Doar cinci dintre cele mai extinse lanţuri de cafenele din Europa sunt prezente în România. Unul dintre concepte e local

Autor: Cristina Roşca Postat la 31 mai 2021 656 afişări

Doar cinci dintre cele mai extinse lanţuri de cafenele din Europa sunt prezente în România, iar unul dintre aceste nume este chiar 5 to go, un concept local ce îşi face loc în clasament pe poziţia a 12-a. Celelalte sunt McCafé (conceptul de cafenele al McDonald’s), Starbucks, Gregory’s şi Kahve Dunyasi. Lipsesc însă multe nume mari, în frunte cu liderul, Costa Coffee, arată o analiză ZF pe baza topului realizat de Food Service Europe & Middle East..

Doar cinci dintre cele mai extinse lanţuri de cafenele din Europa sunt prezente în România. Unul dintre concepte e local

Doar cinci dintre cele mai extinse lanţuri de cafenele din Europa sunt prezente în România, iar unul dintre aceste nume este chiar 5 to go, un concept local ce îşi face loc în clasament pe poziţia a 12-a. Celelalte sunt McCafé (conceptul de cafenele al McDonald’s), Starbucks, Gregory’s şi Kahve Dunyasi. Lipsesc însă multe nume mari, în frunte cu liderul, Costa Coffee, arată o analiză ZF pe baza topului realizat de Food Service Europe & Middle East..

Costa Coffee este un brand deţinut şi adus pe piaţa locală de către gigantul Coca-Cola care însă a anunţat că nu vrea să deschidă cafenele de sine stătătoare sub acest nume, ci se ocupă de vânzarea produselor – cafea măcinată, boabe sau capsule - în retail şi HoReCa. Brandul a fost anterior prezent în România cu cafenele, în sistem de franciză, însă businessul nu a funcţionat şi a fost închis. Atunci brandul nu intrase încă în portofoliul Coca-Cola.

Alte nume din top 20 care au fost prezente anterior în România, dar care nu au avut priză la public şi au ieşit, sunt Columbus Café sau Everest.

Pe de altă parte, nemţii de la Tchibo au cafeaua în România, însă nu au cafenele şi nu au avut niciodată. Ei au testat piaţa cu magazine monobrand - în care vindeau mai multe articole, nu doar cafea – însă acestea au rezistat pe plan local doar scurtă vreme.

Piaţa de cafenele din România este puternic fragmentată, cu câteva mii de unităţi, cele mai multe operate independent. În ultimii ani, înainte de pandemie, s-au dezvoltat puternic două direcţii – cea a cafenelelor de specialitate şi concentrarea pieţei la vârf. Mai exact, în România sunt 200-300 de cafenele independente de specialitate, de regulă afaceri mici, controlate de antreprenori care nu operează mai mult de 1-2 unităţi. La vârful pieţei lupta se dă însă între reţele, pe de-o parte sunt străinii McDonald’s cu McCafe şi Starbucks şi pe de alta se găsesc românii de la Ted’s, 5 to go sau The Coffee Shop.

„Noi antreprenorii români am reuşit să creăm concepte care să vândă la preţul corect cafeaua. Există nişe şi pentru jucătorii mari, internaţionali, dar s-au dezvoltat multe lanţuri autohtone şi nu doar pe zona de to go, ci şi pe formatul clasic, cu zonă de stat la mese, vorbim de concepte foarte interesante“, spunea recent Radu Savopol, cofondatorul reţelei de cafenele 5 to go. Astăzi, 5 to Go are circa 250 de cafenele în Bucureşti şi în ţară, cele mai multe dintre unităţi fiind operate de parteneri francizaţi.

Compania este pe locul 12 în topul celor mai extinse reţele de cafenele din Europa, în urcare de pe 23 în 2019. La finalul anului trecut, numărul de cafenele crescuse cu 60% faţă de anul anterior, una dintre cele mai rapide creşteri dintre toate companiile de profil analizate.

Mai mult, planurile companiei nu se opresc aici.

„Există potenţial mare pentru acest segment, iar planurile noastre sunt ambiţioase: 1,000 de cafenele deschise în 5 ani şi acces pe noi pieţe internaţionale. Avem un plan solid ce vizează toate tipurile de localităţi, acum am intrat pe un trend de dezvoltare accelerată în oraşele mici şi medii”, adaugă el.

Ce este interesant pentru piaţa de cafenele, este că noi unităţi şi concepte se deschid în continuare, chiar dacă pandemia a lovit industria HoReCa din plin.

Înainte de pandemie jucătorii din domeniu spuneau că interes există şi creşterea puterii de cumpărare a românilor ar putea să atragă noi nume. A venit spre exemplu Equires Coffee, dar tot în parteneriat cu un partener român. Businessul a fost închis după câteva luni în 2019. Se vehiculează însă noi nume.

„Cred că marile branduri fac analize periodice şi mai aşteaptă să se maturizeze piaţa. Ca număr de de locuitori suntem a şaptea piaţă din Europa, deci clar potenţial există. În plus, în regiune sunt jucători internaţionali care performează”, spune Vasi Andreica, fondatorul lanţului de cafenele Ted’s.

El adaugă că această situaţie creează oportunităţi pentru el şi alţi antreprenori care vor să se dezvolte, dar e de părere că mai e loc dat fiind că că afacerile româneşti nu au acoperit toată piaţa.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.