Modul în care o companie românească a decis să se lupte cu riscurile şi pericolele online la care se supun copii

Autor: Ioana Matei Postat la 04 aprilie 2019 98 afişări

„#NuTastaUră” este unul dintre proiectele incluse în catalogul „Cele mai responsabile companii din România.”

Modul în care o companie românească a decis să se lupte cu riscurile şi pericolele online la care se supun copii

Motivaţie

Riscurile şi pericolele online nu pot fi prevenite mereu folosind doar software de securitate. Una dintre problemele identificate recent este hărţuirea online a copiilor, fenomen care nu putea fi contracarat de soluţiile de securitate de pe piaţă. Un studiu realizat de Bitdefender şi agenţia Tribal Worldwide într-o comunitate online de adolescenţi din România a relevat că 80% dintre ei au fost victimele hărţuirii online cel puţin o dată, două treimi nu au povestit nimănui despre incidentul respectiv, 84% au asistat la agresiuni asupra altor colegi şi doar 36% au reacţionat în vreun fel când au văzut alte persoane luate la ţintă, în mare parte din cauza fricii de a nu deveni o ţintă la rândul lor. Platformele pe care au loc cel mai adesea linşaje publice sunt Facebook, Instagram şi Messenger.

Descrierea proiectului

Campania #NuTastaUră a plecat de la o realitate în care internetul este un mediu dificil de reglementat, interesul pentru fenomenul hărţuirii online era redus, iar studiile care să documenteze impactul acestui fenomen lipseau cu desăvârşire. Bitdefender şi-a asumat misiunea de a descoperi cât de mult afectează hărţuirea online tinerii şi de a readuce subiectul pe agenda publică, de a concepe programe relevante care să educe, să schimbe mentalităţi şi să stârnească discuţii cu adolescenţi, părinţi şi organizaţii.

După obţinerea rezultatelor studiului, Bitdefender a demarat campania #NuTastaUră, în parteneriat cu agenţia Tribal Worldwide, cu obiectivul de a găsi cât mai multe cazuri reale despre efectele fenomenului şi de a documenta şi semna o petiţie ce urma să fie trimisă către Facebook pentru lansarea unui buton de reacţie, similar celor de Like, Comment şi Share: butonul antihărţuire.

Obiectivul Bitdefender a fost să ridice problema direct în atenţia companiei Facebook, locul unde se petrece cel mai adesea fenomenul de cyberbullying. Cum studiul preliminar a relevat că mulţi dintre martori se tem să se implice în conflicte online, lăsând victimele fără orice apărare, un buton de reacţie ar fi fost instrumentul potrivit care să dea voce acestei comunităţi aparent pasive, dar în realitate dornice să se implice.

Campania desfăşurată pe durata a şase luni a implicat, în afară de studiul realizat în premieră în comuntităţile online de adolescenţi, un portal interactiv în care utilizatorii puteau trăi efectele hărţuirii, semna petiţia şi susţine iniţiativa, dar şi un one-stop-shop format din specialişti în securitate informatică, experţi în reţele de socializare, psihologi şi analişti comportamentali, capabili să traseze recomandări pentru diminuarea efectelor negative ale fenomenului. Peste 25 de persoane au fost implicate în campanie.

Principalul grup-ţintă vizat de campanie a fost cel al comunităţii adolescenţilor, tineri care petrec foarte mult timp pe reţelele de socializare, agresori, victime şi martori. Grupul secundar a fost format din părinţi, care de multe ori nu sunt conştienţi de existenţa fenomenului sau nu sunt la curent cu activitatea online a tinerilor.

Rezultate

Campania a generat o dezbatere amplă în societate, petiţia fiind semnată de peste 11.000 de persoane. Pagina a fost vizitată de peste 70.000 de tineri, care au putut vedea în format 3D dramatizări ale efectelor fenomenului asupra unei persoane. #NuTastaUră a ajuns la o audienţă formată din peste 7 milioane de persoane prin intermediul mass-media şi de aproape 5 milioane prin intermediul influencerilor implicaţi pro-bono.

Odată strânse cele 10.000 de semnături ale campaniei, Bitdefender a semnalat nevoia implementării butonului la Facebook şi a oferit toate detaliile reprezentanţilor reţelei de socializare. În acelaşi timp compania continuă demersurile dezvoltând un produs inovator de detectare a situaţiilor de cyberbullying şi a prădătorilor, o inovaţie în industrie: modulul antihărţuire din soluţia de control parental, lansat în Statele Unite ale Americii şi Canada în iarna acestui an.

Campania #NuTastaUră a reuşit, prin componentele sale, să promoveze pe agenda publică un subiect care nu părea important în trecut, iar acest lucru i-a şi îndemnat pe oameni să se alăture campaniei prin semnătură sau distribuirea mesajului campaniei în orice mediu. Indiferent de răspunsul de la Facebook, adolescenţii ţintiţi de mesaje au devenit conştienţi de existenţa acestui fenomen şi ştiu cum să îl identifice atunci când se întâmplă, cu sau fără un buton de reacţie. Deşi problema este departe de a fi rezolvată, hărţuirea online a fost pusă pentru prima dată în dezbatere publică, cu toate consecinţele devastatoare pe care le aduce victimelor: depresie, umilinţă, izolare socială, discriminare, petrecute la o vârstă la care tinerii sunt fragili şi lipsiţi de orice apărare.


Cifră de afaceri netă în anul 2017

591,8 mil. lei

Număr de angajaţi

1.650

valoarea investiţiei

> 50.000 euro

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.