Cum a descoperit-o în 2016 Ziarul Financiar pe Cristina Bălan, un inginer de la Tesla care de 8 ani se luptă în procese cu Elon Musk. Acum a revenit în prim-plan în urma unui reportaj realizat de BBC
Săptămâna aceasta, BBC i-a luat un interviu Cristinei Bălan, unul dintre cei mai celebraţi ingineri de la începuturile Tesla, care s-a luptat cu Elon Musk şi compania sa prin tribunale timp de un deceniu.
Inginerul Cristina Bălan a fost cândva o stea în ascensiune la Tesla în SUA, încât iniţialele sale erau gravate pe bateriile din interiorul fiecărui automobil electric Model S.
Dar, după ce a ridicat o problemă de siguranţă cu privire la un defect de proiectare care ar putea afecta frânarea maşinilor în 2014, ea susţine că managementul a devenit ostil, iar ea şi-a pierdut locul de muncă.
Ea a câştigat un proces de concediere abuzivă, dar ulterior a fost acuzată public de Tesla că a folosit resursele acesteia pentru un "proiect secret" - acuzaţii care echivalează cu o deturnare de fonduri, ceea ce constituie o infracţiune conform legislaţiei americane.
Balan a negat în mod constant acuzaţiile şi a iniţiat acţiuni în justiţie, dar, după ani de zile, încă aşteaptă ca cazul ei să fie audiat pe deplin într-o instanţă publică din California.
Tesla nu a răspuns la solicitările de comentarii ale BBC News. Firma nu a oferit niciodată alte detalii despre acuzaţia sa.
Balan spune că este hotărâtă să îşi dovedească nevinovăţia de dragul fiului ei:
"Sunt eroina lui", spune ea. "Sunt mămica care face avioane şi maşini".
Şi nu vrea ca el să crească crezând că mama lui a fost o hoaţă. Spre finalul interviului acordat BBC, Cristina Bălan şi-a scos peruca şi mi-a spus cu lacrimi în ochi că tocmai terminase tratamentul pentru cancer de sân.
"Vreau să-mi reabilitez numele. Mi-aş dori ca Elon Musk să aibă decenţa de a-şi cere scuze", este mesajul ei către şeful miliardar al companiei. Şi spune că, deşi în prezent se află în remisie din cauza cancerului de sân în stadiul 3B, cea mai mare îngrijorare a ei este că s-ar putea să nu trăiască pentru a vedea ultima zi în instanţă.
Cristina Balan a împărtăşit cu BBC News diverse comunicări între ea şi Tesla din perioada în care a lucrat acolo.
Ea a avut un început bun: îşi aminteşte că a discutat cu Musk la coada de la masa de prânz de la cantina personalului şi spune că era fericită şi avea succes - trăindu-şi visul, după ce a crescut în România cu o pasiune de o viaţă pentru maşini.
"Totul a luat-o razna când mi-am dat seama că ascundeau unele probleme critice de siguranţă", susţine ea.
Cristina Balan era îngrijorată de faptul că covoarele se încolăceau sub unele pedale - un defect de proiectare simplu, dar potenţial letal - şi a spus că clienţii s-au plâns.
"Dacă nu poţi apăsa frâna, altcineva, în afara unei Tesla, poate fi rănit", spune ea.
"Trebuia doar să spună: "Ne dăm seama că covoarele sunt proaste - scoateţi-le din maşini"".
Dar managerii i-au respins îngrijorările şi au devenit ostili, susţine Balan.
Aşa că i-a trimis un e-mail lui Musk, care îi încurajase direct pe angajaţi să vină personal la el cu orice îngrijorare care ar putea afecta reputaţia Tesla.
"I-am trimis două e-mailuri", spune Cristina Balan.
"I-am trimis unul înainte de a pleca [de la Tesla], spunându-i că suntem cu toţii ameninţaţi.
Mă gândeam în mintea mea: "El încă vrea să facă ceea ce este bine pentru Tesla"."
Dar a eşuat - şi Cristina Balan şi-a pierdut locul de muncă.
Cristina Bălan a ieşit în prim-plan în România în 2016, fiind descoperită de Ziarul Financiar în urma unui articol din WSJ. Ea a venit la ZF Live în 2016 şi a vorbit despre timpul petrecut la Tesla.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro