Cine sunt cei mai mari producători de încălţăminte din Europa? Este într-adevăr România pantofarul Bătrânului Continent?

Autor: Cristina Roşca Postat la 21 ianuarie 2024 206 afişări

La nivel mondial, în 2022, s-au produs 23,9 miliarde de perechi de pantofi, cu 7,6% mai mulţi decât în anul anterior, al doilea an de pandemie de COVID-19, arată datele WorldFootwear, instituţie care analizează industria de încălţăminte.

Cine sunt cei mai mari producători de încălţăminte din Europa? Este într-adevăr România pantofarul Bătrânului Continent?

Pe plan local s-au realizat în 2022 (ultimul an pentru care există date publice) circa 14 milioane de perechi de pantofi Această valoare poziţionează piaţa locală pe locul 12 în Europa, departe de marii producători, respectiv Italia, Portugalia şi Spania.

La nivel mondial, în 2022, s-au produs 23,9 miliarde de perechi de pantofi, cu 7,6% mai mulţi decât în anul anterior, al doilea an de pandemie de COVID-19, arată datele WorldFootwear, instituţie care analizează industria de încălţăminte. Este interesant de remarcat că, din totalul producţiei, peste 87% este „made in Asia“, în special în ţări precum China, India, Vietnam sau Indonezia, care sunt cunoscute pentru că realizează volume mari la preţuri mici.

Europa în ansamblul său produce doar 2,7% din totalul încălţărilor realizate la nivel mondial, ceea ce înseamnă undeva la 640 de milioane de perechi anual. Statele de pe Bătrânul Continent, spre deo­sebire de cele din Asia, sunt cunoscute pen­tru că produc încăţări (mai) scumpe şi, de multe ori, din piele. Este şi cazul României, care multă vreme a fost supranumită local pantofarul Europei. Este însă piaţa locală un nume important în industrie? Datele WorldFootwear pe 2022 contrazic această ipoteză. Mai exact, pe plan local s-au realizat în 2022 (ultimul an pentru care există date pu­bli­ce) circa 14 milioane de perechi de pantofi. Această valoare poziţionează piaţa locală pe locul 12 în Europa, departe de marii producători, respectiv Italia, Portugalia şi Spania.

Este interesant de remarcat că la vârful clasamentului sunt pieţe din Occident, ţări cu salarii medii mult peste cele din România. Iar asta în condiţiile în care pe plan local s-au închis multiple fabrici de încălţăminte, investitorii invocând că România este prea scumpă pentru această industrie, care de multe ori plăteşte salarii mai apropiate de minimul pe economiei decât de medie.

Faptul că Italia produce anual 162 de milioane de perechi de pantofi, de peste 11 ori mai mult decât România, arată că acest stat nu e prea scump pentru investitorii din domeniu, deşi oamenii câştigă mai mult decât pe plan local. Chiar şi Germania, cea mai puternică economie din Europa, este un important actor în sector, situându-se pe locul patru în clasamentul ZF, realizat pe baza datelor WorldFootwear.

Pe de altă parte, zeci de fabrici se închid anual pe plan local.

„Lumea ne cunoaşte sub denumirea de croitorul sau pantofarul Europei, dar lucrurile nu mai stau chiar aşa, din cauza creşterii preţurilor cu forţa de muncă. Nu mai există fabrici de încălţăminte româneşti, la fel şi fabricile de textile“, spunea recent Adrian Câzu, director de magazine în cadrul Benvenuti, unul dintre principalii jucători din industria de retail de încălţăminte.

Şi atunci, unde se mută producţia? Nu în Occident.

Actorii din domeniu au renunţat odată cu pandemia la strategia de a reloca totul în Asia, unde este mai ieftin să produci, dat fiind că în timpul crizei sanitare lanţurile de aprovizionare au fost blocate multă vreme. Astfel, s-a discutat despre importanţa de a avea producţia cât mai aproape de locul de vânzare, de consum. Aşa că Europa a revenit în vizor, dar e vorba de pieţe precum Serbia, Albania sau Bosnia şi Herţegovina, care şi ele sunt mai ieftine decât România.

Iar acest lucru se vede în cifre. Serbia a produs în 2022 circa 20 de milioane de perechi de încălţări, la fel şi Albania, în timp ce Bosnia a realizat 15 milioane. Toate aceste state au depăşit România.

Industria textilă, de îmbrăcăminte şi de încălţăminte în ansamblul său este una cu o valoare adăugată brută (VAB) mică, ceea ce înseamnă că preţurile plătite de retaileri sunt mici, deci oamenii sunt şi ei prost remuneraţi.

În acest context, există voci care spun că România trebuie să se repoziţioneze şi să caute investiţii în sectoare cu VAB mai mare, care aduc mai multe beneficii pentru economie.

Există şi cei care afirmă că dacă producţia de modă ar fi axată mai mult pe un model integrat, nu doar pe execuţie (lohn), situaţia ar sta altfel. Deşi România are câteva nume mari din industria de lux care produc local genţi ori pantofi, ele sunt prea puţine momentan. Iar de partea cealaltă, fabricile de volum se închid. Astfel, România pierde teren în faţa unor ţări precum Albania sau Bosnia.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.