Consiliul Concurenţei vine cu o declaraţie surpriză în cea mai mare tranzacţie de pe piaţa de retail, cu o valoare de 1,3 mld. euro

Autor: Cristina Bellu Postat la 14 august 2024 73 afişări

Consiliul Concurenţei vine cu o declaraţie surpriză în cea mai mare tranzacţie de pe piaţa de retail, cu o valoare de 1,3 mld. euro

Consiliul Concurenţei spune că există o serie de îngrijorări concurenţiale referitoare la tranzacţia prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L.

Astfel, pe unele pieţe locale, unde sunt prezente cele două reţele, operaţiunea poate conduce la reducerea posibilităţilor de alegere ale consumatorilor pentru achiziţia de produse alimentare, şi de asemenea, tranzacţia ar putea genera efecte negative asupra activităţii unor furnizori având în vedere, pe de o parte, reducerea numărului de companii achizitoare şi, pe de altă parte, consolidarea poziţiei Mega Image pe piaţa de achiziţii.

”Aşa cum ştiţi, Comisia Europeană a fost de acord să ne transfere analiza acestui caz, la solicitarea noastră, având în vedere că piaţa românească este cea mai afectată. Este cea mai mare tranzacţie pe piaţa de retail din România şi este nevoie de o analiză complexă. De aceea ne consultăm cu autorităţile din alte state membre care au gestionat tranzacţii similare, dar vrem să aflăm şi punctele de vedere ale celor afectaţi: producători agricoli şi procesatori, concurenţi, asociaţii de consumatori.” explică Bogdan Chiriţoiu, Preşedintele Consiliului Concurenţei.

În toamna anului trecut, grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, care deţine deja în România reţeaua Mega Image, a anunţat că va cumpăra Profi de la fondul de investiţii Mid Europa Partners în schimbul sumei de 1,3 mld. euro (pre-IFRS). Tranzacţia include peste 1.700 de magazine prezente în 850 de localităţi din România.

Lanţul de supermarketuri şi magazine de proximitate Mega Image, deţinut de grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize, a închis anul trecut cu afaceri de circa 9,9 mld. lei, cu 13,4% mai mari decât în 2022, arată calculele ZF reali­zate pe baza datelor transmise de companie. În aceeaşi perioadă, profitul net al reţelei a urcat la un pas de 220 de milioane de lei, versus aproape 140 de milioane de lei în 2022, ceea ce înseamnă o creştere de 56%.

Retailerul Profi şi-a ma­jorat afacerile cu 11% în 2023, până la aproape 13 mld. lei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.