De la kimchi la motorină: indicatori ai inflaţiei din întreaga lume de care nu ştiaţi
Indicatorii preţurilor de consum sunt mult mai complecşi decât par la prima vedere. Cel american, de exemplu, a ajuns să includă 243 de elemente în decursul istoriei sale de 101 de ani. Cei pentru unele ţări aflate în curs de dezvoltare, deşi mai puţin stufoşi, includ totuşi unele „nestemate“.
Indicatorii preţurilor de consum sunt mult mai complecşi decât par la prima vedere. Cel american, de exemplu, a ajuns să includă 243 de elemente în decursul istoriei sale de 101 de ani. Cei pentru unele ţări aflate în curs de dezvoltare, deşi mai puţin stufoşi, includ totuşi unele „nestemate“.
Bloomberg Businessweek a realizat o compilaţie de indicatori alternativi ai inflaţiei.
Ardeii iuţi roşii: creştere de 28% a preţului în Indonezia. Scumpirea dramatică a acestui ingredient cheie din sambal, o pastă roşie picantă folosită drept condiment universal, a fost citată drept motiv cheie pentru creşterea inflaţiei la un maxim pe doi ani în martie.
Rulourile cu carnaţi: creştere de 4,5% a preţului în Marea Britanie. Unii văd aceste rulouri drept un indicator major al crizei costurilor de trai din această ţară. Gigantul britanic Greggs a avertizat că va creşte preţurile acestora din nou, după două scumpiri operate deja anterior, spulberând speranţele angajaţilor de a mânca ceva ieftin în drum spre birou.
Serviciile de telefonie mobilă din Japonia. Operatorii şi-au redus comisioanele cu peste jumătate anul trecut, împingând în jos indicatorul general al preţurilor de consum. Impactul acestor reduceri va începe să se diminueze din aprilie, un motiv major pentru care unii economişti văd inflaţia atingând ţinta de 2% a băncii centrale japoneze pentru prima dată în şapte ani.
Roşiile, în Egipt: creştere de 88% a preţurilor. Preţul acestora este unul permanent volatil, comercianţii stradali din Cairo strigând „Roşiile sunt nebune“ pentru a-i ademeni pe oameni să cumpere rapid până când preţurile nu o iau razna din nou. Scumpirea recentă este deosebit de dureroasă pentru o ţară unde jumătate din populaţie trăieşte la sau sub pragul sărăciei.
Mobilier de casă, SUA: scumpire cu 10,6%. „Canapearmagedonul“ se produce când milioane de americani se satură de canapelele lor, comandă unele noi şi se vaită mai apoi de întârzierile de livrări. La doi ani de la declanşarea pandemiei, preţurile mobilierului de casă nu dau semne de scădere.
Kimchi, Coreea de Sud: scumpire cu 10,6%. Preţul felului de mâncare bazat pe varză fermentată a atins un maxim istoric în martie, determinând guvernul ţării să convoace o întrunire pentru a stabili căi de temperare a preţurilor acestuia, dar şi altor alimente de bază.
Berea, Germania: plus de 2,9%. Subindexul berii a început să rămână în urma altor bunuri şi servicii după vara trecută şi a intrat temporar în teritoriu negativ în martie. Acum, producătorii avertizează că vor fi obligaţi la scumpiri majore, dând vina pe Putin.
Săpunul pentru spălat rufe, Uganda. Preţurile au crescut cu 87,2% după scumpirea dramatică uleiului de palmier datorată interdicţiilor la export din Indonezia şi blocării exporturilor de ulei de floarea soarelui din Ucraina.
Benzina, Brazilia: creştere cu 53,6% a preţurilor. Jair Bolsonaro, preşedintele ţării, a dat vina pe Petrobras, compania de stat, acuzând-o că-şi creşte profiturile, în speranţa de a câştiga alegători înaintea alegerilor din octombrie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro