Cum vor doi tineri să cucerească piaţa locală cu zacuşti şi dulceţuri de Bucovina

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 30 septembrie 2024 52 afişări

Costel Iftime s-a născut într-o zonă rurală a judeţului Suceava şi a avut norocul, după cum povesteşte, să crească şi să îşi petreacă copilăria la poalele munţilor. De mic copil, a îndrăgit pădurea şi obişnuia să meargă cu tatăl său să culeagă hribi, gălbiori, ghebe şi fructe de pădure, din care mama sa pregătea zacuscă, dulceaţă şi alte conserve. Nu-i de mirare că a dorit să dezvolte o afacere în domeniul producerii de conserve din fructe şi legume, afacere pe care o dezvoltă alături de soţia sa Elena şi de un prieten. Care este povestea Băcăniei Bucovinei şi cum se diferenţiază de alte afaceri similare?

„Producem zacuscă, dulceaţă şi gemuri tradiţionale, făcute în special cu fructe şi ciuperci de pădure, culese de pe dealurile din Bucovina. Toate produsele noastre sunt realizate în inima Bucovinei, cu ajutorul gospodinelor din Satul Frumosu, care au experienţă de peste 15 ani în pregătirea acestor reţete. Toate produsele sunt făcute după reţete tradiţionale şi nu conţin E-uri, coloranţi sau conservanţi”, a povestit Costel Iftime. El îşi aminteşte că în liceu a plecat pentru a continua studiile la Suceava, unde obişnuia să primesc pachete de la părinţi. Ele conţineau de fiecare dată cele mai alese bunătăţi făcute în familie.

„Le împărţeam cu drag cu prietenii mei, iar colegii mei erau mereu impresionaţi de gustul autentic al acestor produse, bogate în fructe şi legume de pădure. Pentru mine, având în vedere că locuiam în acelaşi judeţ, era neobişnuit să îi văd atât de fericiţi gustând din acele produse, cu care eu eram obişnuit şi pe care ei nu le mai încercaseră până de curând”, a mai povestit antreprenorul, care îşi dă seama că încă de atunci a început să contureze un plan de afaceri. Într-un caiet, a adunat primele reţete potenţiale discutate cu mama şi alţi membri ai familiei, s-a gândit la numele firmei, designul borcanului şi potenţialii clienţi, care păreau nerăbdători să primească următorul pachet.

”Totuşi, abia 10 ani mai târziu a apărut oportunitatea de a începe acest business. Atunci, s-au aliniat mai mulţi factori importanţi: echipa, angajaţi cu experienţă, oportunitatea de finanţare şi un context economic bun. Având deja o bună parte din plan pusă la punct, mi-a fost mai uşor să pornesc la drum”, a menţionat Costel Ifteme. El a fondat Băcănia Bucovinei alături de soţia sa, Elena. Însă, ulterior li s-a alăturat şi prietenul lor Dorin, cu experienţă în vânzări B2B şi care i-a ajutat să construiască partea de distribuţie. Costel şi Elena deja aveau experienţă în business având în vedere că au fost asociaţi într-un alt proiect antreprenorial timp de 10 ani.

Practic, Băcănia Bucovinei a luat naştere în 2019 cu ajutorul fondurilor europene, cu care au reuşit să achiziţioneze primele echipamente pentru a putea începe procesul de producţie.

„În acest moment, investiţia totală se ridică la aproximativ 200.000 de euro, sumă compusă din finanţare UE nerambursabilă, surse proprii şi profit reinvestit. Anul acesta, am reuşit să ne construim propriul punct de procesare, dedicat nevoilor noastre, pe care suntem în proces de modernizare. Estimăm că va mai fi nevoie de o investiţie de cel puţin 100.000 de euro pentru a finaliza proiectul”, a spus Costel Iftime. Băcănia Bucovinei a avut în 2023 o cifră de afaceri de aproximativ 300.000 de lei, iar anul acesta estimează o cifră de afaceri dublă.  În prezent, produsele făcute în Gura Humorului sunt vândute prin intermediul magazinului online Băcănia Bucovinei, dar şi în băcănii din ţară.

„Toate produsele noastre sunt făcute în Gura Humorului, cu ajutorul gospodinelor cu experienţă din zonă. Marea parte a produselor noastre sunt vândute online, direct prin intermediul site-ului nostru”, a menţionat antreprenorul. În plus, el spune că în urma feedbackului pozitiv primit de la clienţi, în 2024 au decis să extindă parteneriatele şi să colaboreze cu mai multe băcănii autentice din toată ţara, un proces pe care îl vor continua şi în 2025, în funcţie de creşterea capacităţii de producţie.

Cât despre provocări, fondatorul Băcănia Bucovinei spune că cea mai mare este cea legată de producţia de zacuscă şi anume scalarea producţiei păstrând calitatea, având în vedere că aceasta se face artizanal, după reţete tradiţionale.  „Cea mai dificilă parte o reprezintă coptul şi curăţatul legumelor, proces premergător fierberii zacuscăi. În acelaşi timp, aproximativ 40% din materia primă este reprezentată de ciuperci şi fructe de pădure care cresc organic în pădurile Bucovinei. Acestea sunt afectate de schimbările climatice, secetă sau grindină, ceea ce face ca aprovizionarea cu materie primă să fie uneori dificilă”, a mai spus antreprenorul.  Cu toate acestea, au reuşit să asigure cantitatea necesară în fiecare an, chiar dacă uneori la preţuri considerabil mai mari. Astfel, povestea Băcănia Bucovinei continuă....

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bucovina,
piata,
tineri,
produse,
afaceri,
fructe

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.