Dominaţia europeană pe piaţa auto se clatină: Cei mai mari constructori auto din Europa pregătesc investiţii majore pentru a ţine piept Chinei pe piaţa vechiculelor electrice
Cei mai mari producători de automobile din Europa se tem de ameninţarea competitivă reprezentată de noile companii chineze, în contextul în care industria auto se îndreaptă spre electrificare, au declarat mai mulţi directori executivi pentru CNBC în ultimele zile.
Poziţia dominantă a Europei în sectorul auto a fost stabilită de-a lungul mai multor decenii prin capacitatea sa de a construi motoare cu combustie superioare. Însă acest avantaj competitiv dispare treptat, pe măsură ce cererea de vehicule electrice cu baterii creşte, iar firmele chineze care beneficiază de subvenţii de stat pot produce celule de baterii la un cost mai mic.
Christophe Périllat, director general al producătorului francez de componente auto Valeo, a declarat luni la CNBC că China este acum principala piaţă a companiei, deoarece fosta "barieră de intrare" a motorului cu combustie a fost eliminată. Acest lucru a permis unui nou val de companii chinezeşti să se impună nu doar pe plan intern, ci şi ca potenţiali exportatori.
Această evoluţie reprezintă o ameninţare substanţială pentru giganţii auto din Europa, cum ar fi Volkswagen, Renault şi BMW, deoarece aceştia încearcă să îşi dezvolte flotele de oferte electrice şi hibride fără acelaşi sprijin din partea subvenţiilor de stat.
Directorul general al Renault, Luca De Meo, a declarat luni pentru CNBC, în cadrul conferinţei IAA Mobility de la Munchen, că producătorul auto francez continuă să îşi crească investiţiile în noi tehnologii, fabrici de baterii şi gigafabrici şi speră că noua unitate de vehicule electrice a companiei, Ampere, îi va permite să concureze într-un "sport diferit" faţă de pieţele sale tradiţionale.
"Unul dintre angajamentele pe care ni le luăm cu Ampere este, de fapt, să reducem costurile cu 40% de la generaţie la generaţie, iar acest lucru înseamnă multe investiţii în tehnologie, în dezvoltare, în tehnicile de fabricaţie", a declarat De Meo pentru Annette Weisbach de la CNBC.
"Credem că avem argumentul şi încrederea necesară pentru a face acest lucru, va dura ceva timp, deoarece producătorii chinezi au început cu o generaţie înaintea europenilor, deoarece condiţiile de piaţă erau diferite în China, aşa că aceasta este lupta, iar noi suntem pregătiţi să ne angajăm."
Provocarea din est a fost recunoscută şi de directorul general al Volkswagen, Oliver Blume, care a declarat că anul acesta compania a stabilit o nouă strategie pentru China, care se concentrează pe dezvoltarea de tehnologii care să răspundă în mod specific cererii chineze.
Colosul german a creat deja compania de software auto CARIAD, precum şi parteneriate cu start-up-ul chinezesc de vehicule electrice Xpeng, un joint venture cu SAIC şi compania de conducere autonomă Horizon Robotics.
"Concurenţa este, de asemenea, un aspect pozitiv pentru a ne îmbunătăţi şi prin urmare, China este una dintre pieţele noastre importante şi continuăm să investim masiv acolo", a declarat Blume.
Acesta a adăugat că Volkswagen a stabilit "iniţiative uriaşe în materie de costuri" şi vede mari oportunităţi de a-şi mări producţia de vehicule electrice, reducând în acelaşi timp costurile de producţie a bateriilor cu 50%.
"Pe de o parte, avem o experienţă uriaşă în ceea ce priveşte abilităţile de conducere ale maşinii, avem standarde înalte de calitate în cadrul Grupului Volkswagen, ne concentrăm pe design, avem o moştenire mare a tuturor mărcilor noastre, iar aceste aspecte reprezintă un avantaj uriaş în comparaţie cu noii concurenţi", a spus Blume.
"Pe de altă parte, trebuie să accelerăm în ceea ce priveşte electrificarea, digitalizarea şi conectivitatea şi prin urmare, ne dezvoltăm propriile platforme şi le combinăm cu parteneriate din jur, aşa că eu cred că suntem într-o poziţie bună, dar, în cele din urmă, ceea ce contează este viteza şi prin urmare, am luat deciziile corecte la Volkswagen Group."
În ultimul deceniu, China a construit fabrici de baterii într-un ritm ameţitor, capacitatea de producţie a gigafabricilor din această ţară urmând să ajungă la 4.200 gigawaţi-oră până în 2030, iar noi anunţuri privind construcţia de capacităţi continuă să apară, potrivit cercetătorilor în domeniul metalelor de la CRU Group.
Aceştia au evidenţiat că, chiar şi la acest nivel actual, capacitatea este de două ori mai mare decât GWh necesari dacă întregul parc auto chinez ar fi convertit în vehicule electrice cu baterii.
"O fabrică de baterii se bazează foarte mult pe costurile energiei electrice la sfârşitul zilei, acesta este cel mai mare factor de cost dacă produci celule de baterii, iar aici Europa încă trebuie să recupereze decalajul. Costurile noastre de electricitate în comparaţie cu China sau America de Nord sunt prea mari", a declarat luni Klaus Zellmer, directorul general al Skoda, pentru CNBC.
În SUA, legea de referinţă a preşedintelui Joe Biden privind reducerea inflaţiei a alocat 370 de miliarde de dolari pentru investiţii în domeniul climei şi al energiei nepoluante, extinzând în mod semnificativ creditele fiscale şi alte stimulente pentru producţia de vehicule nepoluante, precum şi sprijinind lanţul de aprovizionare naţional pentru vehiculele de tip BEV.
Diverse subvenţii şi stimulente sunt acum disponibile pentru companiile europene, dar Zellmer a declarat că acestea "nu sunt nici pe departe la nivelul celor din SUA sau China", iar factorii de decizie politică "nu se mişcă suficient de repede" pentru a ţine pasul.
Skoda face parte din Grupul Volkswagen, care, potrivit lui Zellmer, şi-a creat, de asemenea, propria companie producătoare de celule de baterii, PowerCo şi intenţionează să construiască o gigafabrică uriaşă în Canada pentru a completa instalaţiile existente în Spania şi Germania.
"Cred că, în ceea ce priveşte oferta, suntem într-o poziţie bună, dar când vine vorba de extinderea amprentei noastre cu gigafabrici, Europa nu este în acest moment într-o poziţie bună", a adăugat Zellmer.
În timp ce companii precum Renault şi Volkswagen, care în mod tradiţional s-au specializat în vehicule produse în masă, cu preţuri accesibile din gama medie, par să se teamă de ameninţarea chineză, producătorii de automobile de lux au părut mai încrezători în capacitatea lor.
Michael Steiner, şeful departamentului de cercetare şi dezvoltare de la Porsche, a declarat pentru CNBC că producătorul german de lux, care a ieşit la bursă anul trecut, se concentrează pe componente de înaltă calitate pentru a se diferenţia de rivalii chinezi.
"China este cea mai importantă concurenţă şi creşte foarte rapid în ceea ce priveşte tehnologia bateriilor şi a celulelor. Pentru Porsche, căutăm, permiteţi-mi să spun, celule mai bune, cu o densitate energetică mai mare", a declarat Steiner.
"Avem propria noastră companie fiică, se numeşte Cellforce Group, în care dezvoltăm şi producem sau vom produce celule care sunt destinate maşinilor de performanţă şi care sunt chiar mai bune decât celulele şi bateriile de masă pe care le puteţi cumpăra."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro