Ce ne aşteaptă în complicatul an 2025? (VII)

Postat la 16 ianuarie 2025 13 afişări

Ce ne aşteaptă? Cum vor evolua economia şi diversele domenii? Care sunt previziunile pentru 2025, speranţele, planurile pe care le au companiile? 40 de reprezentanţi de top ai mediului de afaceri au răspuns invitaţiei noastre de a semnala în materialul de copertă din primul număr din 2025 cele mai importante evenimente din 2024 pentru companie şi domeniul în care activează şi de a împărtăşi aşteptările pentru anul care începe acum. În continuare prezentăm răspunsurile a încă 24 executivi de top din mediul de afaceri.

 

Alex Skouras, managing partner, Alesonor

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

În 2025, continuăm dezvoltarea proiectului Amber Forest, cu termen de finalizare 2027.

Vom demara construcţia zonei Agora cu toate facilităţile comerciale incluse, a campusului şcolii din cadrul proiectului – Verita International School, a zonei sportive şi de relaxare – Pescariu Sports & Spa, a centrului medical.

De asemenea, avem planuri să pregătim lansarea unei noi comunităţi sustenabile, care foloseşte toată experienţa pe care am acumulat-o în cadrul proiectului Amber Forest. 

În domeniu:

Vedem atât în cadrul întâlnirilor de vânzare, cât şi în cadrul studiilor de piaţă pe care le realizăm, că piaţa şi clienţii sunt din ce în ce mai informaţi şi caută să locuiască într-o comunitate completă, cu toate facilităţile incluse, dar, în acelaşi timp, sunt preocupaţi de calitatea construcţiei şi sustenabilitatea proiectului. Pe termen mediu şi lung, cosider că vor fi din ce în ce mai mulţi dezvoltatori care vor înţelege aceste tendinţe. De asemenea, din ce în ce mai mulţi dezvoltatori vor fi nevoiţi să se adapteze la cerinţele stricte pentru construcţiile sustenabile, schimbările climatice impunând standarde foarte înalte pentru reducerea impactului construcţiilor. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Pentru Alesonor, anul 2024 a fost un an echilibrat, de reconfirmare pentru noi că strategia pe care am adoptat-o acum peste 10 ani, de a investi în comunităţi sustenabile, a fost una bună. Şi anul acesta am avut o cerere mare din partea clienţilor pentru locuinţele verzi din cadrul Amber Forest, ceea ce demonstrează că am identificat corect aşteptările pieţei şi nevoile clienţilor. În cadrul Amber Forest am vândut deja peste 550 de vile şi apartamente verzi dintr-un total de 690. Proiectul se dezvoltă în faze până în anul 2027, urmând ca anul viitor să demarăm construcţia Agorei, zona care oferă o gamă completă de facilităţi educaţionale, sportive, de relaxare, comerciale şi medicale. De asemenea, ne bucurăm că până la finalulul lunii decembrie 2024 aproximativ 200 de familii se vor bucura de noua lor casă în Amber Forest. Încă de la finalul anului 2023 am livrat primele locuinţe verzi în cadrul proiectului, iar anul acesta, cei care locuiesc în Amber Forest sau vizitează faza 1 finalizată simt deja atmosfera de comunitate şi apreciază că am livrat, aşa cum am promis, un proiect de o înaltă calitate execuţională, atenţie la detalii, sustenabil, şi am atras familii care împărtăşesc aceleaşi valori. 

În domeniu:

În ceea ce priveşte evoluţia şi tendinţele pieţei, ne-am bucurat să întâlnim clienţi din ce în ce mai bine informaţi şi mai preocupaţi de calitatea vieţii lor într-o comunitate completă, de accesul la o gamă largă de facilităţi, de confortul şi siguranţa pe care le oferă locuinţa personală, de eficienţa energetică şi sustenabilitatea proiectului, nu doar de preţul pe metrul pătrat aşa cum erau interesaţi în trecut. Rezultatele nostre din 2024 ne-au confirmat că se menţine cererea pentru locuinţele verzi, care sunt parte dintr-o comunitate completă, cu acces la toate facilităţile care le împlinesc nevoile sociale, de relaxare, sportive, educative, medicale etc. Ca şi în ultimii ani, cele mai mari provocări au fost legate de găsirea forţei de muncă şi de creşterea costurilor materialelor de construcţii. Dezvoltăm un proiect la cele mai înalte standarde de construcţie şi sustenabilitate şi căutăm echipe foarte bine pregătite şi serioase.

 

Ioan Bejan, sustainability director, Genesis Property

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

Prioritatea companiei va fi finalizarea fazei III a proiectului YUNITY Park, un campus de business inovator care a stabilit deja noi standarde în ceea ce priveşte stilul de lucru al viitorului. 

Vom continua să investim masiv în modernizarea şi creşterea nivelului de sustenabilitate al spaţiilor noastre, ca în fiecare an. Vom continua colaborările cu UN Global Compact şi GRESB şi vom continua să identificăm, să măsurăm şi să captăm într-o structură standardizată informaţiile necesare pregătirii corespunzătoare a companiei în vederea conformării acesteia la cerinţele care decurg din noul cadru european de reglementare a raportărilor de sustenabilitate.

Cererea de birouri moderne va creşte în Bucureşti, în contextul în care numărul de noi proiecte este unul foarte scăzut, iar numărul de angajaţi care se întorc la birou este în creştere continuă. 

În domeniu:

Creşterea cererii pentru birourile premium va continua. În 2025, companiile vor continua să prioritizeze spaţiile premium, care să atragă angajaţii înapoi la birou. Birourile devin spaţii de colaborare şi creativitate, dotate cu facilităţi moderne, precum zone de relaxare, săli multimedia şi chiar spaţii wellness. Va fi pus accentul pe sănătatea şi bunăstarea angajaţilor. Clădirile de birouri vor integra standarde avansate de sănătate şi siguranţă, precum sisteme de ventilare îmbunătăţite, soluţii antibacteriene în designul interior şi spaţii care încurajează mişcarea şi relaxarea. 

Automatizarea şi inteligenţa artificială vor fi cap de afiş. Tehnologiile bazate pe inteligenţă artificială vor transforma modul de utilizare şi gestionare a spaţiilor de birouri. Algoritmii vor analiza în timp real datele despre utilizarea spaţiilor, optimizând alocarea acestora şi reducând costurile operaţionale.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Suntem mândri că anul 2024 ne-a adus o primă recunoaştere şi apreciere a calităţii managementului în domeniul sustenabilităţii, din partea celei mai reputate organizaţii mondiale dedicate evaluării şi comparării performanţelor de ESG a portofoliilor imobiliare din întreaga lume – GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark). Chiar de la prima sa participare la acest deosebit de complex proces de evaluare, Genesis Property a obţinut calificativul „Green Star”, devenind astfel prima companie imobiliară din România care obţine o astfel de recunoaştere.

Chiar dacă Genesis Property deţine deja un portofoliu de clădiri complet certificat, noua strategie investiţională include ca obiectiv creşterea performanţei tuturor activelor concomitent cu diminuarea impactului acestora asupra mediului. În acest context, în cursul anului 2024 Genesis Property a obţinut certificarea BREEAM Outstanding pentru clădirea F din campusul de business YUNITY Park, celelalte clădiri aflându-se şi acestea în stadii avansate de obţinere a acestei înalte certificări de mediu. Suplimentar, compania este permanent preocupată de menţinerea unui nivel ridicat de calitate al serviciilor oferite, pentru a menţine certificarea EMAS pentru sistemul său de management al mediului, cea mai înaltă certificare a Uniunii Europene în acest domeniu.

Genesis Property a anunţat în 2024 şi realizarea unui nou pas important, esenţial în tranziţia către alimentarea integrală cu energie regenerabilă a tuturor clădirilor din portofoliul său, atât a clădirilor de birouri din parcurile de afaceri West Gate Business District şi YUNITY Park, cât şi a clădirilor rezidenţiale West Gate Studios. Compania susţine astfel inclusiv chiriaşii să-şi atingă propriile obiective de sustenabilitate, în urma încheierii unui contract cu un nou furnizor de electricitate care s-a angajat să livreze exclusiv energie verde certificată. Tot în cursul anului 2024, Genesis Property a devenit prima companie imobiliară din România care şi-a înregistrat la prestigioasa organizaţie globală SBTi (Science Based Targets initiative) angajamentele sale de reducere a emisiilor pe termen apropiat şi termen lung, obţinând de la aceasta inclusiv validarea ţintei de reducere a emisiilor pe termen imediat (near-term).

În acest context, una dintre cele mai importante iniţiative susţinute pe tot parcursul acestui an de Genesis Property a fost dedicată activităţilor de donare şi colectare a peste 150 litri de sânge, o cantitate care poate contribui la salvarea a 614 vieţi. Începând cu Ziua Mondială a Donatorului de Sânge şi până în prezent, compania a organizat şase iniţiative de donare de sânge în comunităţile din campusurile din portofoliu. 

În domeniu:

Flexibilitatea spaţiilor de lucru a fost un element de diferenţiere major în 2024, iar cererea pentru spaţii de birouri flexibile şi adaptabile rămâne în topul priorităţilor companiilor. Formatele tradiţionale de birouri sunt înlocuite de soluţii hibride, care permit alternarea între munca la birou şi cea remote. 

Sustenabilitatea şi eficienţa energetică reprezintă un alt element de diferenţiere. Clădirile "verzi" sunt un standard acum, nu doar un avantaj competitiv. Investitorii şi chiriaşii pun accent pe certificările ecologice (LEED, BREEAM), pe reducerea emisiilor de carbon şi pe integrarea tehnologiilor smart care optimizează consumul de energie. 

Nu în ultimul rând, integrarea tehnologiei şi digitalizarea spaţiilor au devenit esenţiale. Tehnologia redefineşte sectorul imobiliar în ansamblul său, nu numai segmentul clădirilor de office, prin implementarea soluţiilor smart. Aplicaţiile pentru managementul spaţiilor de birouri, senzorii IoT care monitorizează utilizarea spaţiului şi optimizarea condiţiilor de confort (temperatură, lumină, calitatea aerului) sunt la ordinea zilei.

 

Teodor Blidăruş, cofondator şi CEO, FintechOS

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Obtinerea unei finanţări de 60 de milioane de dolari. În luna mai am finalizat o rundă de finanţare de 60 de milioane de dolari care ne-a permis accelerăm extinderea globală şi să ne consolidăm businessul. Această realizare foarte importantă ne-a ajutat să avem cel mai bun an de până acum în ceea ce priveşte achiziţia de clienţi, inclusiv primii noştri clienţi din Australia. O parte semnificativă a acestei investiţii - 10 milioane de euro - a fost direcţionată către dezvoltare tehnologică şi Inteligenţă Artificială. 

2. Lansarea FintechOS Evolv.

FintechOS Evolv este o platformă bazată pe Inteligenţă Artificială care permite organizaţiilor financiare să îşi eficientizeze operaţiunile de management de produs, să optimizeze relaţia cu clienţii şi să accelereze procesul de inovare şi lansare a produselor. Dezvoltat pe parcursul a 13 luni cu o investiţie de 10 mil. euro, acest produs utilizează Inteligenţa Artificială ca element principal pentru a creşte eficienţa operaţiunilor. 

3. Performanţa semnificativă businessului. Am înregistrat o creştere de 10% a veniturilor, 150% a profitabilităţii şi cel mai bun an în privinţa atragerii de clienţi. Astfel, prin noua rundă de finanţare, recunoaşterea obţinută din partea analiştilor Gartner şi Celent şi adopţia tot mai frecventă a tehnologiei noastre, anul acesta a fost unul în care a fost evidentă transformarea noastră dintr-un start-up într-un scale-up cu performanţă solidă şi o direcţie clară. 

În domeniu:

1. Adopţia Inteligenţei Artificiale. 

Inteligenţa Artificială a trecut de la o tendinţă la o tehnologie esenţială. În ultimii cinci ani - în special în ultimii trei - AI a devenit o prezenţă constantă, transformând industrii din toată lumea, inclusiv pe cea de IT ori de servicii financiare. 

2. Respectarea reglementărilor

Reglementarea a rămas definitorie în sectorul serviciilor financiare, una dintre cele mai stricte industrii. Pe măsură ce instituţiile financiare încearcă să se dezvolte rapid, respectarea legilor privind protecţia datelor şi a reglementărilor financiare rămâne extrem de importantă.

3. Politicile ESG. Influenţa politicilor de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) este tot mai evidentă în Europa de Vest, Marea Britanie şi SUA. În acest an, am lucrat cu clienţi care lansează produse de finanţare cu componente ESG şi am observat un interes în creştere în România. Ne aşteptăm ca finanţarea ESG să continue să ia amploare.

Trei previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Creşterea veniturilor. Vizam să ajungem la o cifră de afaceri de aproximativ 40-45 de milioane de dolari. 

2. Breakeven şi profitabilitate. Anticipăm să atingem breakeven la începutul 2025, iar către sfârşitul anului să devenim profitabili. Iniţial, am estimat breakeven pentru 2024, dar am amânat acest moment ca urmare a creşterii investiţiilor în FintechOS.

3. Extindere. Ne vom consolida prezenţa în Europa Continentală şi în Marea Britanie, accelerând în acelaşi timp creşterea în SUA. Obiectivul nostru strategic pentru următorii 3-4 ani este de a egalizate veniturile din SUA cu cele generate în Europa.

În domeniu:

1. Dezvoltarea de produse financiare pe baza Inteligenţei Artificiale. În 2025, instituţiile financiare care nu vor utiliza Inteligenţa Artificială pentru dezvoltarea şi lansarea produselor vor rămâne în urma concurenţilor. AI permite lansarea mai rapidă a produselor, soluţii personalizate pentru clienţi şi oferte complexe. Noi ne menţinem obiectivul de a sprijini clienţii în ceea ce priveşte modernizarea şi inovarea cu ajutorul Inteligenţei Artificiale. 

2. Creşterea numărului de produse financiare cu componentă ESG

Produsele financiare axate pe ESG vor continua să crească, în special în Europa de Vest, Marea Britanie şi SUA, existând oportunităţi şi în pieţe precum România. Faptul că ne implicăm în lansarea soluţiilor de finanţare ESG arată angajamentul nostru faţă de această tendinţă.

3. Protecţia datelor este prioritatea absolută

Protecţia datelor va rămâne esenţială în special ca urmare a serviciilor financiare care se mută tot mai mult online. Sectorul financiar va continua să investească cel mai mult în securitate pentru a proteja operaţiunile, sistemele şi încrederea clienţilor.

 

Adrian Herdan, CEO, Devhd

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

Pentru Devhd ne aşteptăm să înregistrăm o creştere a cifrei de afaceri într-un ritm similar cu cel din 2024, de peste 20%. În acelaşi timp, ne aşteptăm la o creştere moderată a echipei de angajaţi şi colaboratori până la 30 la finalul anului 2025. Pentru a puncta şi la nivelul dezvoltării de produse pe platforma ServiceNow ne dorim să lansăm alte 1-2 aplicaţii noi, cu IP Devhd, pe platforma ServiceNow, exact cum am lansat în acest an AuditUP. Acestea vor fi disponibile pentru peste 8000 de clienţi ai ServiceNow din întreaga lume.

Ne dorim totodată să ne extindem operaţiunile prin atragerea de clienţi de pe pieţe noi şi să ne consolidăm afacerile de pe piaţa germană.

În domeniu:

Ne aşteptăm să continue preocuparea companiilor şi organizaţiilor statale pentru securitatea cibernetică, în contextul global care dă semne să se prelungească şi pe parcursul anului următor. 

Companiile vor fi preocupate tot mai mult şi de gestionarea riscurilor cu tehnologii adecvate, moderne, care să automatizeze cât mai mult din aceste operaţiuni şi să fie totodată eficiente contribuind la maximizarea securităţii afacerii.

Vom asista în continuare, aşa cum am punctat, la deschiderea tot mai multor companii către adoptarea de tehnologii Ai şi GenAI care să ajute la automatizarea multor procese şi operaţiuni şi care să permită creşterea productivităţii angajaţilor şi a profitabilităţii companiilor.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

În ianuarie 2024 am fost încântaţi să marcăm un moment important din viaţa companiei noastre: depăşirea primul milion de euro în venituri pentru anul fiscal precedent.

Ulterior, în februarie, am publicat aplicaţia AuditUp dezvoltată de echipa Devhd din România în ServiceNow Store pentru a fi utilizată de către clienţi ServiceNow de oriunde din lume. Aplicaţia a ajuns în doar 6 luni să fie utilizată de mari companii din România, Germania, Statele Unite.

Aplicaţia AuditUp monitorizează în timp real accesul în platforma ServiceNow şi aduce beneficii multiple companiilor care o utilizează. Printre acestea se numără: reducerea muncii manuale prin simplificarea controalelor lunare şi a auditului anual SOX (Sarbanes–Oxley Act) pentru platforma ServiceNow, răspuns imediat la detecţia evenimentelor neautorizate, vizibilitate crescută asupra activităţilor de administrare a platformei, eliminarea modificărilor neautorizate, reducerea riscului de abateri prin protejarea informaţiilor critice şi asigurarea conformităţii cu procesele interne.

Tot în cursul acestui an am reuşit să intrăm pe piaţa din Marea Britanie, câştigând aici un important client din domeniul serviciilor financiare.

În domeniu:

2024 a stat sub semnul accelerării utilizării de tehnologii AI şi GenAI, iar pe plan local a avut o influenţă puternică necesitatea alinierii companiilor cu reglementările europene precum DORA şi NIS2.

La nivelul alinierii cu DORA şi NIS2, pentru companii provocarea majoră este identificarea activelor IT&C pe care le deţin, înţelegerea modului în care tehnologiile pe care le folosesc se  interconectează şi care este implicarea furnizorilor terţi în tot acest proces, în special în cazul operaţiunilor şi serviciilor IT considerate critice.

Este esenţial pentru companii să centralizeze toate aceste informaţii pe o platformă unică, folosind o tehnologie care să se poată integra cu toate sistemele IT&C existente în organizaţie, astfel încât riscul de incidente cibernetice să fie mai uşor de calculat, iar pe baza sa să se poată construi acel cadru de gestionare a riscului care este pilonul de bază în cazul DORA.

Potrivit participanţilor la cele două mari evenimente organizate în acest an de Devhd împreună cu ServiceNow, organizaţiile din Europa Centrală şi de Est (CEE), inclusiv companiile din România, recunosc potenţialul tehnologiilor AI şi GenAI în creşterea productivităţii şi valorificarea competenţelor interne şi sunt dispuse să investească în acestea în următorii ani.

Modul în care AI revoluţionează automatizarea proceselor de business în organizaţii prin intermediul platformei ServiceNow este variat. Dacă analizăm impactul AI în soluţii precum IT Service Management, Customer Service Management şi HR Service Delivery constatăm că acestea au următoarele beneficii:

1. Eficientizează accesul la date şi economisesc timp. AI Search, spre exemplu, permite echipelor să acceseze instantaneu informaţii esenţiale disponibile în infrastructura companiei, economisind timp şi crescând eficienţa. Cu AI Search, o companie globală de servicii şi-a redus timpul mediu de căutare a informaţiilor cu 40%, permiţând echipelor să se concentreze pe activităţile strategice.

2. Reduc sarcinile repetitive şi îmbunătăţesc satisfacţia clienţilor. Reputata organizaţie internaţională Coursera şi-a redus numărul de incidente escalate cu 30% şi a crescut satisfacţia angajaţilor la peste 95% datorită capabilităţilor GenAI. Astfle, echipele se pot concentra pe activităţi cu valoare adăugată.

3. Gestionează incidentele mult mai eficient, eliminând multe dintre blocaje Now Assist, spre exemplu, permite reducerea incidentelor repetitive gestionate manual, oferind o intervenţie mai rapidă şi mai eficientă. Un mare furnizor de asigurări de pe piaţa americană, USI, a redus timpul mediu de soluţionare a incidentelor cu 18% prin automatizarea procesului de triere. 

4. Automatizează şi standardizează livrarea serviciilor. Soluţiile GenAI pot sprijini companiile să standardizeze şi să automatizeze procesele, oferind economii de timp şi experienţe fără întreruperi. Teleperformance, lider global în suportul clienţilor, a implementat Predictive Intelligence şi Process Mining pentru a standardiza procesele şi a elimina paşii redundanţi, reducând timpii de soluţionare cu 25% şi crescând eficienţa proceselor critice.

5. Automatizează şi cresc productivitatea echipelor IT. GenAI poate transforma fluxurile de lucru de management al serviciilor, oferind acces instantaneu la unelte de economisire a timpului pentru fiecare departament. După implementarea GenAI pe platforma ServiceNow, o organizaţie din domeniul IT a înregistrat o creştere de 22% în productivitatea programatorilor şi o reducere de 18% a timpului de escaladare a incidentelor.

6. Revoluţionează serviciilor de suport clienţi. Soluţii GenAI pot eficientiza şi scala asistenţa pentru clienţi, eliberând echipele să se concentreze pe probleme cu impact ridicat. Tot Teleperformance a atins o rată de satisfacţie a clienţilor de 99%, în creştere de la 80%, prin utilizarea capabilităţilor GenAI în automatizarea asistenţei pentru clienţi. Automatizarea sumarizării incidentelor şi generarea automată a notelor de soluţionare au economisit între 15 şi 25 de minute pentru fiecare incident major.

7. Îmbunătăţesc productivitatea cu ajutorul Predictive Intelligence. Predictive Intelligence, spre exemplu, poate ajuta echipa să identifice rapid tipare şi să anticipeze incidentele, asigurând o gestionare proactivă şi eficientă a acestora. 35% din timpul dedicat analizelor a fost economisit de o comapnie, permiţând astfel echipei să ia mai rapid decizii în alte acţiuni.

 

Stefan Ferdinand Vayna, CEO, MASTERBUILD General Contractor & Developer

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

Din punctul de vedere al strategiei pe termen scurt, MASTERBUILD va continua să-şi consolideze poziţia pe piaţă în topul companiilor de construcţii din Bucureşti, extinzându-şi portofoliul în noi regiuni din România şi pe pieţele internaţionale. Compania îşi propune să atragă noi parteneri şi clienţi, să îşi diversifice expertiza, cu accent pe segmentul construcţiilor de retail, comerciale şi logistice. Pentru susţinerea planului de expansiune internaţională, MASTERBUILD are în vedere dezvoltarea parteneriatelor strategice şi o abordare personalizată pe nevoile specifice ale pieţelor vizate. 

Mai mult de atât, una dintre preocupările principale ale companiei este educarea continuă a sectorului construcţiilor printr-o comunicare transparentă şi clară, bazată pe exemple constante de bune practici, abordări inovatoare şi soluţii sustenabile. Avem o nevoie reală să construim un sector de business solid în domeniul construcţiilor, un sector mai responsabil şi mai bine informat, a cărui performanţă să se reflecte în performanţa economică a ţării.  

De asemenea, MASTERBUILD va continua strategia de diferenţiere pe piaţa antreprenorilor locali în construcţii, prin integrarea de soluţii de ultimă generaţie, precum tehnologii inteligente şi materiale sustenabile. În 2025, compania îşi propune să fie recunoscută ca un partener strategic care aduce valoare adăugată prin inovaţie, eficienţă şi o foarte bună cunoaştere a pieţei specifice. Angajamentul nostru se reflectă în continuarea livrării de proiecte care nu doar satisfac cerinţe actuale, ci anticipează nevoi viitoare.

În domeniu:

În Bucureşti, se aşteaptă aprobarea unor modificări semnificative în domeniul urbanismului, iniţiate de primarul general al capitalei. Acestea includ emiterea autorizaţiilor de construire la nivel centralizat şi reducerea derogărilor în Planul Urbanistic General. O astfel de abordare ar putea îmbunătăţi calitatea construcţiilor şi ar încuraja o dezvoltare urbană sustenabilă, evitând blocajele din anii trecuţi. 

De asemenea, după o perioadă de creşteri semnificative cauzate de criza energetică, inflaţie şi întreruperi în lanţurile de aprovizionare, preţurile materialelor de construcţie ar putea intra într-o fază de stagnare relativă. Factorii care ar putea contribui la această tendinţă includ adaptarea pieţei şi diversificarea surselor de import. Pe de altă parte, creşterea şi maturizarea pieţei vor conduce spre o creştere a componentei de cost pe tot ceea ce înseamnă resursă umană calificată, procese şi tehnologii inovatoare şi elemente cu valoare adăugată mare.

În egală măsură, sectorul construcţiilor va continua să fie influenţat de cerinţele de sustenabilitate, determinate de legislaţia internaţională şi cererea crescută pentru clădiri eficiente energetic. Integrarea tehnologiilor de construcţie inovatoare şi promovarea unor practici sustenabile vor deveni un standard. Totodată, companiile din domeniu vor trebui integreze practici ESG pentru a atrage finanţare şi pentru a rămâne competitive.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Într-un context geo-politic şi economic în care tehnologia impactează toate domeniile de activitate, finalul lui 2024 reprezintă pentru MASTERBUILD un an al consolidării strategice, dar şi al inovaţiei pentru creare de valoare adăugată reală în sectorul construcţiilor. La final de an, putem spune că ne-am consolidat standardele, cu accent pe o strategie eficientă de sustenabilitate, aport de digitalizare şi extinderea portofoliului. Prin implementarea de procese eficiente, soluţii şi tehnologii de ultimă generaţie în domeniu, compania îşi propune să răspundă nevoilor clienţilor actuali şi să contribuie activ la dezvoltarea unui mediu construit mai responsabil şi mai eficient.

În 2024, MASTERBUILD şi-a extins şi consolidat portofoliul, în special pe segmentul proiectelor comerciale şi de retail, unde cererea pentru formate noi şi spaţii moderne, construite pe principii de sustenabilitate, rămâne constantă. 

Astfel, anul acesta, MASTERBUILD semnează un total 50.000 mp construiţi la cele mai înalte standarde de calitate şi eficienţă, pentru clienţi dezvoltatori de parcuri de retail, retaileri DYI sau hard discounteri. Caracteristica principală a portofoliului construit anul acesta este reprezentat de cerinţele sofisticate ale clienţilor, standardele foarte riguroase de compliance şi termenele de execuţie foarte strânse, iar MASTERBUILD a reuşit să răspundă eficient tuturor acestor provocări. Între proiectele recent finalizate sau în curs de finalizare se numără Piteşti Shopping Park – un nou parc de retail ce deserveşte comunitatea din Piteşti, un nou magazin Hornbach în Colentina şi numeroase magazine pentru retailerul internaţional Lidl, în toată ţara. 

În ceea ce priveşte generarea de valoare adăugată reală în construcţii, un aspect în care am fost deficitari, până nu de mult, la nivel de piaţă, ne-am concentrat pe accelerarea adoptării soluţiilor şi tehnologiilor inovatoare şi pe educarea pieţei şi partenerilor noştri pentru încurajarea integrării acestor elemente în procesele de construcţii. Vorbim de exemplu despre softuri ERP sau BIM (Building Information Modelling) pentru gestionarea financiara a proiectelor sau pentru optimizarea şi managementul facil al întregului proiect de construcţii, despre sisteme inteligente de monitorizare şi control al şantierelor (inclusiv cu drone şi raportare în timp real), de soluţii tehnice moderne de fundare sau izolare, de vopsele inteligente sau neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon ş.a.  

De asemenea, un alt element cheie care marchează anul 2024 pentru noi este dezvoltarea continuă a echipei MASTERBUILD. Investim constant în pregătirea şi specializarea profesioniştilor din echipă şi în atragerea de noi specialişti care să se alăture MASTERBUILD. Aceştia participă în mod recurent la programe şi sesiuni tehnice de training, dar şi la diferite evenimente şi programe din sfera inovaţiei, gândirii creative şi programe dedicate principiilor de sustenabilitate.  

Toate acestea au ca efect la final de an o cifră de afaceri consolidată estimată la 24 milioane de euro la finalul lunii noiembrie, pe fondul unei reputaţii bine consolidate în piaţă şi al abordării centrate pe performanţă, calitate şi valoare adăugată reală.  

În domeniu:

Fluctuaţiile de pe pieţele externe, dar şi dinspre mediul intern, marcat de impredictibilitate, a generat impredictibilitate din perspectiva deciziilor şi bugetelor de investiţii în piaţă, unele proiecte fiind amânate iar altele fiind accelerate.  Deşi piaţa construcţiilor rezidenţiale a stagnat anul acesta, nu putem spune acelaşi lucru despre piaţa construcţiilor industriale şi comerciale, care au beneficiat de surse diverse de investiţii, pe fondul accelerării unor proiecte de infrastructură. 

Dacă preţurile materialelor de construcţie au rămas relativ stabile anul acesta, alte elemente de cost (precum manopera – creşterile cu costul forţei de muncă, transportul, utilajele) au înregistrat creşteri de aproximativ 10-15%.  

Decarbonizarea şi economia circulară este un trend major care a marcat şi în 2024 sectorul construcţiilor. Astfel, marile proiectele integrează practicile NZEB (Nearly Zero Energy Building) şi din ce în ce mai multe clădiri noi tind să adopte soluţii şi materiale inovative, cu scopul final de a obţine clădiri cu consum de energie redus.

 

Andra Ghibuţiu, CEO & co-founder, Incremental Development, şi Alex Proca, CTO & co-founder, Incremental Development, organizatorii Voxxed Days în România

Previziuni pentru 2025

Andra Ghibuţiu: Anul viitor vine cu o nouă viziune pentru conferinţele Voxxed Days Romania (Bucureşti, Cluj şi Iaşi): să ajutam dezvoltatorii de software să facă saltul de la developer mindset către product mindset şi să îşi asume roluri intraprenoriale în cadrul corporaţiilor în care activează; abilităţi atât de importante în trecerea de la un model bazat pe outsourcing către unul axat pe inovaţie şi produse”.

Această transformare e necesară pentru că piaţa locală de software a devenit scumpă şi valoarea oferită trebuie să crească pentru a menţine competitivitatea (adică product mindset). Să vindem acelaşi lucru dar cu un preţ mai mare nu e credibil şi nici sustenabil. Dar şi pentru că dezvoltatorii trebuie să fie mai adaptabili la schimbările rapide ce au loc în piaţa de IT. Şi am putea aici menţiona câteva dintre cele care au marcat anul 2024 şi continuă să descrie trendurile industriei în 2025: impactul AI, scăderea numărului de proiecte, scăderea apetitului spre outsourcing şi modificările de taxe. 

Alex Proca: Pentru un developer, ideea de a părăsi mediul corporate pentru a-şi lansa propriul start-up poate părea atrăgătoare, însă realitatea dură a strângerii de fonduri şi a incertitudinii poate fi descurajantă. În schimb, intraprenoriatul oferă o cale mai sigură şi mai eficientă. De aceea gândul meu pentru dezvoltatori este acesta: compania în care lucraţi este adesea dispusă să investească şi să recompenseze iniţiativele interne care demonstrează potenţial şi generează venituri. Prin intraprenoriat, aveţi acces la resurse, suport şi un mediu deja stabil, care vă ajută să transformaţi ideile în succes fără riscurile inerente unui business propriu.

Nu în ultimul rând, Incremental Community va iniţia programe de sprijin pentru comunităţile tech din România, inclusiv parteneriate cu universităţi şi organizaţii de profil, pentru a răspunde provocărilor industriei şi a contribui la reinventarea ecosistemului IT în contextul eliminării treptate a facilităţilor care au favorizat şi au alimentat creşterea de până acum a acestui domeniu. De asemenea, vom lansa iniţiative axate pe mentorat, work­shop-uri şi hackathoane, pentru a încuraja colaborarea şi dezvoltarea profesională.

Elemente cheie în 2024 

Anul 2024 a fost marcat de un trio compus din succes, decizii dificile şi angajamente ferme. 

În martie 2024, Voxxed Days Bucharest a reunit comunitatea dezvoltatorilor de software din România într-un eveniment de referinţă care a oferit sesiuni tehnice de calitate, speakeri internaţionali de top şi oportunităţi de networking. Sutele de participanţi şi speakeri ne-au arătat clar că există încă un apetit puternic pentru educaţie şi inovaţie în industria tech din ţara noastră.

2024 ne-a pus şi în faţa deciziei grele de a anula conferinţa Voxxed Days Cluj 2024. Această decizie a fost influenţată de două aspecte: nevoia urgentă ca piaţa IT să facă tranziţia de la vânzarea orelor de muncă către livrarea de inteligenţă şi valoare adăugată pentru a rămâne competitivă. Şi al doilea aspect, dat de nevoia noastră de a prioritiza sustenabilitatea pe termen lung a evenimentelor pe care le-am creat.

Însă, chiar şi în acest context provocator, Incremental Development îşi menţine angajamentul de a crea soluţii menite să ofere valoare industriei şi să sprijine profesioniştii în IT să găsească claritate într-o perioadă marcată de incertitudini.

 

Gabor Olajos, country managing director, Pluxee România şi Bulgaria 

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

Pluxee România este lider în industria beneficiilor extrasalariale şi a soluţiilor pentru creşterea implicării şi motivării angajaţilor, oferind experienţe personalizate şi sustenabile într-un ecosistem divers de business, care include clienţi, angajaţii acestora şi comercianţii care acceptă cardurile Pluxee ca metodă de plată. Din punct de vedere strategic, anul următor ne vom concentra pe dezvoltarea produselor pe care le oferim clienţilor noştri, pentru a adresa nevoile tot mai complexe, în permanentă evoluţie, ale angajaţilor acestora. Mai exact, ne concentrăm pe nevoile IMM-urilor: cu peste 860.000 de companii mici şi mijlocii care angajează peste 3 milioane de oameni, acestea sunt cea mai puternică forţă economică pentru România şi cel mai mare „angajator” din ţară. Vom continua să dezvoltăm produse şi strategii care să ajute IMM-urile să devină mai performante şi să fie percepute ca o alegere preferată de către angajaţii din România, ajutându-i să crească motivaţia şi retenţia. În al doilea rând, ne-am angajat să acordăm o atenţie deosebită nevoilor actuale ale angajaţilor de astăzi şi să oferim soluţii bazate pe tehnologie care oferă beneficii reale, tangibile. Astfel, ne vom concentra pe dezvoltarea de noi produse care utilizează tehnologia ca un instrument puternic pentru creşterea motivaţiei angajaţilor. Intenţionăm de asemenea să extindem soluţiile inovatoare, cum este The Happiness Index, singurul instrument care combină tehnologia AI cu neuroştiinţa pentru a ajuta companiile să înţeleagă aşteptările forţei de muncă. Parte din strategia noastră este şi dezvoltarea parteneriatului cu platforma de loializare şi beneficii flexibile, MyBenefits, care reprezintă o opţiune relevantă pentru companiile care doresc să ofere conceptul de beneficii flexibile angajaţilor, alegând personalizarea ca strategie pentru creşterea implicării angajaţilor. 

În domeniu:

În ultima perioadă, am observat cu toţii ascensiunea tehnologiilor AI şi a datelor. Aceste schimbări, care îşi vor continua ritmul accelerat de dezvoltare, marchează o nouă eră în modul în care muncim, iar misiunea noastră este să rămânem relevanţi pentru nevoile actuale ale forţei de muncă. Industria beneficiilor extrasalariale va continua să evolueze într-o direcţie digitală şi sustenabilă. De asemenea, consider că interesul pentru soluţii personalizate integrate în platforme digitale care facilitează accesul rapid şi simplu la beneficii va creşte tot mai mult. La Pluxee, ne propunem să răspundem prompt tuturor acestor schimbări, prin extinderea soluţiilor digitale şi construirea unui portofoliu de produse coerent şi diversificat. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Anul acesta m-am reîntors în România în rolul de country managing director, după o perioadă de trei ani petrecută în cadrul Pluxee Bulgaria, în rolul de chief operating officer. Această revenire m-a bucurat foarte mult, deoarece am privilegiul de a conduce o echipă matură şi stabilă, pentru o companie care este lider pe piaţă. 2024 a fost un an foarte important pentru noi, pentru că a reprezentat o perioadă de consolidare a noii identităţi a brandului Pluxee, lansat în urmă cu un an. Noul brand a intrat pe piaţă într-un mod natural, aducând o abordare inovativă, parteneriate noi care să redefinească experienţele angajaţilor, amplificând momentele de bucurie şi creând noi oportunităţi de a trăi viaţa din plin. În 2024, am continuat să aducem inovaţia pe piaţa de beneficii extrasalariale, prin lansarea cardului virtual, o soluţie digitală, uşor de folosit şi prietenoasă cu mediul. Cea mai recentă inovaţie este lansarea Pluxee Cashback, prima aplicaţie mobilă din România care oferă utilizatorilor săi cashback la plăţi cu cardurile de beneficii extrasalariale (Gusto, Cadou, Cultura, Turist), dar şi cu cele bancare personale. Aplicaţia este disponibilă atât în Google Play, cât şi în App Store şi oferă acces rapid şi uşor la peste 750 de oferte din domenii variate. De asemenea, ne-am implicat activ în susţinerea sectorului IMM din România, oferindu-le companiilor access la expertiză şi analize care să le ajute să îşi optimizeze strategiile de resurse umane pentru a oferi locuri de muncă atractive. 

Platforma IMM Connect îşi propune să aducă în acelaşi loc toţi liderii întreprinderilor mici şi mijlocii din România pentru a descoperi conţinut valoros pentru afacerile lor si pentru a rămâne la curent cu noutăţile legislative şi cu tendinţele din mediul de afaceri. Cu scopul de a obţine o imagine cât mai clară despre piaţa muncii, Pluxee a lansat în ultimul an 3 studii de amploare: Workwise. Tendinte si scenarii posibile pentru 2030, care analizează cum va evolua piaţa muncii în viitor şi care sunt scenariile ce o pot afecta până în 2030; Workplace for all. Harta motivaţiei intergeneraţionale la locul de muncă, despre cum integrăm cele 4 generaţii active în prezent pe piaţa muncii, astfel încât să creăm locuri de muncă incluzive; Talent Insight. Piaţa muncii si IMM-urile, o analiză despre avantajele competitive ale micilor antreprenori români în procesele de recrutare a talentelor.

În domeniu:

De-a lungul carierei mele, am fost martor la transformări semnificative ale forţei de muncă, ca urmare a schimbărilor profunde din societate. Avansul extrem de rapid al tehnologiei, fenomenul de „brain-drain” resimţit şi în România şi pandemia ne-au determinat să creăm instrumente şi să dezvoltăm noi parteneriate pentru a ajuta companiile care se confruntă cu dificultăţi în creşterea nivelului de satisfacţie şi implicare a angajaţilor. De la digitalizarea completă a portofoliului nostru de produse până la oferirea de instrumente pentru măsurarea fericirii angajaţilor (The Happiness Index), crearea de pachete personalizate de beneficii (prin platforma de loializare şi beneficii MyBenefits), şi pachete cu soluţii de telemedicină pentru 30 de specialităţi medicale (prin parteneriatul cu Telios), ne-am concentrat să susţinem eforturile companiilor de a-şi motiva şi reţine mai bine angajaţii. De asemenea, climatul economic şi inflaţia galopantă din ultima perioadă au evidenţiat importanţa soluţiilor care pot creşte puterea de cumpărare. Pluxee Cashback, aplicaţia pe care am lansat-o în decembrie, reprezintă răspunsul nostru la acest fenomen şi preocuparea constantă faţă de susţinerea angajaţilor români. Prin intermediul acestei aplicaţii, utilizatorii pot recupera până la 10% din valoarea achiziţiilor lor, având ocazia să aleagă dintr-o gamă largă de oferte de la branduri cunoscute.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.