fapt unde se transvaza (muta) gazul dintr-o cisternă în alta, este doar una dintre companiile active în domeniul GPL deţinute de familia Doldurea, arată datele disponibile pe platforma Termene.ro şi analizate de ZF.

La finalul săptămânii trecute, o explozie soldată cu 58 de victime, dintre care două persoane şi-au pierdut viaţa, a avut loc la Crevedia (Dâmboviţa), acolo unde, potrivit informaţiilor disponibile la acest moment, funcţiona ilegal un depozit unde se muta GPL dintr-o cisternă în alta, spaţiu deţinut de firma Flagas.

Firma este controlată de Ionuţ Daniel Doldurea şi de Cosmin-Ionuţ Stîngă şi a avut anul trecut un business de 595,9 mi­lioane de lei, un profit net de 32,7 milioane de lei, fiind unul dintre cei mai mari jucători din piaţa locală de GPL.

Dar aceasta nu este singura firmă deţinută de familia Doldurea activă în domeniul combustibililor. În total, Ionuţ Doldurea, alături de fratele său Cristian Doldurea firgurează ca acţionari sau administratori în şase companii active în domeniul comerţului cu GPL, toate aceste firme având anul trecut un business cumulat de aproape 1,2 miliarde de lei şi 459 de angajaţi.

Mai departe, atrage atenţia faptul că din şase companii, patru sunt înregistrate în Caracal, acolo unde primar este Ion Doldurea, tatăl fraţilor Ionuţ şi Cristian Doldurea.

Compania Flagas, de exemplu, lucra sub CAEN-ul Comerţ cu amănuntul al altor bunuri noi în magazine specializate, iar pentru autorizaţia de funcţionare este necesar chiar avizul de la primărie.

Dintre companiile care compun miliardul de lei din GPL al fraţilor Doldurea, cele mai mari sunt Flagas, Rombeer Crîngaşu, preluată anul trecut de Flagas, şi Ade Gas Oil Company.

Însăşi amploarea afacerilor derulate de fraţii Doldurea este un semn de întrebare privind atenţia pe care autorităţile statului ar fi trebuit să o acorde supervizării acestora.

Dacă în 2020 Flagas, compania implicată direct în dezastrul de la Crevedia, era o afacere de 137 de milioane de lei, anul trecut a ajuns la 595 de milioane de lei, arată datele de pe Termene.ro.

Ce se ştie sigur în acest moment este că punctul de lucru din Crevedia era închis din 2020, de atunci încolo pe respectivul amplasament derulându-se operaţiune de trasvazare (mutare dintr-o cisternă în alta de GPL), fără niciun aviz.

Ceea ce nu explică nimeni este însă cum este posibil ca în România, în văzul tuturor, o companie de aproape 600 de milioane de lei, de patru ori mai mult decât în 2020, să încarce şi să descarce GPL cu cisterne, fără niciun aviz, într-o linişte deplină zguduită doar de explozia devastatoare de pe 27 de august.

În Crevedia, primăria oraşului era la un kilometru distanţă de „depozitul“ ilegal al Flagas, iar poliţia la doi kilometri şi cu toate acestea nimeni nu s-a seziat.

Florin Petre, primarul din Crevedia, nu a putut fi contactat pentru detalii. „Îmi pare rău, nu pot vorbi“, a scris acesta într-un mesaj.

„Nu pot da nicio declaraţie, am oameni la uşă acum. Vom reveni cu informaţii oficiale“, a spus Gheorghiţa Ciocănişteanu, angajată a prmăriei la compartimentul de relaţii cu publicul-se­cretariat.

Doi oameni şi-au pierdut viaţa la finalul săptămânii trecute şi zeci de pompieri au ars pentru că primăria din Crevedia, amplasată la un kilometru de depozitul ilegal al Flagas, a închis ochii.

Dincolo de afacerile Flagas, cei mai mari jucători din domeniul GPL, conform unei centralizări a ZF, au avut anul trecut un business cumulat de circa un miliard de euro.

Printre cele mai cunoscute companii din această piaţă se numără Rompetrol Gas, Gaspeco L&D, deţinută de familia Borcea, Butan Gas România, Bulrom Gas Impex sau Forte Gaz.

Dar dincolo de aceşti jucători cât de cât vizibili, piaţa este compusă din afaceri foarte discrete, în cazul unora dintre ele ingerinţa politică fiind evidentă. Este cazul firmei Comision Trade, de exemplu, deţinută de Eugen Cîrligea, care ocupă funcţia de consilier judeţean în Brăila.

De-a lungul anilor, din piaţa de GPL s-au retras mai mulţi jucători mari, în timp ce companiile petroliere importante au integrat acest business pe o singură firmă, lipsind astfel raportările individuale.

Jucători precum Shell au vândut afacerile cu GPL, iar firme precum OMV Petrom au decis să renunţe la acest business pentru a se concentra pe activităţi de bază.

Cu excepţia câtorva jucători de talie mare, piaţa este acum dominată de jucători puţin vizibili care sporesc caraterul opac al comerţului cu GPL.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.