Ekaterina Egorova, CEO & CSO IKEA Europa de Sud-Est: „Diversitatea de gândire şi experienţa ne ajută să creăm soluţii cât mai eficiente pentru toată lumea”
Într-un context economic marcat de provocări, IKEA îşi reafirmă angajamentele privind accesibilitatea, sustenabilitatea şi egalitatea de gen. Cu o strategie de dezvoltare omnichannel şi iniţiative menite să sprijine comunităţile, compania îşi adaptează modelul de afaceri pentru a rămâne relevantă. Cum reuşeşte un brand global să echilibreze inovaţia cu responsabilitatea socială?
„Una dintre cele mai valoroase lecţii pe care le-am învăţat este că adevăratul leadership nu înseamnă să deţii toate răspunsurile, ci să fii curios şi deschis la posibilităţi. Suntem mândri de abordarea noastră neconvenţională şi de capacitatea de a vedea oportunităţi acolo unde alţii ar putea vedea obstacole. Credem cu tărie că doar împreună putem reuşi, iar asta ne face speciali. Ştim că cele mai inspirate idei şi cele mai bune rezultate apar atunci când reunim perspective şi abilităţi diverse. Această diversitate de gândire şi experienţă ne ajută să creăm soluţii cât mai eficiente pentru toată lumea.” Ekaterina Egorova, CEO & CSO IKEA Europa de Sud-Est
1. Ziua Internaţională a Femeii este întotdeauna o ocazie de a reflecta asupra progreselor, dar şi asupra provocărilor şi priorităţilor – atât în afaceri, cât şi în ceea ce priveşte egalitatea de gen. Care sunt priorităţile strategice ale companiei în România şi în regiune pentru următorii ani?
Anul acesta, luna martie are o semnificaţie specială pentru noi, deoarece aniversăm 18 ani de când facem parte din casele şi din viaţa de zi cu zi a românilor. Privim cu bucurie la călătoria parcursă împreună şi ne responsabilizează să rămânem dedicaţi misiunii noastre de a crea o viaţă de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulţi oameni. Privind spre viitor, ne vom concentra pe trei direcţii prioritare: să facem produsele şi ofertele noastre cât mai accesibile pentru cât mai mulţi oameni, să ne îndeplinim angajamentele în materie de sustenabilitate şi să rămânem un partener de încredere – pentru colegii noştri, clienţii noştri şi comunităţile în care activăm.
2. Care sunt principalele provocări şi oportunităţi pentru IKEA pe piaţa de retail din România şi în regiunea mai largă a Europei de Sud-Est?
Inflaţia şi incertitudinile economice sunt, fără îndoială, provocări majore pentru mediul de business şi pentru mulţi oameni astăzi. În vremuri dificile, revenim mereu la ceea ce ne defineşte ca organizaţie – viziunea şi modelul nostru de afaceri. Anul trecut, am luat o decizie importantă: reducerea preţurilor pe termen lung pentru aproape jumătate dintre produsele noastre. Am investit 47 de milioane de euro pentru a reduce preţurile în regiunea Europei de Sud-Est şi am acceptat marje mai mici pentru a rămâne accesibili şi aproape de oameni.
Extinderea activităţii este, de asemenea, una dintre principalele oportunităţi pe care le vedem. Anul trecut, aproape o treime din vânzările noastre au provenit din mediul online, motiv pentru care ne vom continua dezvoltarea omnichannel. În prezent, deţinem în România trei magazine, un Studio de Planificare şi Comandă şi mai multe puncte de ridicare a comenzilor. În perioada următoare, ne vom concentra pe crearea de noi formate şi pe o mai bună integrare a canalelor digitale şi fizice, asigurându-ne că suntem accesibili, convenabili şi sustenabili, atât în prezent, cât şi în viitor.
3. Având în vedere fluctuaţiile economice şi schimbarea comportamentului consumatorilor, cum îşi adaptează IKEA modelul de afaceri pentru a rămâne rezilientă şi relevantă?
Pentru noi, totul începe de la pasiunea puternică pentru a înţelege cu adevărat viaţa de acasă. De aceea, nu privim oamenii doar ca pe nişte consumatori – îi întâlnim în casele lor, aflăm cum trăiesc, ce nevoi şi vise au. Înţelegând viaţa de acasă, putem contribui la îmbunătăţirea acesteia prin soluţiile, serviciile şi experienţele pe care le oferim.
Schimbarea comportamentului consumatorilor ne obligă, fără îndoială, să ne adaptăm. Oamenii caută din ce în ce mai mult interacţiuni autentice, care merg dincolo de simpla achiziţie. Ne îmbunătăţim constant modul în care îi întâmpinăm, astfel încât magazinele noastre să devină destinaţii în care oamenii vor să petreacă timp, să creeze conexiuni mai puternice cu brandul şi să descopere idei noi.
4. Care este perspectiva companiei asupra egalităţii de gen, atât la nivel global, cât şi în cadrul IKEA?
Consider că egalitatea de gen aduce progres întregii societăţi. Deşi existenţa unui echilibru de gen contribuie la succesul unei afaceri, femeile nu sunt încă reprezentate în mod echilibrat în consiliile de administraţie şi în rolurile de conducere. Companiile pot însă juca un rol esenţial în acest proces de transformare.
La IKEA, lucrăm sistematic pentru a reduce aceste decalaje. Ne concentrăm constant pe identificarea şi eliminarea diferenţelor în munca de valoare egală, ca parte fundamentală a strategiei noastre de business. Începând cu mediul pe care îl construim la locul de muncă, suntem dedicaţi dezvoltării unei societăţi în care orice persoană, indiferent de gen, are şanse egale.
5. Care este agenda IKEA în ceea ce priveşte egalitatea de gen? Puteţi împărtăşi câteva iniţiative sau strategii cheie care conduc la schimbări în cadrul companiei?
În România, suntem mândri că 46% dintre rolurile noastre de conducere sunt ocupate de femei talentate – şi ştim că putem îmbunătăţi şi mai mult acest procent. Dincolo de cifre, ne-am asumat să integrăm egalitatea de gen în toate procesele noastre: recrutare, angajare, programe de dezvoltare şi mentorat, precum şi în iniţiative care sprijină echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală a colegilor noştri.
De exemplu, oferim o lună de tranziţie pentru colegii care revin din concediul de creştere a copilului, permiţându-le să lucreze cu jumătate de normă, fiind plătiţi pentru normă întreagă. Mai mult, ajustăm periodic salariile colegilor aflaţi în concediu parental pentru a preveni decalajele salariale pe termen lung. Ceea ce mă face deosebit de optimistă este faptul că acest angajament generează un efect în lanţ – atunci când sprijinim o persoană, inspirăm multe altele. Nu construim doar un mediu de lucru echitabil, ci contribuim la o societate mai echilibrată, în care fiecare persoană se simte încurajată să-şi atingă potenţialul maxim.
6. Care credeţi că sunt principalele bariere cu care se confruntă femeile aflate în roluri de conducere astăzi, atât în lumea corporatistă, cât şi în afara ei?
Asigurarea echilibrului de gen este o provocare socială complexă, care depăşeşte sfera organizaţională. În ciuda competenţelor dovedite, femeile se confruntă adesea cu stereotipuri şi condiţii inegale.
Cu siguranţă, fiecare dintre noi cunoaşte femei talentate care pot avea contribuţii semnificative în mediul profesional. Pentru multe dintre ele, echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală nu este doar o problemă individuală, ci una sistemică, ce le poate limita aspiraţiile de a ocupa roluri de conducere. Într-un context în care femeile continuă să fie responsabile pentru majoritatea activităţilor casnice, aşteptarea ca ele să exceleze atât în carieră, cât şi în viaţa de familie poate duce la epuizare şi la bariere în dezvoltarea profesională.
Un aspect surprinzător al acestui dezechilibru este unul pe care îl trecem deseori cu vederea: calitatea somnului. Un studiu global recent realizat de IKEA a arătat că 31% dintre femeile din întreaga lume îşi evaluează calitatea somnului ca fiind slabă, stresul şi anxietatea fiind principalii factori perturbatori. Această problemă este şi mai pronunţată în rândul mamelor cu copii mici, iar datele noastre arată că România nu face excepţie.
7. Cum sprijină IKEA comunitatea, în special în ceea ce priveşte susţinerea femeilor vulnerabile şi promovarea egalităţii de gen?
Prin parteneriate cu ONG-uri locale, ne propunem să sprijinim femeile afectate de violenţa domestică, traficul de persoane şi alte vulnerabilităţi, concentrându-ne pe îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi sprijinirea reintegrării sociale a acestora.
Suntem foarte mândri de colaborările noastre cu organizaţii precum Fundaţia Uşa Deschisă, Liceul Regina Elisabeta şi Asociaţia Casa Ioana. Aceste iniţiative sunt exemple concrete ale modului în care ne asumăm un rol activ în sprijinirea femeilor aflate în nevoie, oferindu-le un nou început.
8. În calitate de lider, ce sfat le-aţi oferi celor din jur – în special femeilor – care se află în plin proces de dezvoltare personală şi profesională în drumul către leadership?
Fii răbdătoare şi blândă cu tine însăţi – atât succesele, cât şi provocările fac parte din călătorie. Nu lăsa eşecurile să te oprească din a încerca noi abordări.
Cheia este să te înconjori de oameni talentaţi, cât mai diverşi, să le oferi încredere şi să înveţi împreună cu ei. Leadershipul eficient se reflectă în puterea echipei – nu este despre tine sau despre o persoană anume. Şi, poate cel mai important, găseşte bucurie în ceea ce faci – atunci când îţi iubeşti munca, acest lucru se vede în viaţa de zi cu zi.
9. Ce valori de leadership consideraţi că sunt cele mai importante în mediul de afaceri de astăzi şi cum le aplicaţi în rolul dumneavoastră?
Cred cu tărie în leadershipul autentic şi în puterea exemplului personal. Sunt foarte încântată să văd cum liderii IKEA găsesc energie şi inspiraţie în propriile echipe, creând un mediu în care fiecare persoană se poate dezvolta şi poate performa la cel mai înalt nivel. Când membrii unei organizaţii prosperă, întreaga organizaţie are de câştigat.
Totodată, pentru mine, integritatea şi transparenţa sunt fundamentale în orice proces de leadership. Aceste valori dezvoltă încrederea şi spiritul de echipă, elemente esenţiale pentru a construi împreună viitorul companiei noastre.
10. Cum rămâneţi motivată şi continuaţi să învăţaţi ca lider într-o industrie atât de dinamică?
Într-un mediu de afaceri dinamic, curiozitatea şi explorarea sunt esenţiale, iar bucuria de a învăţa este întotdeauna valoroasă şi plină de satisfacţii. Însă dorinţa de a înţelege cât mai multe şi de a creşte constant nu înseamnă doar a fi preocupat de dezvoltarea personală; înseamnă şi a lucra în echipă, a deveni mai rezilient şi a stimula creativitatea în întreaga organizaţie.
La IKEA, ne dorim ca procesul de învăţare să fie uşor, util şi accesibil tuturor. Creăm o cultură în care fiecare persoană descoperă ceva nou în fiecare zi, contribuind astfel la succesul nostru ca echipă.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
-
Ce mai face George Soros la 94 de ani, „inamicul public" numărul 1 din România. Cine este Alexander Soros, urmașul lui, care a fost decorat de fostul președinte american Joe Biden în locul tatălui său. Scott Bessent, mâna dreaptă a lui Soros, alături de care a prăbușit lira sterlină, e acum ministru de Finanțe în SUA