Cine este omul care deţine compania ce a şocat America după ce a criticat industria farmaceutică cu o reclamă chiar în timpul Super Bowlului. Ce promite aceasta cetăţenilor americani?

Postat la 18 februarie 2025 98 afişări

Cine este omul care deţine compania ce a şocat America după ce a criticat industria farmaceutică cu o reclamă chiar în timpul Super Bowlului. Ce promite aceasta cetăţenilor americani?

Andrew Dudum, fondatorul Hims & Hers şi susţinător al preşedintelui Donald Trump,  a stârnit controverse odată cu difuzarea reclamei „Sick of the System” în timpul Super Bowlului. Spotul critică industria farmaceutică pentru preţurile uriaşe, generate „de sistem” şi promovează alternativele mai accesibile oferite de Hims & Hers. Prin această campanie, Dudum şi echipa sa promit să reformeze sistemul american de sănătate, punând pacienţii pe primul loc. Oare chiar aşa va fi?

Nu este un secret că medicamentele pentru pierderea în greutate, în special cele injectabile, sunt la mare căutare. Fără asigurare, acestea sunt şi foarte costisitoare în Statele Unite. Publicaţia Fortune scrie că Wegovy (semaglutidă) are un preţ de listă de 1.349,02 dolari pentru o doză de patru săptămâni. Concurentul său, Zepbound (tirzepatidă), este puţin mai ieftin, la 1.086,37 dolari. Şi, deoarece aceste medicamente sunt aprobate de FDA (Food and Drug Administration, Administraţia pentru Alimente şi Medicamente din Statele Unite, n.red.) pentru gestionarea cronică a greutăţii, ele trebuie administrate pe termen nedefinit. 

Chiar dacă asigurarea acoperă cea mai mare parte a costurilor, este posibil să fie nevoie să treci prin numeroase proceduri birocratice de autorizare prealabilă.

Compania de telemedicină Hims & Hers s-a săturat de acest sistem şi a decis să ia atitudine prin intermediul primei sale reclame difuzate în timpul Super Bowlului, intitulată „Sick of the System” („Sătui de sistem”).

Reclama de un minut este dură, chiar haotică, probabil intenţionat, scriu jurnaliştii publicaţiei Fortune. Pe fundalul melodiei „This Is America” de Childish Gambino – un manifest împotriva violenţei armate şi a rasismului sistemic – reclama difuzată în al treilea sfert al marii competiţii acuză fără menajamente industria farmaceutică de suprataxare a medicamentelor pentru pierderea în greutate, contribuind astfel la criza obezităţii.

„Ceva este stricat, şi nu sunt corpurile noastre”, spune naratorul, însoţit de imagini cu femei aranjate care sunt judecate într-un concurs de costume de baie, lapte turnat peste cereale pline de zahăr şi o revistă care îşi promovează ghidul pentru slăbit până la vară. „Este sistemul. Bine aţi venit la pierderea în greutate în America, o industrie de 160 de miliarde de dolari care se hrăneşte cu eşecurile noastre.

Există medicamente care funcţionează, dar sunt stabilite la preţuri pentru profituri, nu pentru pacienţi.” Hims & Hers speră că această campanie pentru atragerea de noi pacienţi va avea un impact mai mare decât cele 15 minute de faimă caracteristice reclamelor de Super Bowl. Face parte din campania „O Americă mai sănătoasă” a companiei, care promite „acces la planuri de tratament pentru pierderea în greutate, recomandate de medici şi adaptate nevoilor tale pentru succes pe termen lung”. În acest scop, Hims & Hers oferă GLP-1 compuse – cunoscute şi sub numele de mimetice ale incretinei, clasa de medicamente din care fac parte Wegovy, Zepbound şi Saxenda (liraglutidă) – la preţuri care încep de la 165 de dolari pe lună. (Asistentele medicale, profesorii, veteranii, militarii şi personalul de intervenţie în situaţii de urgenţă beneficiază de un tarif redus, de 99 de dolari pe lună.) Nu este necesară asigurarea de sănătate şi nici o consultaţie video cu un medic. Există însă o problemă, subliniază jurnaliştii: medicamentele compuse nu sunt aprobate de FDA. FDA avertizează cu privire la riscurile asociate GLP-1 compuse.

Administrarea unui medicament GLP-1 compus nu este acelaşi lucru cu a primi de la farmacie o versiune generică, mai ieftină, a unui medicament prescris de medic. De exemplu, deşi semaglutida compusă conţine acelaşi ingredient activ ca Wegovy, Administraţia pentru Alimente şi Medicamente (FDA) nu verifică siguranţa, calitatea sau eficacitatea acestor medicamente mixte sau modificate. Criticii Hims & Hers, printre care şi senatorii Dick Durbin şi Roger Marshall, au acuzat reclama că nu menţionează efectele secundare şi riscurile asociate medicamentelor compuse, ceea ce ar putea induce în eroare pacienţii. Competiţia cu Novo Nordisk devine din ce în ce mai evidentă, mai ales că Ozempic şi Wegovy domină piaţa medicamentelor pentru pierderea în greutate, având un preţ de aproximativ 1.000 de dolari pe lună fără asigurare. Semaglutida compusă oferită de Hims & Hers, la un preţ mult mai mic reprezintă o alternativă atractivă pentru pacienţii care se confruntă cu probleme de accesibilitate sau lipsuri de aprovizionare. Reclama de la Super Bowl a amplificat rivalitatea, Hims & Hers atacând direct preţurile ridicate ale medicamentelor de marcă, sugerând că sunt „destinate profitului, nu pacienţilor”.

Novo Nordisk nu a răspuns direct la reclama Hims & Hers (până la data redactării acestui articol, pe 13 februarie 2025), dar poziţia dominantă a companiei pe piaţă este clar vizată de strategia agresivă de marketing a startup-ului de telemedicină. În replică la critici, Hims & Hers a declarat că respectă legislaţia existentă şi că intenţionează să colaboreze cu autorităţile pentru a aduce schimbări în sistemul de sănătate, pledând pentru accesibilitate şi costuri reduse în tratarea problemelor de sănătate.

Obezitatea este o problemă de sănătate răspândită, şi nu doar în SUA. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, în 2022, una din opt persoane la nivel mondial trăia cu obezitate – adică 890 de milioane de adulţi de 18 ani şi peste, precum şi 160 de milioane de copii şi adolescenţi cu vârste între 5 şi 19 ani. În America, conform reclamei menţionate, aproximativ 74% dintre adulţii de 20 de ani şi peste aveau suprapondere sau obezitate, potrivit sondajului Naţional de Examinare a Sănătăţii şi Nutriţiei din 2017-2018. „Ca un brand în care clienţii au încredere, folosim vocea pe care am construit-o în ultimii şapte ani pentru a creşte gradul de conştientizare asupra acestei probleme critice de sănătate”, au declarat reprezentanţii Hims & Hers într-un comunicat din 31 ianuarie către revista Fortune, la trei zile după lansarea reclamei pe YouTube. „Prea mult timp, pierderea în greutate a fost asociată cu dimensiunile corporale şi kilogramele pierdute, când, în realitate, ar trebui să fie despre acces, despre a ajuta oamenii să găsească cea mai bună versiune a sănătăţii lor şi despre un sistem care să fie construit pentru pacienţi, nu pentru profituri.”


Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, în 2022, una din opt persoane la nivel mondial trăia cu obezitate – adică 890 de milioane de adulţi de 18 ani şi peste, precum şi 160 de milioane de copii şi adolescenţi cu vârste între 5 şi 19 ani. În America, conform reclamelor, aproximativ 74% dintre adulţii de 20 de ani şi peste aveau suprapondere sau obezitate, potrivit sondajului Naţional de Examinare a Sănătăţii şi Nutriţiei din 2017-2018.


Rockstarul care vrea să revoluţioneze industria farma. Andrew Dudum, fondatorul companiei Hims & Hers, s-a născut în 1988 şi a crescut în San Francisco, într-o familie de antreprenori. În copilărie, Dudum visa să devină o vedetă rock şi să cânte într-o trupă. Încurajat de mama sa, a început să studieze violoncelul, fiind convins că într-o zi îl va folosi ca o chitară pentru a deveni starul pe care îl visa, scrie un articol amplu despre parcursul său antreprenorial, publicat pe platforma quartr.com. Deşi nu a trecut niciodată la chitară, Dudum a excelat ca violoncelist. A cântat alături de Villa Sinfonia Orchestra, cu care a concertat în SUA şi Europa, având ocazia să performeze în săli celebre precum Carnegie Hall, dar şi la sute de concerte şi evenimente. După terminarea liceului, Dudum s-a mutat la Wharton School of the University of Pennsylvania, unde a studiat management şi economie. În timpul studiilor, el şi-a manifestat dorinţa puternică de a construi un business propriu. Primul său proiect antreprenorial, LendforPeace, a fost o platformă de microcredite destinată sprijinirii micilor afaceri, în special în Orientul Mijlociu. Această experienţă iniţială i-a consolidat dorinţa de a intra în lumea afacerilor cu normă întreagă. Dudum a luat o pauză de la Wharton pentru a se alătura companiei TokBox, un startup finanţat de Sequoia, specializat în servicii de videoconferinţă. După câţiva ani, TokBox a fost achiziţionată, ceea ce i-a oferit lui Dudum şansa ideală de a-şi continua parcursul profesional. În 2013, Andrew Dudum a cofondat Atomic Labs alături de câţiva colegi de la Wharton, care împărtăşeau acelaşi spirit antreprenorial. Atomic este atât un fond de capital de risc, cât şi o platformă pentru construirea de companii. Finanţată de investitori importanţi precum Peter Thiel şi Marc Andreessen, Atomic dezvoltă companii de la zero, utilizând capital intern, în loc să finanţeze startup-uri externe. În cadrul hubului antreprenorial al Atomic, Dudum a conceput ideea unui business care să abordeze stigmatizarea în sănătatea personală. Cu sprijinul şi finanţarea Atomic, el a fondat Hims în 2016. Dudum a observat o oportunitate de a îmbunătăţi experienţa pacienţilor prin simplificarea accesului la tratamente, în special pentru probleme sensibile de sănătate. La început, Hims s-a concentrat pe produsele destinate sănătăţii bărbaţilor, aşa cum sugerează numele, dar extinderea către produsele pentru femei a fost mereu parte din plan. În cadrul unei conferinţe Wharton din 2020, Dudum a explicat viziunea sa: „Am avut mereu în vedere să construim un brand care să devină Hims & Hers, motiv pentru care compania poartă acest nume”. Compania, redenumită acum Hims & Hers Health, a cunoscut o expansiune semnificativă. Printr-o platformă digitală, oferă acces la specialişti, tratamente şi medicamente pentru probleme precum dermatologia, căderea părului, sănătatea mintală şi altele. Hims & Hers este considerată un pionier în industria telemedicinei, un sector în plină expansiune. În 2021, Hims & Hers a intrat pe piaţa bursieră printr-o fuziune cu o companie de achiziţii cu scop special (SPAC) condusă de investitorul legendar Howard Marks. Fuziunea a evaluat compania la 1,6 miliarde de dolari, iar tranzacţionarea acţiunilor a început în ianuarie 2021.

„Am avut mereu în vedere să construim un brand care să devină Hims & Hers, motiv pentru care compania poartă acest nume.” Andrew Dudum

Controverse, donaţii şi inovaţii. În 2024, Andrew Dudum a ajuns pe primele pagini ale ziarelor după ce a exprimat sprijin pentru studenţii care participau la proteste anti-Israel pe campusurile din SUA. Într-o postare pe reţeaua X (fostul Twitter), Dudum i-a încurajat pe studenţi să continue activismul, afirmând că companii precum a sa ar dori să-i angajeze. Acest punct de vedere a generat controverse, criticii susţinând că remarcile lui Dudum păreau să sprijine o poziţie sensibilă într-un context geopolitic delicat. În replică, Dudum a clarificat că intenţiona să sprijine protestele paşnice şi libertatea de exprimare, nu să susţină violenţa sau antisemitismul. De asemenea, Hims & Hers Health a donat 1 milion de dolari pentru fondul de inaugurare al preşedintelui ales Donald Trump, potrivit CNBC. Compania, care oferă o gamă largă de tratamente direct către consumatori pentru afecţiuni precum pierderea în greutate, disfuncţia erectilă şi căderea părului, se alătură unui şir de companii din sectorul tehnologic care au încercat să câştige bunăvoinţa noii administraţii. CEO-ul OpenAI, Sam Altman, şi Meta au anunţat, de asemenea, donaţii de 1 milion de dolari pentru fondul de inaugurare la sfârşitul anului trecut, iar Amazon şi Tim Cook, CEO-ul Apple, au contribuit de asemenea, conform unor rapoarte. „La Hims & Hers, susţinem liderii şi avocaţii care sunt dedicaţi îmbunătăţirii sistemului de sănătate disfuncţional al Americii”, a declarat compania într-un comunicat pentru CNBC. 2024 a fost un an al controverselor şi din perspectiva businessului: Hims & Hers a adăugat injecţii 

GLP-1 compuse la portofoliul său de produse, oferind clienţilor o modalitate de a accesa tratamente pentru pierderea în greutate la un preţ mai accesibil. Cu toate acestea, spre deosebire de tratamentele de marcă, aceste medicamente compuse nu sunt revizuite de FDA pentru siguranţă. Compania a început să prescrie semaglutidă compusă prin platforma sa în luna mai, după lansarea unui program de pierdere în greutate la sfârşitul anului 2023. Semaglutida este ingredientul activ în medicamentele de succes produse de Novo Nordisk, Ozempic şi Wegovy, care pot costa aproximativ 1.000 de dolari pe lună fără asigurare. Semaglutida compusă reprezintă o alternativă mai ieftină, realizată la comandă, la medicamentele de marcă şi poate fi produsă atunci când tratamentele originale sunt în deficit. Viitorul GLP-1-urilor com­puse în Statele Unite nu este pe deplin clar, mai ales deoarece unii membri din cercul lui Trump au exprimat opinii contradictorii despre aceste medicamente. Robert F. Kennedy Jr., ales de Trump pentru a conduce Departamentul pentru Sănătate şi Servicii Umane, a criticat GLP-1-urile. Într-un interviu acordat CNBC, Kennedy a declarat că „prima linie de răspuns” la obezitate ar trebui să fie schimbările stilului de viaţă, deşi a adăugat că „medicamentele GLP au un rol”. Elon Musk, CEO-ul Tesla şi un apropiat al lui Trump de la alegeri, şi-a exprimat public sprijinul pentru aceste medicamente. „Nimic nu ar îmbunătăţi mai mult sănătatea, speranţa de viaţă şi calitatea vieţii americanilor decât să facem inhibitorii GLP extrem de accesibili publicului”, a scris Musk într-o postare pe platforma sa socială X, în decembrie. La un eveniment desfăşurat anul trecut la New York, la care a participat şi CNBC, Hims & Hers a declarat că va colabora cu noua administraţie şi va împărtăşi punctul de vedere al companiei despre valoarea acestor medicamente. 


În 2021, Hims & Hers a intrat pe piaţa bursieră printr-o fuziune cu o companie de achiziţii cu scop special (SPAC) condusă de investitorul legendar Howard Marks. Fuziunea a evaluat compania la 1,6 miliarde de dolari, iar tranzacţionarea acţiunilor a început în ianuarie 2021.
 


Traducere şi adaptare: Ioana Matei

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.