Dan Ostahie, proprietarul Altex: Realitatea economică din iunie încoace stă sub semnul inflaţiei. Curios că, în context, cursul euro a rămas relativ stabil şi asta se datorează, probabil, rezervelor pe care le avem

Autor: Cristina Roşca Postat la 08 ianuarie 2023 601 afişări

Dan Ostahie, proprietarul Altex şi unul dintre cei mai puternici antreprenori lo­cali, spune că retailerul electro-IT are planuri de dezvoltare în acest an şi acestea vin după un 2022 complicat, care a început bine, dar care pe parcurs a acumulat o serie de probleme.

Dan Ostahie, proprietarul Altex: Realitatea economică din iunie încoace stă sub semnul inflaţiei. Curios că, în context, cursul euro a rămas relativ stabil şi asta se datorează, probabil, rezervelor pe care le avem

Altex este liderul detaşat al comerţului electro-IT local şi este, după cifra de afaceri, una dintre cele mai puternice trei companii antreprenoriale româneşti Grupul controlat de omul de afaceri Dan Ostahie deţine circa 125 de magazine fizice, plus operaţiuni online sub cele două branduri ale grupului Altex şi Media Galaxy Retailerul a obţinut în 2021, ultimul an pentru care există date publice, afaceri de 5,88 mld. lei, cu 16% mai mari decât în 2020.

Dan Ostahie, proprietarul Altex şi unul dintre cei mai puternici antreprenori lo­cali, spune că retailerul electro-IT are planuri de dezvoltare în acest an şi acestea vin după un 2022 complicat, care a început bine, dar care pe parcurs a acumulat o serie de probleme.

Iniţial, eliminarea restricţiilor Covid a adus o înviorare pentru tot ce înseamnă retail, iar în mod particular pentru vânzările Altex acest eveniment a avut un impact favorabil, spune fonda­torul companiei.

Apoi a venit începutul războiului, la final de fe­bruarie, urmat practic de o cădere abruptă a vân­zărilor atât în online, cât şi în offline. Aceasta a fost o perioa­dă de a­pro­­xi­mativ 45-60 de zile, după care piaţa s-a aco­modat la noua realitate şi uşor, uşor lu­crurile în Româ­nia au revenit la normal.

„Ulterior am avut de-a face cu o creş­tere destul de bruscă a ROBOR, care a venit pe fondul unei creşteri de inflaţie, un ele­ment nou cu care nu ne-am mai con­frun­tat de peste 10 ani. Cu alte cuvinte, realita­tea e­co­nomică din luna iunie încoace stă sub semnul inflaţiei, care s-a manifestat prin creş­terea preţurilor la curent electric, prin creş­te­rea dobânzii pe moneda naţională etc. Cu­rios în context, căci sun­tem la începutul lui 2023, cu o inflaţie care are deja două cifre, cursul euro a rămas relativ stabil şi asta se dato­rează, probabil, re­zer­velor pe care le avem.“

Strict pentru businessul Altex, anul 2022 a adus ca elemente de noutate apariţia războiului şi inflaţia. Totuşi, cel mai important eveniment com­parativ cu perioada 2020-2021 l-a repre­zentat eliminarea restricţiilor impuse ca urmare a pandemiei de Covid-19, spune fondatorul businessului. „S-a întâmplat un fenomen foarte interesant. În timpul pandemiei, datorită lockdown-ului, toate afacerile online au crescut spectaculos.“ Oda­tă cu eliminarea restricţiilor, unele dintre aceste afaceri au avut scăderi pe măsură. Prea puţine companii au reuşit să păstreze cifra de afaceri online şi după ridicarea restricţiilor, spune Ostahie.

„Din fericire, Altex România a reuşit să îşi consolideze cifra de afaceri în online şi am fost în continuare pe creştere în 2022. Practic, am reuşit să capitalizăm într-o arie nouă de clienţi, câştigată în perioada pandemiei şi am reuşit să ne consolidăm pe acele categorii noi pe care am început să le comercializăm.“

El nu înaintează însă date exacte privind cifra de afaceri a Altex în 2022. Retailerul a obţinut în anul anterior, în 2021, un business de 5,88 mld. lei, cu 16% mai mari decât în 2020. Altex este liderul detaşat al comerţului electro-IT local şi este, după cifra de afaceri, una dintre cele mai puternice trei companii antreprenori­ale româneşti.

În acest context, ce urmează pentru Altex în 2023? Va fi un an de prudenţă sau de investiţii?

„Am pornit marketplace-ul, proiect aflat deja în curs de testare, iar în 2023 va avea faza de finalizare. În acest fel, vom creşte portofoliul de produse de pe altex.ro şi implicit şi portofoliul de clienţi. Clienţii vor avea acces la produse noi în categorii precum bricolaj, casă şi grădină, jucării pentru copii, cosmetice, băuturi, auto, sport şi multe altele.“

Antreprenorul explică astfel că retailerul se află într-o etapă de tranziţie de la tradiţionalul Altex către Altex omnichannel şi cu o etapă mai nouă – marketplace-ul. Grupul controlat de omul de afaceri Dan Ostahie deţine circa 125 de magazine fizice, plus operaţiuni online sub cele două branduri ale grupului – Altex şi Media Galaxy.

„Dacă ne uităm în istoria companiei, a existat mai întâi un magazin fizic Altex, apoi a apărut altex.ro, iar acest concept omnichannel se transformă acum într-un marketplace. Ne propunem să fim o alternativă la marii jucători din piaţă, să jucăm rolul unui marketplace de dimensiune mare şi să democratizăm site-ul altex.ro către alţi comercianţi care să îşi vândă produsele contribuind la dezvoltarea retailului modern şi la creşterea competiţiei din piaţă.“

El vede compania dezvoltându-se pe de-o parte în zona de tehnologie şi pe de alta, pe lângă categoriile tradiţionale, e vorba şi de categorii noi, precum produsele de energie verde, panouri fotovoltaice pentru acasă, care intră în sortimentul Altex.

„Zona de fotovoltaice a câştigat amploare şi cred că este o tendinţă care se va păstra şi în următorii ani. În 2023, noi vedem o creştere a companiei, prin acomodare de categorii noi, prin dezvoltarea reţelei cu magazine de sine stătătoare şi, apoi, prin încorporarea produselor de energie verde pentru acasă. Ne aşteptăm să vedem tot felul de ghiduri destinate uzului casnic pentru producerea de energie proprie.“

Omul de afaceri crede că o lecţie sau mai degrabă o reconfirmare a anului 2022 a fost faptul că a anticipat corect dezvoltarea din zona de energie verde şi a înţeles necesitatea extinderii centrelor logistice şi a magazinelor verzi, independente energetic, prin investiţii importante în panouri fotovoltaice.

„Până în prezent, Altex a pus în funcţiune peste 8.000 de panouri fotovoltaice pe clădirile în proprietate, dar a instalat şi staţii de încărcare pentru maşinile electrice. Am fost anticipativi şi asta a fost o lecţie importantă, aceea de a face lucrurile la vremea lor.“

Între timp, şi preţurile la fotovoltaice au crescut, deci a fost şi o investiţie eficientă din punct de vedere costuri.

„Continuăm acest angajament al nostru de a fi un exemplu în implementarea politicilor de protecţia a mediului în retailul românesc. Acest demers noi l-am început deja de doi ani, prin implementarea sistemelor de energie regenerabilă, pe clădirile proprii Altex.“

Pentru 2023 temerile sale cele mai mari sunt legate de situaţia macro-economică a României, mai exact de faptul că este al treilea an cu deficit bugetar mare. Guvernul a construit bugetul pe un deficit de 4,4% din PIB, dar Consiliul Fiscal vorbeşte chiar de 5,7% din PIB pe actuala construcţie.

„Acest deficit bugetar, în mod indirect, se va răsfrânge negativ în economie. Apoi, tot legat de acest aspect, (tot la capitolul temeri pentru 2023 – n.red.) ar fi efectul inflaţiei sau chiar o creştere a cursului de schimb valutar.“

Într-o economie slăbită, cumularea acestor factori poate duce la anumite situaţii limită, care ar putea forţa guvernul să introducă taxe şi impozite suplimentare.

„Asta doar dacă ar fi să luăm în calcul scenariul negativ. Scenariul pozitiv ar fi o absorbţie foarte bună a fondurilor europene, care să ajute compensarea deficitului bugetar, care nu va putea fi compensat decât prin investiţii străine directe. Apoi, am putea avea o creştere economică de peste 4%. Şi, desigur, o stabilitate politică este absolut necesară în aceste vremuri tulburi, cu război şi tot felul de conflicte la nivel european.“

El vorbeşte şi de refuzul Austriei în ceea ce priveşte acceptarea România în spaţiul Schengen. Ostahie crede că este de fapt un refuz al comunităţii europene şi este o veste proastă nu doar pentru noi, ci şi pentru ei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.