ELECTRONICE: Sound cu multe zerouri

Postat la 08 noiembrie 2005 2 afişări

Exista un indicator mai rafinat pentru numarul oamenilor bogati din Romania decat vanzarile de masini scumpe: vanzarile de electronice de lux. Romania e o tara in care se fac vanzari de boxe care costa 20.000-30.000 de euro.

Exista un indicator mai rafinat pentru numarul oamenilor bogati din Romania decat vanzarile de masini scumpe: vanzarile de electronice de lux. Romania e o tara in care se fac vanzari de boxe care costa 20.000-30.000 de euro.

 

Dupa cum spune Sorina Muresan, directorul general al Expotek, anul trecut targul de echipamente electronice exclusiviste de la Bucuresti, HIFIarena, a avut 3.000 de vizitatori - iar anul acesta organizatorii asteapta circa 4.000. Fireste, cei mai multi dintre ei vin ca la muzeu, daca ne gandim ca aici gasesc electronice care se pot asorta perfect cu locuintele de peste un milion de euro. Dar sunt si vizitatori care cumpara boxe de 20.000-30.000 de euro. Cine sunt ei? Directori de multinationale, oameni de afaceri, antreprenori. Sorina Muresan isi aminteste chiar de un intreprinzator din industria materialelor publicitare care a cumparat la editia de anul trecut un set de echipamente video si audio de aproape 100.000 de euro.

 

Ce pot face astfel de echipamente? Producatorii si organizatorii expozitiei spun ca, dincolo de calitatile tehnice de exceptie, acestea dau eleganta unui interior si definesc life style-ul proprietarului. "E adevarat ca echipamentele costa zeci de mii de euro, dar ele «mobileaza» living-ul unei case care valoreaza probabil un milion", spune Sorina Muresan.

 

Pentru asemenea clienti speciali si vanzarea trebuie sa fie una aparte. Procesul de vanzare este mai minutios decat pentru electronicele obisnuite - poate dura chiar mai multe luni. Organizatorii HIFIarena sunt de parere ca pentru client dialogul cu producatorii este mai confortabil in cadrul unei expozitii decat intr-un magazin. HIFIarena a trecut de faza de pionierat - e la a treia editie - si se va desfasura saptamana aceasta, in perioada 10-13 noiembrie, la Crowne Plaza.

 

 Prima editie a avut loc acum doi ani, in 2003, si a pornit cu un plan facut de Sorina Muresan, directorul Expotek, care vizitase cu cateva luni in urma, in mai - din curiozitate, dupa cum spune ea - cea mai mare expozitie de produse electronice de lux de la Frankfurt.

 

A vazut acolo marci de care nu auzise niciodata si a presupus ca ar trebui sa existe si in Romania o piata pentru ele - una micuta, de nisa. Nu organizarea in sine a unui astfel de targ i-a adus ingrijorari, desi a mirat-o ca produsele nu erau expuse la fel ca la alte targuri, intr-un spatiu larg, ci in camere de hotel - de fapt intr-o cladire in care 90% dintre camere erau destinate expozitiei. Compania pe care o conduce Muresan se ocupa chiar de targuri si expozitii, asa ca nu asta era problema. Directorul Expotek se intreba, atunci, daca va avea destui expozanti. "Spre surprinderea mea, am constatat ca erau prezente in Romania marci de care nu stiam", isi aminteste Sorina Muresan, a carei companie, Expotek, organizeaza targul anual de tehnologia informatiei CERF si este coorganizator al Salonului International Auto Bucuresti.

 

Asa ca primul targ HIFIarena a prins repede contur, deschizandu-se in noiembrie 2003 la hotelul JW Marriott, dupa modelul targului din Frankfurt. A venit apoi editia din 2004, urmeaza cea de saptamana aceasta. Se poate spune ca are targul succes? Sorina Muresan il masoara, in prima faza, in numar de camere, asemeni hotelierilor. Daca anul trecut evenimentul s-a desfasurat in 25 de camere, pentru editia de anul acesta echipamentelor audio-video de lux le-au fost rezervate, la Crowne Plaza, 35 de camere. Asta ar trebui sa insemne, in termeni de expunere, cu 40% mai mult succes.

 

Este o afacere pentru expozanti acest eveniment? Dincolo de valoarea comenzilor efective (potrivit unor estimari, in 2004 expozitia a determinat vanzari de sfert de milion de euro), HIFIarena este si un loc in care cei care expun isi pot mari gradul de recunoastere a brandului (brand awareness). Catalin Bindea, coordonator de marketing la Sound Vision, reprezentanta marcii Bang & Olufsen - unul dintre cei mai cunoscuti producatori de echipamente audio si video exclusiviste - este de parere ca, de fapt, principalul merit al expozitiei este deocamdata cresterea notorietatii marcii. "Multi nu stiu ca noi suntem prezenti in Romania si e bine sa auda de noi", spune el. Pentru ca, la un moment dat, notorietatea se va traduce prin vanzari mai mari.

 

 Produsele expuse la targ au preturi fabuloase pentru orice tara, nu numai pentru Romania. Cu toate astea, Bang & Olufsen vinde si aici. "Acum vindem 4-5 sisteme surround pe luna. Piata romaneasca este foarte buna si promitatoare", adauga coordonatorul de marketing al reprezentantei Bang & Olufsen in Romania.

 

Chiar asa exclusivista cum e, marca daneza nu e singura pe piata. Si alti vanzatori si producatori - JVC, Philips, TEAC, Visaton, Conrad-Johnson - incep sa vorbeasca despre o conturare a pietei de lux - pe care Sorina Muresan o estimeaza la cateva milioane de euro anual si despre care spune ca se dubleaza in fiecare an.

 

Ceea ce vanzatorii numesc "brand awareness" se traduce, pentru organizatori, in numar de vizitatori. Fireste ca sunt putini cei care cumpara. "Din cele cateva sute de oameni care trec pe la HIFIarena in fiecare zi, poate 10 fac parte din publicul nostru tinta", spune Catalin Bindea de la Sound Vision International.

 

Numarul mai mare de vizitatori nu inseamna venituri mai mari pentru organizatori - pentru ca nu vanzarea de bilete reprezinta grosul cifrei de afaceri a Expotek. Veniturile sunt realizate in principal din vanzarile catre participanti. Cine vrea sa isi expuna produsele la HIFIarena trebuie sa isi inchirieze o camera al carei pret variaza intre 2.500 si 3.000 de euro in functie de suprafata. La editia de anul acesta, Expotek a vandut 31 de camere cu 2.500 de euro, trei cu 3.000 de euro si un apartament de 5.000 de euro. Un calcul simplu arata ca veniturile sale din acest an sar putin de 90.000 de euro.

 

Afacerea organizarii de evenimente presupune insa si costuri cu chiria care trebuie platita hotelului (Expotek facand practic o subinchiriere) si costuri de promovare. Cat despre profit, organizatorul afirma ca in primii ani scopul sau nu este acela de a obtine beneficiu, ci doar de a-si acoperi costurile. Obiectivul numarul unu ar fi deci, deocamdata, cresterea marcii HIFIarena. Banii vor veni putin mai tarziu.

 

Romania e una dintre putinele tari din centrul si estul Europei in care au loc astfel de targuri. De fapt, e una dintre cele trei din regiune - targuri de lux mai au loc doar la Budapesta si la Moscova, orasul cu cei mai multi miliardari din lume. in Europa, cel mai mare targ de acest fel e cel de la Frankfurt. Directorul de la Expotek isi aminteste ca a discutat in 2003, atunci cand l-a vizitat, cu un expozant italian pe care a incercat sa-l convinga sa vina si in Romania.

 

Italianul spunea ca are dubii ca piata din Romania s-ar putea dovedi, cel putin in acest moment, interesanta pentru el. Argumentul Sorinei Muresan a fost atunci ca imediat dupa ce si-a lansat marca in Romania, Maseratti a vandut la noi sase automobile. Italianul si-a mai schimbat putin parerea, dar i-a spus Sorinei Muresan ca vine in Romania doar daca ii sunt prezentati cei sase cumparatori de Maseratti. Daca ar fi sa inventariem surprizele pe care le-a oferit, in timp, Romania, s-ar putea sa ajungem la concluzia ca vanzatorul italian de obiecte de lux are obiective marunte.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/electronice-sound-cu-multe-zerouri-1004928
1004928
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.