Cum au evoluat anul trecut afacerile celor mai mari cinci jucători din industria navală: afaceri totale de 2,3 miliarde de lei, în scădere cu 20%, şi 8.120 de angajaţi
Cele mai mari cinci şantiere navale de pe piaţa locală au avut anul trecut afaceri totale de 2,3 miliarde de lei (470 mil. euro), în scădere cu 20%, şi au adunat 8.120 de angajaţi în total, în scădere faţă de anul anterior, arată o analiză realizată de ZF.
♦ Cele mai mari cinci şantiere navale de pe piaţa locală adunau anul trecut 8.120 de angajaţi, faţă de 8.885 de persoane anul anterior ♦ Doar trei companii din cele cinci au raportat profit net anul trecut şi doar doi coloşi au reuşit să îşi crească cifra de afaceri ♦ Topul celor mai mari jucători din această industrie s-a schimbat după rezultatele de anul trecut.
Cele mai mari cinci şantiere navale de pe piaţa locală au avut anul trecut afaceri totale de 2,3 miliarde de lei (470 mil. euro), în scădere cu 20%, şi au adunat 8.120 de angajaţi în total, în scădere faţă de anul anterior, arată o analiză realizată de ZF.
Şantierul naval Vard Tulcea, cel mai mare jucător de pe piaţa construcţiilor navale şi cel mai mare angajator din judeţul Tulcea, a finalizat anul trecut cu afaceri de 1,2 miliarde de lei, nivel similar cu cel din anul anterior, şi a raportat profit faţă de pierderi anul anterior, potrivit datelor publice. Compania a raportat un profit net de 64 de milioane de lei anul trecut, faţă de pierderi de 18 mil. lei anul anterior, potrivit datelor publice. Şantierul avea anul trecut în producţie nave de croazieră, blocuri în plutire pentru Italia, o navă offshore şi una militară.
Sondaj Știu
Ești de acord ca viitorul Președinte să dizolve Parlamentul, pentru a reflecta voința de acum a electoratului?
Şantierul naval din Tulcea avea anul trecut 2.726 de angajaţi, potrivit mfinante.ro.
La începutul anului trecut grupul Vard anunţa că va integra şantierele navale din Tulcea şi Brăila într-o singură entitate administrativă, proiectul fiind lansat în urma deciziei luate la nivelul grupului Fincantieri, din care face parte Vard. Fuziunea are ca scop reducerea costurilor de producţie, simplificarea procesului decizional, reducerea costurilor administrative. Fuziunea va avea la bază modelul operaţional şi de business al grupului Fincantieri, în care o singură companie încorporează mai multe şantiere navale.
Pe de altă parte, şantierul Vard Brăila raporta afaceri de 236 mil.lei anul trecut faţă de 377 milioane de lei în 2021, arată datele publice. Anul trecut, compania a reuşit să îşi reducă pierderile la 353.000 de lei, faţă de 57 milioane de lei anul anterior, arată datele publice. În cadrul acestui şantier lucrau 1.426 de oameni anul trecut.
Acţionarul majoritar al VARD este Fincantieri Oli&Gas S.p.A, filială deţinută în totalitate de grupul Fincantieri S.pA, cu sediul în Trieste, Italia.
Pe această piaţă mai activează grupul olandez Damen, ce controlează şantierele din Galaţi şi Mangalia.
Damen Galaţi a avut anul trecut afaceri în scădere la 227 milioane de lei, faţă de 586 mil. lei anul anterior, arată datele de la mfinante.ro. Şantierul a reuşit însă să îşi crească profitul la 39,7 milioane de lei anul trecut, faţă de 37,2 milioane de lei anul anterior. Compania avea 1.505 angajaţi anul trecut, potrivit mfinante.ro. Recent, şantierul naval Damen Galaţi a anunţat că va proiecta şi construi 4 noi fregate pentru Belgia şi Olanda, după ce a câştigat un contract nou. Olandezii de la Damen au semnat cu Ministerul olandez al apărării şi Thales contractul pentru proiectarea, construcţia şi livrarea a patru fregate de război anti-submarin (ASW), două pentru Olanda şi două pentru Belgia.
Pe de altă parte, şantierul Damen Mangalia a anunţat recent că recrutează 200 de meseriaşi, sudori, lăcătuşi, deşi până acum numărul de angajaţi a fost în scădere anual. În 2022 compania a raportat pierderi nete de 83,8 milioane de lei, faţă de pierderi de 77,9 milioane de lei anul anterior, potrivit datelor transmise de oficialii companiei. Mai mult, numărul de angajaţi s-a redus la 1.635 de salariaţi anul trecut, faţă de 1.907 angajaţi. Veniturile totale s-au redus la 312 mil. lei faţă de 488 mil. lei anul anterior, arată aceiaşi sursă.
Tranzacţia pentru preluarea şantierului naval Mangalia s-a finalizat în 20 iulie 2018, iar olandezii de la Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.
Pe piaţă mai este prezent şantierul Naval Constanţa, singurul jucător controlat de un antreprenor local, Gheorghe Bosânceanu, care a reuşit anul trecut să îşi crească cifra de afaceri la 317 mil. lei, faţă de 127 mil. lei anul anterior şi să intre pe locul doi în topul celor mai mari jucători, arată mfinante.ro.
Printre provocările cu care s-au confruntat şantierele navale în ultimii doi ani au fost creşterea preţului la materiale (tablă), dar şi creşterea preţului la gaze şi energie, piaţa însă s-a mai aşezat acum.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro