Companii locale cu peste 9.000 de angajaţi s-au reunit în cadrul unui grup de lucru pentru a reduce diferenţele de gen la locul de muncă

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 11 martie 2019 304 afişări

IKEA România, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilă de pe plan local, şi Carta Diversităţii din România, cu sprijinul Ambasadei Suediei în România, au lansat un Apel la Acţiune la nivel de CEO pentru Egalitatea de Gen la care a aderat o reţea de companii şi organizaţii care pledează pentru o reprezentare egală a femeilor în poziţiile de conducere, remunerare egală pentru aceeaşi muncă şi oportunităţi egale pentru femei şi bărbaţi.

Companii locale cu peste 9.000 de angajaţi s-au reunit în cadrul unui grup de lucru pentru a reduce diferenţele de gen la locul de muncă

„Cred că noi, ca lideri de afaceri, avem responsabilitatea de a crea un mediu de lucru egal între sexe în companiile noastre. De aceea am încurajat lansarea acestui Apel la Acţiune, la nivel de CEO, şi a Grupului de Lucru şi dorim ca acestea să devină o roată a schimbării. Vrem să inspirăm alte companii să ia măsuri active pentru a încuraja o cultură a incluziunii în munca lor. Vrem să învăţăm unii de la alţii cum să creăm un mediu de lucru egal între sexe, deoarece este mai bine pentru oameni de afaceri, angajaţii noştri şi societatea în care trăim. Împreună suntem mai puternici şi putem avea un impact pozitiv şi mai mare”, a spus Stefan Vanoverbeke, CEO IKEA South Eastern Europe (SEE), regiune din care face parte şi România, unde IKEA deţine un magazin şi se pregăteşte să-l deschidă pe al doilea.

Membrii Cartei Diversităţii din România care s-au alăturat Grupului de Lucru sunt: Dentons, Genpact, L'Oréal România, Orange, Raiffeisen Bank, Sanofi, Unilever, alături şi de companii mai mici din România, cum este Junior Group.

În prezent, această iniţiativă reuneşte companii care au peste 9.000 de angajaţi în România, şi are drept scop extinderea acesteia la cât mai multe organizaţii şi companii care vor împărtăşi cunoştinţele şi practicile interne pentru realizarea unui echilibru de gen în cadrul personalului lor, a unei remunerări egale pentru aceeaşi muncă şi promovarea oportunităţilor egale pentru femei şi bărbaţi.

Grupul de Lucru privind Egalitatea de Gen, constituit în parteneriat cu Carta Diversităţii din România, va fi o structură deschisă celor interesaţi, care va oferi un cadru de lucru pentru dezbaterea şi abordarea problemelor legate de diversitatea de gen.

De asemenea, Grupul de Lucru îşi propune să facă schimb de bune practici între organizaţii la nivel local şi internaţional, să dezvolte instrumente concrete, publicaţii, evenimente dedicate, programe de formare etc., pentru a-şi atinge obiectivele.

Grupul de Lucru a fost lansat în cadrul Forumului pentru Egalitatea de Gen organizat de Ziua Internaţională a Femeii. La eveniment au participat Anneli Lindahl Kenny, ambasadoarea Suediei în România, Sari Brody, global equality, diversity and inclusion manager în cadrul Ingka Group, din care face parte IKEA, Eugen Crai, ambasador al Cartei Diversităţii România, Stefan Vanoverbeke, CEO IKEA South Eastern Europe,  Vanya Panayotova, country general manager în cadrul L’Oreal România, Steven Van Groningen, preşedinte şi CEO, Raiffeisen Bank, Liudmila Climoc, CEO în cadrul Orange România, James Simmons, CEO, Unilever South Central Europe, dar şi Aurora Martin, şef al Serviciului Strategii, Politici, Programe şi Monitorizare pentru Egalitate de Şanse.

Anneli Lindahl Kenny, ambasadoarea Suediei în România, a vorbit în cadrul evenimentului despre importanţa egalităţii de gen, despre beneficiile aduse de împuternicirea femeilor în cadrul companiilor, dar şi în societate, dar şi despre rolul societăţilor private, a societăţii civile şi a guvernelor în scăderea discriminării de gen. „Apelul la acţiune pentru egalitatea de gen reprezintă un pas important în direcţia potrivită pentru a obţine egalitatea de gen în România. Cred cu fermitate că numai dacă sectorul privat, societatea civilă şi guvernele cooperează şi beneficiază de sinergiile diferitelor noastre eforturi, putem elimina diferenţele de gen. În viitor sper să văd multe alte companii care să vă urmeze”, a spus Anneli Lindahl Kenny în cadrul evenimentului. Ea a povestit, de asemenea, şi despre experienţa Suediei în reducerea decalajelor de gen.

„Acest subiect a fost o prioritate pentru ţara mea de decenii şi a partidelor politice indiferent de ideologie”, a completat ea. La rândul său, Sari Brody, global equality, diversity and inclusion manager în cadrul Ingka Group, din care face parte retailerul IKEA, a vorbit despre importanţa egalităţii de gen în cadrul IKEA şi despre motivele pentru care companiile ar trebui să se concentreze pe reducerea decalajelor de gen.

„Egalitatea este un drept fundamental al oamenilor şi acesta în sine este un motiv mai mult decât suficient pentru a ne concentra pe egalitatea de gen. De asemenea, studiile IKEA arată că businessurile pot avea nenumărate beneficii dacă au echipe echilibrate la nivel de management. Iar businessurile beneficiază de efectele egalităţii dintr-o mulţime de motive, inclusiv datorită creşterii creativităţii”. Ea subliniază faptul că deserori problema nu este atragerea de femei şi bărbaţi în mod egal pe poziţii de entry level, ci remunerarea egală a bărbaţilor şi femeilor şi dezvoltarea acestora până la poziţii de top management, dar şi ocuparea atât de femei cât şi de bărbaţi a unei funcţii similare având în vedere că în general bărbaţii sunt predominanţi în departamente precum IT sau logistic, iar femeile, în comunicaţii de exemplu. IKEA are peste 150.000 de angajaţi la nivel global, iar 54% dintre aceştia sunt femei. n plus, 49% dintre manageri sunt femei.

Eugen Crai, Ambasador al Cartei Diversităţii din România, despre rolul şi obiectivele Cartei Diversităţii. „Apelul la acţiune la nivel de CEO şi Grupul de Lucru pentru Egalitate de Gen pe care le lansăm acum, pun un accent strategic pe o serie de priorităţi unde România are nevoie de îmbunătăţiri substanţiale. În familia noastră europeană, România ocupă locul 25 din cele 28 de State Membre, în topul valorilor Indexului Egalităţii de Gen din UE (cu un scor general de 52,4 puncte - 2015). Suedia ocupă primul loc şi este modelul cel mai avansat de egalitate de gen în Uniunea Europeană cu un scor general de 82,6 puncte! Cele patru priorităţi în jurul cărora a fost gândit Apelul la Acţiune, la nivel de CEO, vizează cele trei Domenii ale Indexului Egalităţii de Gen la care România a obţinut scoruri foarte slabe: „putere”, „timp” şi „bani”. Nu oferim flori femeilor din România. În schimb, oferim o structură care va funcţiona pe tot parcursul anului pentru egalitatea de gen”, a spus Eugen Crai, ambasador al Cartei Diversităţii din România.

O cercetare realizată de IKEA România, în colaborare cu Ipsos, a arătat că mai mult de 40% din bărbaţii din România sunt conştienţi de statutul lor privilegiat la locul de muncă comparativ cu femeile. Studiul a arătat, de asemenea, că 46% din femeile din România au fost expuse personal sau cunosc pe cineva care s-a confruntat cu discriminarea de gen la locul de muncă. Cercetarea confirmă, de asemenea, că se aşteaptă ca firmele să contribuie în mod semnificativ la realizarea egalităţii de gen la locul de muncă.

Sondajul a fost efectuat la sfârşitul anului 2018 de către IKEA SEE în parteneriat cu Ipsos pe 601 de respondenţi din Bucureşti şi împrejurimi. Rezultatele au fost obţinute printr-un chestionar online pe tema: Egalitatea de gen la locul de muncă. La rândul lor, managerii prezenţi la eveniment au vorbit despre cum societăţile private pot contribui la reducerea decalajelor de gen, dar şi ce poate face statul în acest sens şi cum pot fi implicaţi chiar angajaţii în reducerea discriminării.

„Rolul angajatorului nu este doar de a atrage femei în board, ci şi de a le face să înţeleagă că pot avea succes. Poţi să fii susţinut de angajator în a progresa, în a combina frumos viaţa profesională şi personală. Una dintre problemele cu care se confruntă femeile este sentimentul de vinovăţie, fie acela că au plecat mai devreme de la muncă pentru a petrece mai mult timp cu copilul, fie că au ajuns târziu la serviciu. Se simt vinovate acasă şi la birou. Iar angajatorul trebuie să te susţină să depăşeşti această problemă”, a declarat în cadrul forumului şi Vanya Panayotova, country general manager în cadrul L’Oreal România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa cosmeticelor. Ea spune că în cadrul L’Oreal 74% dintre angajaţi sunt femei.

Steven Van Groningen, preşedinte şi CEO, Raiffeisen Bank, una dintre cele mai mari bănci de pe plan local, a vorbit despre punerea în aplicare a bunelor practici în domeniul egalităţii de gen într-o companie. „Cred că nu există niciun impediment (în punerea în aplicare a politicilor dedicate divesităţii de gen n-red.), sunt mai mult aspecte care ţin de cultură sau de voiţa persoanelor din conducere. Personal, nu am văzut niciun lucru care ne-a împiedicat să promovăm ceva în companie. mi place să cred că lucrurile stau destul de echilibrat la noi din punct de vedere al numărului de angajaţi femei şi bărbaţi. Cred că în primul rând trebuie să fim conştienţi de importanţa diversităţii de gen şi să începem cu noi înşine. Eu trebuie să  înţeleg problemele cu care un angajat se confruntă în organizaţia noastră şi aici nu mă refer doar la femei, ci la diversitate în general. Dacă nu-ţi pui întrebarea aceasta, atunci greşeşti mult ”, a spus managerul.

James Simmons, CEO, Unilever South Central Europe, companie care are în portofoliu branduri precum Dove, Dero sau Rexona, crede că oamenii de afaceri, ONG-urile şi oamenii politici ar trebui să se unească pentru a promova un drept universal al omului, egalitatea.

„Cât am putea obţine împreună pentru egalitatea de gen şi cât am obţinut separat până acum? Cred că avem o responsabilitate în a trage împreună de sfori şi să mutăm barca înainte”, consideră managerul. La rândul ei, Liudmila Climoc, CEO în cadrul Orange România, una dintre cele mai mari companii din sectorul telecomunicaţiilor, crede că fiecare dintre noi, bărbaţi şi femei, trebuie să susţină diversitatea şi să aducă un plus la scăderea inegalităţii prin exemplul personal.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
companii,
munca,
romania,
angajati,
diferente

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.