Cum poţi transforma datele în soluţii de business
Ştefan Baciu, country sales lead la SAS România, vorbeşte despre cum noile modele de analiză a datelor pot transforma o simplă informaţie într-un avantaj competitiv.
SAS Institute este un producător de software de analiză avansată a datelor, iar filiala din România lucrează cu unele dintre cele mai mari bănci şi firme de telecomunicaţii şi de utilităţi. Soluţiile SAS Institute permit companiilor să analizeze datele pe care le deţin cu scopul de a realiza segmentări avansate ale portofoliului de clienţi pentru a lansa oferte personalizate sau pentru a identifica soluţii de reducere a costurilor, fiind utilizate în general de companii medii şi mari. În România compania lucrează în general cu clienţi din sectorul privat, potrivit ZF.
Ştefan Baciu a preluat funcţia de country sales lead la SAS România la începutul lui 2018; anterior, el a activat în industria soluţiilor avansate de business analytics, având mai multe roluri, de la vânzări la marketing. El deţine un MBA de la Universitatea Warwick din Marea Britanie, cu o diplomă de merit în fuziuni şi achiziţii.
„Inteligenţa artificială (IA) e acum un buzzword, la fel şi RPA (robot process automation - n.red.) sau machine learning; au mai fost şi altele înainte”, remarcă Ştefan Baciu. E un lucru pozitiv că oamenii se uită în zona respectivă şi pot obţine avantaje competitive „substanţiale”, dar totul trebuie pus într-un context specific de business şi cu nişte rezultate concrete. „Dacă vorbeşti de IA, dar înţelegerea faţă de aceasta e că faci un chatbot în care scrii «probleme factură» şi robotul răspunde «n-am înţeles, te conectez la un operator uman», atunci nu poţi să afirmi că te foloseşti de aceste tehnologii. Noi suntem în acest business specific de analiză şi modelare de date cam de 43 de ani, am început cu zona de statistică şi am trecut spre zona de modelare.”
În abordarea statistică, explică Baciu, pleci de la o ipoteză şi încerci să o validezi aducând şi analizând mai multe date. Cea de modelare, mai recentă, se datorează evoluţiei tehnologice. Mai exact, în cadrul acesteia porneşti de la un volum foarte mare de date şi, prin modele avansate matematice, ajungi la nişte aspecte legate de segmentare sau performanţa diverselor produse.
Discutând despre sectorul bancar, în care SAS România are mai mulţi clienţi, Ştefan Baciu spune că fintech-urile duc abordarea relaţiilor cu clienţii cu un pas înaintea băncilor. „Cu toate acestea, băncile sunt cheie, nu e ca şi cum un fintech ar putea să joace rolul unei bănci.” Totuşi, arată el, fintech-urile forţează băncile să se ducă mai aproape de client. „Toate interacţiunile dintre bancă şi client spun ceva despre comportamentul celui din urmă. Spre exemplu, să spunem că eşti la mall într-o perioadă de reduceri şi începi să cumperi; banca ştie că tu, pe data de X, trebuie să plăteşti rata la casă şi te-ai apropiat de suma minimă de care ai nevoie ca să plăteşti acea rată. Şi aici, prin abordarea de real-time banking, poate să îţi trimită o notificare sau să îţi ofere, pe loc, un overdraft pe care poţi, printr-o simplă apăsare, să îl accepţi, explică managerul SAS.
O altă abordare este cea legată de analiza textului: „Când faci o tranzacţie, scrii la detalii că sunt bani pentru credit, pentru maşină şi aşa mai departe. Când suni în call center, operatorul trebuie să noteze ceea ce s-a discutat; putem lua în calcul şi textele de pe social media. Tot acest text, acest volum uriaş, poate fi analizat; noi putem identifica entitatea, problema şi chiar sentimentul - fie el negativ, pozitiv sau neutru. În această zonă, Baciu spune că au existat câteva proiecte interesante: „O bancă a vrut să îşi modeleze activitatea şi deciziile strategice luând în calcul ce cred clienţii despre ei; vedeau pe o hartă toate sucursale şi sentimentele clienţilor lor pe fiecare sucursală în parte, dar şi sentimentele faţă de competiţie. Având aceste informaţii, poţi să înţelegi ce se întâmplă bine sau rău şi unde.”
Un alt sector în care analiza datelor ar putea juca un rol important este cel al asigurărilor. „Văd un interes crescut şi avem discuţii avansate pe zona de asigurări, în special pe segmentul de fraude. Analiza îi poate ajuta din două perspective: în primul rând cu reducerea fraudei şi reducerea costurilor legate de aceasta – şi avem aici o platformă de identificare şi prevenire a fraudelor. E suficient să ai 4-5% din total cereri frauduloase, pentru că asta înseamnă un volum foarte mare. Tu ai o echipă limitată dedicată investigaţiilor şi trebuie să îi trimiţi pe oamenii aceia acolo unde e cea mai mare probabilitate de fraudă, explică Baciu. În al doilea rând, el se referă la clienţii corecţi ai companiilor de asigurări, care pot suferi şi ei din cauza incidenţei mari a fraudelor. „De ce să îi penalizezi pe ei (întârziind procesul n.red.), care reprezintă probabil 95% din total? Având un sistem eficient, ai posibilitatea să facilitezi procesul de rambursare a banilor.
La nivel global, compania SAS va investi în următorii trei ani un miliard de dolari în inteligenţa artificială, sprijinind inovaţia în dezvoltarea de softuri, educarea, crearea unor pachete de servicii profesionale şi multe altele. Planurile companiei sunt construite pe o fundaţie care include un portofoliu de soluţii de advanced analytics (analiză avansată a datelor), machine learning (învăţare automatizată), deep learning (analiza datelor în detaliu însoţită de o capacitate superioară de învăţare automatizată), NLP (procesarea limbajului natural) şi computer vision (metode şi sisteme computaţionale capabile să perceapă lumea pe baza unor imagini şi înregistrări video). Programele educaţionale şi expertiza oferită vor ajuta companiile să echipeze personalul de conducere şi analiştii de date pentru viitorul IA, oferind tehnologia, abilităţile şi sprijinul necesar pentru transformarea organizaţiilor acestora. Investiţia de un miliard de dolari pentru dezvoltarea de soluţii IA ţinteşte trei mari domenii: inovare în cercetare (R&D) – domeniu în care SAS creşte în urma succesului eforturilor sale globale în domeniul inteligenţei artificiale; educaţie, respectiv iniţiative pentru nevoile şi sprijinul clienţilor în a înţelege şi profita mai mult de avansul IA; servicii profesionale pentru optimizarea câştigurilor companiilor în proiecte de IA.
Prin departamentul de cercetare, SAS va investi în inovare în toate aspectele inteligenţei artificiale, punând accent pe facilitarea utilizării acestor soluţii de persoane cu abilităţi diverse – de la experţi în afaceri până la analişti de date. SAS are deja incluse în platforma sa soluţii IA pentru administrarea datelor, analiza datelor despre clienţi, siguranţa şi depistarea fraudelor, administrarea riscurilor, precum şi aplicaţii pentru diverse industrii cum sunt serviciile financiare, sănătatea, producţia sau comerţul.
Cât de complicat este însă pentru o companie specializată în analiza de date, un domeniu de nişă, să găsească personal? „Avantajul nostru este că activăm pe piaţa locală de aproximativ 12 ani şi că avem instalată o bază de clienţi destul de mare – majoritatea băncilor, toate companiile din telco, câteva şi din manufacturing. E mai facil astfel să atragem oameni. Sigur, în ziua de azi trebuie să oferi lucrurile de bază – salariu, beneficii şi altele – dar ce caută oamenii e să lucreze la ceva interesant, să lucreze la ceva care să le crească posibilităţile de angajare şi nivelul de profesionalism şi să aibă şi flexibilitatea să lucreze de unde vor, când vor, atât timp cât îşi ating obiectivele, spune Baciu.
"Proiectele din zona de data science sunt foarte inovatoare, găseşti o grămadă de idei interesante şi îţi oferă o pregătire într-un rol care chiar e de viitor.
În anul 2017, SAS România (prin SAS Anaytical Solutions SRL) a avut venituri de 11,9 mil. lei, cu un profit net de aproape 750.000 de lei şi un număr mediu de 8 angajaţi.
Anul trecut a fost un an de consolidare pentru companie, aducându-se noi resurse în echipă. „Am crescut – nu potrivit ambiţiilor noastre, dar am fost totuşi pe un trend pozitiv. Pentru anul acesta ne aşteptăm la cifre mai optimiste, eu estimez o creştere de două cifre. Oricum, trendul de creştere e susţinut de eforturile de anul trecut, pentru că în businessul în care suntem noi există un ciclu de vânzare destul de lung, de 6-9 luni”, explică Ştefan Baciu.
„Pentru anul viitor sunt un pic preocupat, să spun aşa, pentru că avem câteva proiecte întârziate; avem clienţi majori din industria bancară, cea telecom, sunt şi câteva proiecte întârziate în zona de banking din cauza presiunilor pe noile taxe.” Baciu spune că este însă optimist, pentru că zona pe care activează SAS România e foarte specifică. „Noi ne uităm şi la zona de costuri, avem diverse instrumente pentru optimizarea costurilor, vizualizarea cererii pentru anumite produse, astfel încât să se poată face economii consistente.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro