Deciziile politice afectează mersul afacerilor inevitabil, chiar dacă, în general, oamenii de business preferă să fie decuplaţi de ele. Ce ar trebui să facă liderii din afaceri pentru a beneficia de reglementările instituţiilor UE?
Deciziile politice afectează mersul afacerilor inevitabil, chiar dacă, în general, oamenii de business preferă să fie decuplaţi de ele. 70% dintre reglementări vin de la nivel european, spune Fabrice Le Saché, purtător de cuvânt şi vicepreşedinte al celei mai mari asociaţii de business din Franţa (Mouvement des Entreprises de France – MEDEF). În aceste condiţii, este nevoie de liderii de business, inclusiv din România, să fie mai implicaţi în aceste decizii, mai ales la nivel european. Oamenii de afaceri nu sunt factori de decizie, dar pot consilia, pot să vină cu idei, astfel încât situaţia să fie de tipul win-win, pentru că atunci când businessului îi merge bine, merge bine tuturor, mai spune Fabrice Le Saché.
Doresc să transmit prietenilor noştri români şi liderilor de afaceri că avem nevoie de ei la nivel european. Ei nu pot să ignore Europa, deoarece în medie 70% din reglementările noastre provin de la nivel european. Piaţa unică, piaţa internă reprezintă 60% din exporturile noastre în Franţa, şi de asemenea, România este foarte importantă pentru buna funcţionare a pieţei unice”, este mesajul pe care Fabrice Le Saché îl transmite mediului de afaceri din România. Fabrice Le Saché este cofondator şi preşedinte executiv al grupului financiar Aera, care operează în peste 20 de ţări africane. Deţine un master în drept internaţional la University din San Diego, un masterat în drept internaţional public de la Paris-II Panthéon-Assas şi o diplomă în relaţii internaţionale de la Institutul de Studii Internaţionale Superioare al Universităţii Paris La Sorbonne. El a fost într-o vizită la Bucureşti, prilej cu care a acordat un interviu BUSINESS Magazin. „În primul rând, (am venit în România - n.red.) pentru a intensifica şi consolida legăturile dintre Confederaţia Patronală Franceză MEDEF, cea mai mare organizaţie din Franţa, şi Concordia, partenerul nostru de aici. De ce? Pentru că Franţa este un investitor şi partener comercial al României de mult timp. Franţa este al treilea cel mai mare investitor în ceea ce priveşte stocul de investiţii. Şi aş spune că se află în top zece împreună cu România ca client şi furnizor, având multe dintre marile noastre grupuri în România”, spune el. Confederaţia Patronală Concordia face parte din aceeaşi confederaţie europeană din care este şi MEDEF – Business Europe. Fabrice Le Saché a vorbit în cadrul interviului atât despre provocările cu care se confruntă companiile franceze, cât şi despre cele cu care se confruntă companiile din România. „Avem aceleaşi provocări în ceea ce priveşte demografia, decarbonizarea şi tehnologia. Dar trebuie să spun că avem şi o istorie diferită, viziuni diferite, contexte diferite, dimensiuni diferite ale economiilor şi este foarte important să coordonăm şi să înţelegem unde ne aflăm. Din câte vedem, desigur, Franţa se află la o anumită răscruce de drumuri. Franţa se descurcă bine din punct de vedere economic.”
În România sunt oportunităţi mari, a punctat el: „Vedem România într-un moment foarte interesant în care aş spune, într-o analiză subiectivă dar foarte scurtă, că România este foarte prezentă în lanţul de aprovizionare şi acum vrea să crească pentru a avea mai multe branduri, lucru complet normal. Brandingul este important”. Pe de altă parte, ţara are nevoie să facă un pas înainte, pentru că modelul de creştere economică din România, pe care s-a bazat în ultimii 30 de ani, este pe sfârşite: România începe să nu mai fie o ţară a salariilor mici, cu care să atragă investitorii. „Credem în modernizarea României. Credem că România este capabilă să facă branduri. Credem că România este capabilă să fie un lider regional. Există capacitatea. Există forţa de muncă. Există oamenii instruiţi. Există, de asemenea, o bază industrială foarte puternică, mai mult de 20% din PIB. Există o diversificare a parteneriatelor României.” Este nevoie însă de reglementări smart, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european, pentru ca potenţialul de business din Europa şi România, să poată fi folosit în condiţii optime. Or, în acest moment, reglementările din partea politicului, sunt, aşa cum le caracterizează Le Saché , „greu de digerat”. „Dacă avem o reglementare inteligentă, şi asta este la ce lucrăm cu Concordia la Business Europe, pentru că suntem ambele membre ale Business Europe. Dacă lucrăm împreună şi avem un lobby la nivel european, putem avea mai puţine reglementări, mai multe reglementări inteligente, pentru că acum este foarte greu. Toate reglementările care au fost decise în ultimii cinci ani, şi este mai mult de 5.000 de pagini de reglementare pentru companii, sunt foarte greu de digerat. Avem nevoie de o Europa mai autonomă.”
Ce pot face însă liderii de business pentru a avea o voce mai puternică în deciziile politice care se iau? „Nu sunt liderii de afaceri cei care scriu reglementările. Putem oferi sfaturi. Putem pleda. Putem face lobby. Putem explica. Trebuie să convingem. Dar sunt oamenii aleşi. Suntem democraţi. Deci oamenii sunt aleşi. Îşi fac programul lor. Dar democraţia nu este un cec în alb pentru a face ce doreşti. Democraţia presupune, de asemenea, colaborarea cu presa, lucrul cu alte puteri şi cu afacerile. Societatea civilă este importantă, iar liderii de afaceri care reprezintă companiile şi lucrătorii sunt foarte importanţi.” O economie funcţională este un pilon al democraţiei, adaugă el. Când economia nu merge bine, nu este un semn bun pentru o ţară sănătoasă. Dar, subliniaze el, nu există un pol bun şi un pol rău, ci mai degrabă este nevoie de un efort comun şi de comunicare: „Nu este ca şi cum politicienii sunt răi şi liderii de afaceri sunt toţi buni. Nu este aşa. Oamenii trebuie să vorbească împreună, să se conecteze, să înţeleagă. Şi uneori, dacă nu suntem de acord, da, vorbim în franceză, spunem că nu suntem de acord. Dar cred că interesul la sfârşitul zilei ar trebui să fie aliniat, pentru că ceea ce este bun pentru companii este bun şi pentru ţară.” Pe de altă parte, politicile iresponsabile pot alunga investitorii, iar acesta este şi primul efect pe care îl pot avea instabilitatea şi impredictibilitatea la nivel legislativ, mai ales în zona fiscală. Un investitor întotdeauna îşi face un plan pentru amortizarea investiţiei, iar un guvern sau un factor politic care poate schimba şi creşte costurile unei companii într-un mod neaşteptat, poate transforma o investiţie profitabilă într-un eşec. „Şi dacă doriţi să respingeţi investiţia, să aveţi probleme, să nu aveţi muncă, nici angajare, cel mai bun mod de a face acest lucru este instabilitatea, de a schimba complet regimul fiscal. OK, schimbăm, adăugăm, dar trebuie să fim foarte atenţi când facem asta, pentru că oamenii îşi fac alegerile, investiţia lor pe termen lung. Nu te poţi juca cu investitorii. Poţi juca o dată, dar apoi îţi arzi repede reputaţia, pentru că oamenii spun că nu este o ţară de încredere”, a spus el. Şi stabilitatea finanţelor publice este un factor foarte important, pentru că majorarea taxelor nu poate veni decât într-un moment în care guvernul are nevoie de bani şi nu îşi poate acoperi cheltuielile decât prin creşteri de taxe. În acest sens, în Franţa, ca şi în România, este nevoie de responsabilitatea cheltuirii banilor, astfel încât mediul de afaceri să îşi poată dimensiona businessul fără surprize pe partea fiscală. Or, în acest moment, în România, deficitul bugetar a ajuns la 2% din PIB în primele trei luni din an, nivel la care, se ajungea în mod normal, în octombrie. Guvernul a promis că nu vor fi majorări de taxe în acest an, pentru creşterea veniturilor la buget, dar în aceeaşi vreme cheltuielile cresc cu 23%, când, conform planificării, ar fi trebuit să crească cu sub 10%. „Observăm, de asemenea, că instabilitatea fiscală în România se datorează necesităţii de a finanţa bugetul. Trebuie să înţelegem că cerem statului nostru să fie responsabil. Trebuie să avem o cheltuială publică eficientă. Este cheia.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro