Cine este omul care lasă în urmă giganţi auto precum Ford, General Motors sau Volkswagen, vânzând doar 24.000 de autoturisme şi ajungând în topul celor mai mari jucători mondiali din industria auto
În ciuda faptului că anul trecut a vândut doar 24.000 de maşini, compania vietnameză VinFast a intrat luna aceasta în topul celor mai valoroşi producători de automobile din lume, depăşind cu mult rivali precum Volkswagen, Ford şi General Motors, ale căror vânzări se ridică la câteva milioane, scrie Financial Times.
Succesul incredibil al companiei VinFast l-a pus în lumina reflectoarelor pe fondatorul său Pham Nhat Vuong, care era cel mai bogat om din Vietnam chiar şi înainte de listarea la bursă şi al cărui participaţie de 99% din companie îi aduce pe în conturi peste 60 de miliarde de dolari.
O frenezie care a cuprins sedinţele de tranzacţionare a împins capitalizarea de piaţă a companiei de vehicule electrice la un vârf de 190 de miliarde de dolari după listarea sa la 15 august la bursa americană Nasdaq. Chiar şi după o scădere cu 50% a preţului acţiunilor sale începând de luni, VinFast - care înregistrează pierderi - a fost evaluată la 95 miliarde de dolari.
VinFast a renunţat la IPO, listându-se în schimb prin intermediul unei companii listate cu „cec în alb” care a obţinut deja bani de la investitori. Acţiunile VinFast au un free float de mai puţin de 1 %, ceea ce înseamnă că o cantitate mică de acţiuni este disponibilă pentru a fi tranzacţionată public - o parte din motivul pentru fluctuaţiile uriaşe ale evaluării.
VinFast este doar o parte din imperiul de afaceri al lui Vuong. El este fondatorul Vingroup, un conglomerat privat al cărei valoare a crescut împreună cu economia vietnameză şi a fost comparabilă cu conturile membrilor partidului communist din ţară.
Biden va sosi într-o naţiune în care domină brandul Vingroup. Vuong şi-a început cariera în Ucraina în anii 1990, cofondând una dintre cele mai populare mărci de tăiţei, Mivina. El a luat cei aproximativ 150 de milioane de dolari pe care i-a încasat din vânzarea către gigantul alimentar elveţian Nestlé şi s-a îndreptat spre casă chiar în momentul în care guvernul vietnamez accelera tranziţia de la o economie centralizată la o economie de piaţă.
Acasă, Vuong a investit în proprietăţi imobiliare - primul său proiect a fost o staţiune numită Vinpearl - şi a continuat să dezvolte totul, de la turnuri de birouri şi centre comerciale la proiecte de locuinţe. Ulterior, s-a extins în divertisment, comerţ cu amănuntul, sănătate, educaţie şi tehnologie, afaceri cu nume precum Vinhomes, Vinschool, VinAI şi VinBrain.
„În Vietnam, am asistat la apariţia unor campioni naţionali din sectorul privat care sunt influenţi din punct de vedere politic. Vingroup este un astfel de campion naţional care se va bucura de un sprijin guvernamental puternic”, a declarat Peter Mumford, analist pentru Asia de Sud-Est la Eurasia Group.
Ascensiunea Vingroup a venit în tandem cu o creştere economică în Vietnam, care atrage zeci de investitori internaţionali pe măsură ce ţara îşi construieşte rolul de centru de producţie alternativ la China.
Vânzările VinFast rămân mult mai mici decât cele ale rivalilor săi. Compania se aşteaptă să vândă 50.000 de maşini în acest an şi spune că are o capacitate de producţie de 300.000 de vehicule electrice pe an.
Listarea VinFast a asigurat lui Vuong de a atrage atenţia internaţională - deşi chiar el a recunoscut în 2019 că va fi greu să pătrundă pe piaţa americană.
„Va fi un drum foarte dificil şi va trebui să depunem multe eforturi", a spus el. "Dar există doar un singur drum în faţă”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro