Finanţare doar pe hârtie: Programul pentru încurajarea aducerii turiştilor străini în ţară s-a blocat. Agenţiile de turism aşteaptă de la guvern 500.000 de euro pentru 12.000 de turişti, dar au primit doar 5% din bani. Când ar putea primi restul banilor?
Agenţiile de turism pot primi 40 de euro pentru fiecare turist străin care a achiziţionat şi plătit un sejur sau circuit de cel putin patru nopţi de cazare în România, prin schema de minimis pentru încurajarea turismului de incoming, adică de aducere a turiştilor străini în România.
♦ Din 3.000 de agenţii de turism de pe plan local, doar 50 de companii se ocupă cu turismul de incoming, adică aducă turişti străini să viziteze România.
Agenţiile de turism pot primi 40 de euro pentru fiecare turist străin care a achiziţionat şi plătit un sejur sau circuit de cel putin patru nopţi de cazare în România, prin schema de minimis pentru încurajarea turismului de incoming, adică de aducere a turiştilor străini în România. La o primă vedere, schema pare a fi utilă pentru a stimula agenţiile de turism să se concentreze pe turismul de incoming.
Programul a pornit la începutul anului 2023, la iniţiativa de la acea vreme a Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului. Un an şi jumătate mai târziu, schema a rămas fără bani şi nu au fost onorate nici plăţile din 2023.
Reprezentanţii MEAT susţin că reorganizarea ministerului a afectat această schemă. Programul a fost pornit de Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, condus la acea vreme de Daniel Cadariu, ulterior, a devenit Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, în fruntea căruia se află astăzi Radu Ştefan Oprea.
„Ca urmare a reorganizării Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) şi înfiinţării Agenţiei Române pentru Investiţii şi Comerţ Exterior (ARICE), un organ de specialitate al administraţiei publice centrale, având ca scop aplicarea politicii guvernului pentru atragerea investiţiilor străine directe şi de portofoliu în România, promovarea comerţului exterior, inclusiv a serviciilor româneşti, exclusiv domeniul turismului, au apărut disfuncţionalităţi şi întârzieri în cazul aplicării schemei de minimis pentru activitatea de incoming“, spun reprezentanţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
În cadrul schemei, au fost depuse 42 de dosare pentru decontarea sumelor aferente a 12.000 de turişti străini care au vizitat România. Astfel, agenţiile de turism au solicitat, în total, 500.000 de euro.
Până acum, guvernul a decontat doar 28.000 de euro pentru această sumă, adică circa 5% din suma solicitată de agenţiile de turism.
Reprezentanţii ministerului susţin că schema ar putea fi luată în calcul la rectificarea bugetară.
„Suma solicitată necesară pentru derularea schemei de minimis destinată activităţii de incoming va fi luată în considerare la următoarea rectificare bugetară pentru anul 2024, moment din care se vor putea efectua plăţile aferente anului 2023. Totodată, MEAT întreprinde demersuri în vederea obţinerii de credite de angajament şi credite bugetare, necesare atât pentru a plăti dosarele depuse pentru activitatea de incoming pe anul 2023, cât şi pentru a continua schema în următorii ani“, transmite Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului.
Când a fost lansată schema, a fost prevăzut un buget total de 9 mil. lei (1,8 mil. euro). Agenţiile de turism au solicitat până acum doar 500.000 euro, mai puţin de o treime din bugetul alocat.
Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, spune că asociaţia se află în discuţii cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi Ministerul de Finanţe pentru a putea fi date sumele de bani solicitate, cât şi pentru reluarea schemei.
„Anul acesta nici nu s-au primit depuneri. Multe agenţii de turism au renunţat să mai solicite bani prin acest program pentru că este multă birocraţie, multe verificări“, spune el.
În România, există circa 3.000 de agenţii de turism la nivel naţional, dintre acestea, doar 50 fac turism de incoming, spune Alin Burcea.
Anul trecut, peste 2,1 milioane de turişti străini s-au cazat în unităţile de cazare locale, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. O bună parte din aceşti turişti vin în România individual, fără a apela la serviciile unei agenţii de turism. Totuşi, dacă ar exista o strategie la nivel naţional, agenţiile de turism ar putea reprezenta motorul de creştere al turismului de incoming.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro