Comisia Europeană lansează o investigaţie privind cei 300 mil. lei pe care statul român i-a oferit Blue Air în pandemie pentru a putea funcţiona
Comisia Europeană a deschis o investigaţie pentru a vedea dacă măsurile pe care statul român le-a adoptat în pandemie pentru a sprijini activitatea transportatorului aerian Blue Air sunt conforme cu regulile UE.
În 2020, în pandemie, când aviaţia se confrunta cu probleme majore, statul român a oferit companiei Blue Air un total de 300 de milioane de lei.
Transportatorul aerian Blue Air a întâmpinat dificultăţi începând cu 2019, iar începând cu martie 2020, la fel ca alte companii active în sectorul aviaţiei, a fost lovit din plin de pandemia de Covid-19. Începând cu noiembrie 2022, compania Blue Air nu mai operează dat fiind că autorităţile române i-au suspendat licenţa din cauza problemelor financiare, spune comunicatul Comisiei Europene care anunţă ancheta.
Conform aceleiaşi surse, în august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air şi anume o garanţie oferită de stat (public guarantee) în valoare de circa 137 mil. lei (28 mil. euro), menită să compenseze pierderile provocate de pandemie şi de restricţiile impuse cu ocazia crizei sanitare, şi o alta în valoare de 164 mil. lei (34 mil. euro), sub forma unui împrumut salvator menit să acopere necesarul de lichiditate pentru ca transportatorul să poată funcţiona timp de şase luni.
„Autorităţile din România şi-au asumat că împrumutul salvator va fi oferit pe o perioadă de doar şase luni, ori în caz contrar statul va comunica un plan de lichidare a firmei sau unul de retructurare a activităţii Blue Air. Acestea urmau să fie depuse la Comisie pentru a fi analizate”, potrivit anunţului.
În aprilie 2021, România a anunţat pentru prima dată Comisia în ceea ce priveşte un plan de restructurare pentru Blue Air, plan ce viza perioada august 2020 – septembrie 2025. Planul a fost updatat de mai multe ori, inclusiv pentru a cuprinde o prelungire a duratei împrumutului-garanţie pe o perioadă de şase ani (inclusiv cele şase luni iniţiale). Astfel, compania ar fi urmat să plătească suma până în 2026. Planul prevedea restructurarea activităţii şi o infuzie de capital de la investitori privaţi. O eventuală intrare a unor noi acţionari în structura Blue Air nu s-a întâmplat însă.
Astfel, în noiembrie 2022, statul, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, a anunţat că preia 75% din acţiunile Blue Air, executându-se astfel garanţia pe care a pus-o în joc compania pentru a putea primi ajutorul în valoare de 300 mil. lei în anul 2020. Cu o companie care nu mai zboară din 6 septembrie 2022, fără avioane şi echipaje de bord, cu datorii care se ridică la peste 1 mld. lei, Blue Air reprezintă doar o altă gaură neagră pentru stat.
„Comisia îşi manifestă îngrijorarea în ceea ce priveşte planul de restructurare şi măsurile de ajutor de stat adoptate de România, mai exact faptul că acestea nu respectă regulile UE privind ajutoarele de stat (...). Comisia va realiza o investigaţie amplă pentru a vedea dacă (...) planul de restructurare poate face din Blue Air o companie viabilă pe termen lung fără alţi bani oferiţi ca ajutor de stat, dacă (...) au fost adoptate măsuri pentru a limita eventualele probleme la nivel de concurenţă.” Mai exact, Comisia Europeană vrea să vadă dacă nu cumva ajutorul de stat oferit Blue Air îi oferă anumite avantaje în faţa concurenţilor.
Atât autorităţile, cât şi alţi actori interesaţi pot depune propriile comentarii cu privire la această situaţie.
Regulile UE privind ajutorul de stat permite statelor membre să ajute companii care întâmpină dificultăţi, dar există o serie de reguli stricte ce trebuie urmărite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro