EVENIMENT: Cat de pregatiti sunt antreprenorii sa intre in regiune?

Postat la 03 iulie 2007 1 afişăre

Antreprenorii romani care si-au extins deja afacerile in statele din zona sau chiar in vechile membre ale Uniunii Europene spun ca pasul a venit natural. Daca riscurile sunt bine calculate, orice afacere romaneasca poate trece granitele, spun ei. Unde si in ce conditii se pot dezvolta afacerile romanesti peste hotare?

Antreprenorii romani care si-au extins deja afacerile in statele din zona sau chiar in vechile membre ale Uniunii Europene spun ca pasul a venit natural. Daca riscurile sunt bine calculate, orice afacere romaneasca poate trece granitele, spun ei. Unde si in ce conditii se pot dezvolta afacerile romanesti peste hotare?

 

Capitalul romanesc trebuie sa iasa din gaoace", a fost indemnul Manuelei Nestor, partener coordonator la NNDKP, liderul pietei de avocatura, la seminarul "Cei mai mari jucatori din economie. Ce sanse are capitalul romanesc in UE?", organizat saptamana trecuta de Ziarul Financiar.

 

Altfel spus, extinderea peste granite este un pas care merita facut, insa numai in conditiile in care toate riscurile sunt calculate si asumate

 

"Provocarea este insa concurenta extraordinara din UE", a spus Nestor, care vede ca potentiale tinte intr-o prima faza alte state din regiune, inca ne-membre ale UE, care acum tocmai isi deschid pietele in fata capitalului strain.

 

Este cazul Serbiei, Macedoniei, Albaniei si ale fostelor state iugoslave care abia acum incep sa privatizeze si au aproape toata industria de vanzare, a precizat Manuela Nestor.

 

In paralel, companiile romanesti trebuie sa faca fata si unei concurente in crestere pe piata locala, este de parere Nicolae Danila, presedintele executiv al BCR, cea mai mare banca de pe piata.  "Piata romaneasca va ramane un mediu foarte atractiv pentru investitorii straini care vor cauta sa beneficieze de raportul avantajos risc-beneficiu", spune el. Cu alte cuvinte, atata vreme cat piata ofera potential de crestere, strainii vor continua sa investeasca aici, concurandu-i puternic pe antreprenorii romani.

 

Parerea este sustinuta si de Werner Schinhan, director general adjunct al Petrom, care sustine ca "exista inca multe afaceri de vandut si de dezvoltat in Romania". In Austria, tara OMV, proprietarul Petrom, bursa a fost motorul de crestere al businessului si al extinderii regionale pentru afacerile austriece. Reteta, spune el, ar putea functiona si in Romania.

 

Conform Anuarului de Business al Romaniei, editia 2007, editat de Ziarul Financiar, exista inca multe piete locale dominate de afaceri cu capital romanesc si sunt chiar piete unde liderul este reprezentat de o afacere cu capital autohton. Unul dintre cele mai bune exemple este reprezentat de comertul de electronice si electrocasnice sau materiale de constructii, unde afacerile de sute de milioane de euro ale antreprenorilor romani au plecat in general de la un magazin de 100-200 de metri patrati intr-un oras de provincie.

 

Astfel, Dan Ostahie, presedintele grupului Altex, a reusit ca in aproximativ 14 ani sa ajunga de la un magazin in Piatra-Neamt la 120 de magazine cu o suprafata totala de peste 80.000 de metri patrati. Ostahie spune ca probabil in cativa ani piata romaneasca de consum se va dubla, pentru a ajunge din urma alte state din regiune, cum ar fi Ungaria, Polonia sau Cehia.

 

Tot cu un magazin de 200 de metri patrati a inceput si Arabesque, liderul pietei locale de distributie de materiale de constructii si finisaje. Aparut pe piata in 1994, Arabesque a crescut de la afaceri de 144.000 de euro la 288 de milioane de euro anul trecut, potrivit lui Virgil Cezar Rapotan, directorul general al companiei. In cazul Arabesque,  extinderea a venit ca o miscare strategica naturala. "Firmele romanesti care isi fac o analiza corecta privind riscul pe care si-l asuma prin extindere au toate motivele sa faca pasul in afara granitelor", spune Rapotan. Arabesque s-a extins deja in Moldova si Ucraina si este la doar cateva zile distanta de lansarea operatiunilor in Bulgaria, la Sofia si in Serbia, la Belgrad.

 

Un alt domeniu cu o concurenta in crestere este Internetul, potrivit lui Calin Fusu, directorul general al Neogen, cel mai mare portal din Romania. "Cand am lansat Neogen, totul a inceput intr-un Internet Café, cred ca tot 200 de metri patrati avea", a spus Fusu, glumind. Pe Net, gigantii pietei mondiale, cum ar fi Google si Yahoo!, spune Fusu, dand doar doua exemple, domina piata romaneasca fara ca macar sa le pese de aceasta, prin produsele avansate pe care le-au dezvoltat.

 

La scara mare, insa, capitalul romanesc pare sa fi pierdut batalia cu cel strain. In afara unor lideri de piata care s-au aventurat, afacerile romanesti au performat pana acum destul de slab in ceea ce priveste expansiunea in regiune sau in Europa.

 

"Capitalul autohton stie sa joace doar romaneste, avand in vedere ca este aproape inexistent in afara granitelor. Investitiilor romanesti le lipseste forta financiara necesara extinderii pe alte piete europene, experienta dezvoltarii peste hotare este nesemnificativa, la fel si experienta echipei de preluare in cazul unor achizitii de companii", spune Emilian Radu, partener pe Advisory Services al PricewaterhouseCoopers (PwC). Nu doar cu lipsa de experienta pe pietele externe se confrunta investitorii. "In Romania, si nu numai, mai mult de 95% dintre firme inregistreaza intarzieri la plata creantelor din partea clientilor", spune Cristian Ionescu, managing director la compania de recuperare de creante si credit risk Coface Romania.

 

Si totusi, unde se mai pot extinde afacerile romanesti? Emilian Radu de la PwC spune ca potentiale tinte de investitii externe pentru antreprenorii romani pot fi sectorul asigurarilor din Polonia si Ungaria, sectorul imobiliar si serviciile profesionale din Cehia. Pe de alta parte, pietele interne care ar putea sa atraga cele mai multe investitii straine in urmatoarea perioada sunt imobiliarele, comunicatiile, comertul si industria lemnului.

 

Ca o concluzie, extinderea peste granite a companiilor locale este un pas care merita facut, cred toti cei prezenti la seminarul organizat de ZF in parteneriat cu Banca Comerciala Romana, Petrom si casa de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), insa doar daca toate riscurile sunt calculate si asumate.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/eveniment-cat-de-pregatiti-sunt-antreprenorii-sa-intre-in-regiune-1009691
1009691
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.