Cum arată coşul de medicamente al românilor? Medicamentele fără reţetă şi-au crescut cota de piaţă de la 14% la 22% într-un deceniu

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 24 iunie 2020 235 afişări

Medicamentele eliberate fără prescripţie medicală au avut o creştere substanţială în ultimii zece ani, de la 14% cotă de piaţă în 2010, la 22% anul trecut, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Cegedim.

Cum arată coşul de medicamente al românilor? Medicamentele fără reţetă şi-au crescut cota de piaţă de la 14% la 22% într-un deceniu

♦ Stilul de viaţă al pacienţilor români şi preţul nereglementat de autorităţi au dus vânzările medicamentelor eliberate fără reţetă (OTC) peste pragul de 4 mld. lei în 2019, adică 22% din vânzările totale, potrivit datelor oferite de Cegedim, companie de cercetare de piaţă ♦ Faţă de acum un deceniu, vânzările medicamentelor OTC au crescut de 3 ori.

Medicamentele eliberate fără prescripţie medicală au avut o creştere substanţială în ultimii zece ani, de la 14% cotă de piaţă în 2010, la 22% anul trecut, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Cegedim.

Creşterea se observă mai ales în valoare, fiind de fapt o triplare a vânzărilor acestor produse într-un deceniu, de la 1,3 mld. lei în 2010, la 4 mld. lei anul trecut.

Medicamentele OTC, de la pastile pentru durere, răceală, alergii, la suplimente alimentare, vitamine, au început să fie din ce în ce mai prezente în cumpărăturile românilor din farmacii, fiind un segment de piaţă care nu a intrat sub reglementările statului, cum este cazul medicamentelor cu prescripţie (Rx).

Pe măsură ce cota de piaţă a produselor fără reţetă a crescut, s-a diminuat prezenţa produselor cu prescripţie, care au pierdut teren într-un deceniu, de la 75% cotă de piaţă în 2010, la 64% anul trecut. Totuşi, în continuare cele mai mari vânzări se realizează la produsele eliberate pe bază de reţetă, acestea fiind medicamente destinate afecţiu­nilor mai grave, antibiotice, medica­mente pentru cancer, incluse în lista de decontare.

Creşterea medicamentelor OTC în preferinţele pacienţilor vine şi din reclamele pe care companiile producătoare mari le fac acestor produse, piaţa farma fiind una dintre industriile cu cea mai mare prezenţă în prime-time-ul televiziunilor, alături de cea alimentară sau bancară, din analizele ZF.

De altfel, acest lucru se vede şi în vizita pacienţilor la farmacie, antreprenorii din retailul farma spunând că oamenii au deja în minte produsul pe care vor să îl cumpere când ajung în farmacie, pe baza reclamelor pe care le văd.

Cele mai căutate medicamente în 2019 au fost cele pentru afecţiunile sistemului digestiv, 3,5 mld. lei în perioada aprilie 2019 - martie 2020, în creştere cu 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Sistemul digestiv este grupa terapeutică cel mai bine reprezentată în clasamentul realizat de Cegedim, având totodată şi printre cele mai mari creşteri de la an la an.

În clasamentul grupelor de medicamente cumpărate de pacienţi sunt şi cele pentru tratarea afecţiunilor cardiace, care au scos din buzunarele românilor 2,3 mld. lei din aprilie anul trecut până în martie 2020.

Cel mai vândut medicament fără reţetă este Nurofen, sub brandul căruia sunt comercializate mai multe forme de medi­camente – Nurofen Forte, Plus, Răceală şi Gripă. Preţul unei cutii de Nurofen de 200 mg cu 24 de pastile, folosit pentru tratarea durerii, este de 17 lei, potrivit site-ului Farmacia Tei.

Britanicii de la Reckitt Benckiser, care pun pe piaţă Nurofen, au ajuns la vânzări de peste 562 mil. lei în 2018, o creştere de 23% comparativ cu anul anterior, potrivit informaţiilor de la Finanţe. 

În piaţa de OTC-uri concurează companii precum Reckitt Benckiser, Biofarm, GSK, Sanofi sau Sun Pharmaceutical Industries, care deţin în total o cotă de piaţă de peste 40%, din cele mai recente date ZF.

În ultimii ani însă, companiile mari şi-au dezvoltat portofoliul de produse în jurul celor eliberate fără reţetă, care le permit o creştere mai accelerată în piaţă, investind totodată bugete uriaşe de marketing în promovarea produselor. De exemplu, în doar cinci ani, Minunino, un brand nou pe piaţa suplimentelor alimentare pentru copii, a ajuns de la 0 la 9 mil. lei afaceri, din datele publice de la ministerul de Finanţe.

Creşterea medicamentelor OTC în preferinţele pacienţilor vine şi din reclamele pe care companiile producătoare mari le fac acestor produse

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
medicamente,
crestere,
cota de piata

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.