Greşeala imensă care zguduie Uber din temelii, făcută chiar de CEO-ul companiei. Ar putea însemna SFÂRŞITUL companiei

Postat la 10 ianuarie 2020 1738 afişări

Greşeala imensă care zguduie Uber din temelii, făcută chiar de CEO-ul companiei. Ar putea însemna SFÂRŞITUL companiei

Cu doar o săptămână în urmă, o decizie a intrat în vigoare în cadrul companiei Uber, care va avea consecinţe majore în anii următori: Co-fondatorul şi fostul CEO Travis Kalanick şi-a dat demisia din consiliul de administraţie al Uber, tăind legăturile cu compania pe care a ajutat-o ​​să crească de la zero. În realitate, Kalanick a fost forţat, în esenţă, să-şi părăsească funcţia de CEO în 2017, în urma unui şir de scandaluri şi a unor erori ale specialiştilor de comunicare, care i-au convins pe investitori că este necesară o schimbare în conducerea companiei, scrie Inc.com. Kalanick a fost înlocuit cu fostul director executiv Expedia, Dara Khosrowshahi.

Deşi au afişat un comportament cordial în faţa publicului, lucrurile au stat diferit între Khosrowshahi şi Kalanick în spatele uşilor închise. Când compania s-a listat la bursă în mai, lui Kalanick nu i-a fost permis să participe la ceremonia din cadrul New York Stock Exchange. Acesta a fost un semn uriaş de lipsă de respect faţă de bărbatul care a investit ani întregi în construirea acestei companii.

În lunile care au urmat, Kalanick şi-a vândut acţiunile. După ieşirea din consiliu, „s-a spălat pe mâini” de orice avea legătură cu Uber. Khosrowshahi era într-o poziţie unică, din care ar fi putut împiedica asta - şi ar fi trebuit să facă tot ce putea pentru a-l ţine pe Kalanick în conducere. Aceasta, scrie Inc.com, a fost greşeala sa capitală, care ar putea duce la prăbuşirea definitivă a companiei. Pentru că, permiţându-i lui Kalanick să plece, Khosrowshahi a pierdut mai mult decât experienţa acestuia. A pierdut o parte importantă din chintesenţa companiei.

Prăbuşirea  Uber

Când Uber s-a lansat, părea un adevărat competitor disruptiv în faţa companiilor de taxi, a firmelor de asigurări şi a autorităţilor de reglementare, cu un model de afaceri apărut de nicăieri.

În 2017 însă, imperiul în ascensiune al Uber a început să se sfărâme: o postare virală pe blogul unui fost inginer Uber prezenta compania drept o reţea de hărţuire, înşelăciune şi sabotaj. Apoi, un articol din The New York Times acuza Uber că spionează concurenţii şi că încearcă intenţionat să înşele autorităţile de reglementare. O lovitură în plus a venit când pe Internet a început să circule un videoclip care îl înfăţişa pe Kalanick blestemând un şofer. În final, investitorii Uber au decis că businessul are nevoie de un nou leadership. Kalanick şi-a dat demisia la scurt timp după aceea şi a fost înlocuit de Khosrowshahi.

Însă şi noua conducere a avut de furcă în încercarea sa de a duce compania la următorul nivel. Capitalul de piaţă al companiei a scăzut cu aproape 30 de miliarde de dolari de la listarea la bursă din luna mai. Şi continuă să piardă anual miliarde de dolari, fără un plan clar de redresare.

Scrisoarea care ar fi putut schimba totul

În 2017, chiar în mijlocul celor mai probleme ale companiei Uber, Kalanick s-a confruntat brusc cu o tragedie personală: părinţii lui au avut un accident, în urma căruia mama sa a murit şi tatăl său a fost rănit grav. Kalanick şi-a luat imediat concediu pentru a avea grijă de tatăl său. La scurt timp după aceea, în timp ce tatăl său era în spital, Kalanick a scris o scrisoare lungă către echipa sa. În scrisoare, Kalanick a recunoscut eşecurile din perioada sa de conducere.

„Când Uber a fost lansată, pentru prima dată în viaţa mea conduceam o organizaţie care nu era la un pas de eşec în fiecare zi", a scris Kalanick. „În ultimii trei ani şi jumătate, compania noastră a crescut într-un ritm inedit. Pe măsură ce am crescut, am reţinut prea multe lucruri care m-au ajutat să supravieţuiesc şi să construiesc o companie grozavă."

Kalanick a continuat exprimând o serie de idei prin care compania trebuie să se schimbe şi cum planificase el să facă asta. Acestea includeau reexaminarea, reinterpretarea şi reînnoirea valorilor companiei. De asemenea, Kalanick a vorbit despre schimbarea echipei de conducere, care a inclus angajarea unui nou COO, împreună cu un nou specialist de strategie. De asemenea, Kalanick a promis să înceapă construirea unei culturi a responsabilităţii, care să pună oamenii pe primul loc şi să sprijine mai bine ceea ce el numea „inima şi sufletul” Uber - şoferii.

„Transformarea culturii noastre va necesita mult timp, dar ne-am angajat să investim în a face din Uber un loc minunat pentru a lucra, atât timp cât va fi nevoie. Acesta este doar începutul."

„Au fost toate aceste promisiuni deşarte? Sau Kalanick a fost cu adevărat dedicat schimbării? Adevărul este că nu vom şti niciodată - pentru că la scurt timp după ce Kalanick a scris această scrisoare, el a fost obligat să demisioneze. Nu se ştie dacă scrisoarea a ajuns la cei din conducerea companiei”, scriu cei de la Inc.com.

Dar un lucru pe care îl cunoaştem din psihologie este că în general tragediile şi problemele majore se dovedesc adesea a fi catalizatorul schimbărilor majore. Cu alte cuvinte, moartea unei persoane dragi ne va inspira adesea să facem lucrurile diferit. E posibil ca şi în cazul lui Kalanik să fi fost aceeaşi situaţie. Consiliul de administraţie şi noul CEO al Uber ar fi putut beneficia de experienţa acestuia, oferindu-i lui Kalanick şansa de a continua să crească compania pe care o conducea de la bun început. Pentru că Uber avea nevoie de Kalanick la fel de mult cât avea nevoie de Khosrowshahi.

Khosrowshahi a venit şi el cu o contribuţie importantă. Unele dintre deciziile timpurii ale noului CEO au prezentat semne ale unei inteligenţe emoţionale ridicate - capacitatea de a investi în oameni şi de a construi relaţii. Dar Kalanick a avut ceva ce Khosrowshahi nu a avut: entuziasmul, pasiunea, credinţa că Uber ar putea transforma într-adevăr lumea. Şi asta este de aşteptat - pur şi simplu nu poţi înlocui pasiunea unui fondator.

Totuşi, pe măsură ce a trecut timpul, a devenit clar că Uber avea nevoie atât de Kalanick cât şi de Khosrowshahi pentru a-şi creşte şansele de succes. Însă pe măsură ce Kalanick a început să-şi vândă acţiunile, a devenit clar că nu se mai priveşte ca făcând parte din Uber. Acest lucru nu este însă ireversibil. Poate că într-o bună zi Kalanick se va întoarce.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
companie,
ceo,
refuz

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.