Concluzii top 1.000. Liderii imprimă forţă în economie. Priviţi spre businessul antreprenorial românesc

Autor: Dana Ciriperu Postat la 22 martie 2024 103 afişări

Forţă este cuvântul care vine în minte când citeşti rezultatele consolidate ale Top 1.000 cele mai mari companii din România în ultimii şapte ani, de la prima la cea mai recentă ediţie a catalogului Top 1.000 realizat alături de Deloitte.

De la zece companii antreprenoriale cu afaceri de peste 1 mld. lei la prima ediţie, la 38 de astfel de firme în numai şapte ani, iar dacă trecem de “CUI-ul” raportărilor şi mergem spre grupuri de firme vedem 50 de afaceri pornite şi deţinute încă de români care au spart pragul de 1 mld. lei venituri. Prima generaţie solidă de antreprenori ai României s-a conturat sub ochii noştri. Ei sunt dovada că se poate!

Forţă este cuvântul care vine în minte când citeşti rezultatele consolidate ale Top 1.000 cele mai mari companii din România în ultimii şapte ani, de la prima la cea mai recentă ediţie a catalogului Top 1.000 realizat alături de Deloitte.

De la o cifră de afaceri de 596 mld. lei la prima ediţie, din 2018 (rezultatele financiare consolidate sunt mereu cu doi ani în urmă, respectiv cifrele din 2016 pentru prima ediţie şi cifrele din 2022 pentru cea din acest an – n. red.), la 1.260 mld. lei în acest an, Top 1.000 vede o creştere a veniturilor cu 111%, cu 13% procente peste rata de creştere generală.

Automat şi ponderea topului 1.000 în businessul românesc creşte. De la 45,5% în 2018 la 48,5% în acest an.

În 2018, anul centenarului României, ZF şi Deloitte au lansat catalogul celor mai mari 1.000 de companii din România, un adevărat index al businessului mare care s-a născut pentru a afla care este coloana vertebrală din economia locală. Cine setează direcţia şi mai ales cum face acest lucru?

Ca în fiecare an, Top 1000 cele mai mari companii din România vă propune şi o temă de dezbatere, de analiză, o temă care merge umăr la umăr cu liderii din business. Tehnologia şi impactul său în businessul românesc este tema centrală a catalogului din acest an.

“Oamenii sunt cea mai importantă resursă a companiei şi transformarea digitală nu se poate realiza fără implicarea şi susţinerea lor”, spune Ioan Popa, preşedintele Transavia, una dintre cele mai mari afaceri antreprenoriale din industria alimentară locală.

Ce ne spun cifrele din acest an? TOP 1.000 cele mai mari companii din România creşte mai acclerat decât restul firmelor din economie, dar marja rezultatului net al companiilor mari rămâne sub cea raportată de întregul univers de companii: 5,4% marjă netă la Top 1.000 faţă de 8,6% marja netă în economie pe rezultatele financiare raportate în 2022. Primele 1.000 de companii locale au avut în 2022 un rezultat net (calculat ca diferenţă între profit şi pierderi) de 68 mld. lei, faţă de 224 mld. lei rezultatul net al celor 681.000 de companii cu bilanţ depus şi cu cifră de afaceri mai mare ca zero în 2022, potrivit datelor transmise la solicitarea ZF de către Registrul Comerţului. Astfel, în România au fost 888.000 de firme active în 2022, dintre care 681.000 de firme cu afaceri mai mari ca zero.

Cifrele, atât cele raportate de companiile din Top 1.000, cât şi cele de la nivelul întregii economii, arată rate de creştere neaşteptate pentru business având în vedere contextul ultimilor ani cu lockdown şi pandemie de Covid-19, cu război la graniţa României şi a Uniunii Europene, cu o redefinire a politicilor economice pentru multe dintre statele europene.

Cel mai stabil indicator este însă cel pe care ni l-am dori să crească. Numărul de angajaţi. Firmele din Top 1.000 păstrează constant, de şapte ani, o pondere de 22-23% din numărul total de angajaţi din România şi rămân cu un efectiv mai mic de un milion de oameni în toţi aceşti ani.

Altfel spus, 960.000 de angajaţi din România “au produs” pentru firmele lor prezente între cele mai mari 1.000 de companii locale o cifră de afaceri apropiată de cea pe care în 2016 o produceau 4 milioane de oameni pentru 500.000 de companii.

În termeni de productivitate, calculată ca cifră de afaceri pe număr de angajaţi, un salariat din Top 1000 generează 1,3 milioane de lei pentru compania sa într-un an, faţă de 600.000 de lei media pe economie.

Top 1.000 este în primul rând un instrument care poate fi citit de fiecare dintre noi în cheia de care are nevoie pentru a descifra mai bine businessul, pentru a semna parteneriate, pentru a căuta clienţi, soluţii sau doar modele de bună conduită în business, modele de extindere în afara graniţelor sau de concetrare pe piaţa şi resursele interne. Este un clasament martor al celor care intră repede în business şi cresc dincolo de aşteptări, o reflectare a noilor investiţii, dar şi a sectoarelor în care România este puternică. Într-o lume în care ne ancorăm vieţile, dar şi strategiile de business spre tehnologie şi digitalizare, Top 1.000 vede şi cum IT&C-ul românesc capătă tracţiune. BMW a anunţat recent că va merge cu un centru de IT la Cluj-Napoca, în parteneriat cu NTT Data România. Nu-i va lua mult acestui joint-venture să se aşeze între cele mai mari 1.000 de companii locale, la fel cum au făcut şi Amazon, Bosch, Endava sau Fortech din Cluj.

La prima ediţie, între companiile antreprenoriale miliardare în lei nu era prezentă nicio firmă din IT. Astăzi Bitdefender şi UiPath sunt la vârf în tot ce înseamnă clasamente în businessul românesc. Iar alţii vin din urmă. Sunt 45 de companii din sectorul informaţii şi comunicaţii în Top 1.000, acelaşi număr cu al firmelor din industria alimentară. Cel din urmă sector ne arată însă unele dintre cele mai puternice branduri create de antreprenori din România după 1989, iar dezvoltarea lor este demnă de luat în seamă: Fragedo (Transavia), Coco-rico (Aaylex), Cris-Tim, Unicarm, Agricola, Boromir, Scandia, Luca, Aldis sau Pambac.

Companiile antreprenoriale care cresc sunt de fapt şi surpriza plăcută din Top 1.000. În urmă cu şapte ani, la prima ediţie a catalogului, businessul românesc avea doar zece firme antreprenoriale care reuşiseră să treacă dincolo de 1 mld. lei cifră de afaceri. Acum sunt 38 de firme, iar dacă luăm în calcul şi marile grupuri antreprenoriale al căror business nu este consolidat, Registrul Comerţului ajunge la 50 de afaceri create de români şi ajunse la cel puţin 1 mld. lei. Mai mult, Top 1.000 ne arată şi primul business antreprenorial de peste 10 mld. lei afaceri (Dedeman Bacău), dar şi modul în care s-a consolidat o bancă antreprenorială, Banca Transilvania, spre a deveni liderul sectorului bancar din România.

Cum se  realizează topurile din catalog şi care sunt sursele de informaţii pentru Top 1.000

Topul celor mai mari 1.000 de companii din România după cifra de afaceri din 2022 a fost furnizat, la solicitarea ZF, de către Registrul Comerţului şi include doar companiile (persoane juridice) al căror bilanţ aferent anului 2022 era depus până la data de 1 ianuarie 2023.  Criteriul de departajare în clasament este cifra de afaceri raportată în 2022, astfel că în top nu sunt incluse firme care nu au depus bilanţul până la data realizării acestui clasament.  Clasamentul include doar entităţile fiscale, cu cod unic de înregistrare fiscală, aşa cum sunt ele înregistrate la Registrul Comerţului. Nu sunt incluse grupuri de firme, holdinguri sau raportări consolidate anunţate de companiile listate.  Topul final nu include companiile din codurile CAEN 64, 65 şi 66, respectiv instituţii financiare, companii de asigurări, societăţi de investiţii, unde cifra de afaceri este asimilată altor indicatori precum active sau venituri.  Topul nu include firmele în faliment, radiate, dar include companiile în reorganizare.

1.Œ 17 companii au peste 10 mld. lei cifră de afaceri. În urmă cu şapte ani, la prima ediţie a Top 1.000 doar primele trei companii de atunci (Automobile Dacia, OMV Petrom Marketing şi OMV Petrom SA) treceau peste 10 mld. lei

2. 240 de firme din România au o cifră de afaceri de cel puţin 1 mld. lei, în urmă cu şapte ani erau doar 112. 38 dintre firmele miliardare sunt companii antreprenoriale. Doar zece firme antreprenoriale treceau peste 1 mld. lei în urmă cu şapte ani

3.Ž 136 mil. lei a fost pragul de intrare în top 1.000 în urmă cu şase ani, la prima ediţie a catalogului; 269 mil. lei este pragul de intrare în acest an

4. OMV Petrom SA este cea mai mare companie din România după cifra de afaceri

5. Dedeman Bacău este cel mai mare business antreprenorial după cifra de afaceri

‘6. Nouă companii din Top 1.000 au raportat în 2022 un profit net de peste 1 mld. lei, cinci dintre ele sunt firme de stat, patru sunt private, două sunt antreprenoriale

’7. Kaufland, Profi, Dedeman, Dacia şi Mega Image sunt cei mai mari angajatori privaţi în 2022, după cum arată raportările de la Registrul Comerţului. Patru din comerţ, unu din industrie

"8. 236 de companii din top 1.000 au peste 1.000 de angajaţi, cu una mai mult faţă de anul trecut


Ca în fiecare an, Top 1000 cele mai mari companii din România vă propune şi o temă de dezbatere, de analiză, o temă care merge umăr la umăr cu liderii din business. Tehnologia şi impactul său în businessul românesc este tema centrală a Catalogului din acest an.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.