I love my job. Planşeta din CV
O veche pasiune pentru desen şi vecinătatea campusului Facultăţii de Arhitectură din Iaşi, în curtea căruia cutreiera în copilărie, şi unde i-a văzut pe studenţi proiectându-şi schiţele, l-au determinat pe Matius Ichim să renunţe la visul de a deveni cadru militar şi să aleagă, în schimb, meseria de arhitect, specializându-se pe zona de retail. Între timp, a strâns în portofoliu nume binecunoscute ca Victoria’s Secret, Mango, Farmaciile Dona, Noriel şi Jolidon. Cum împleteşte acum arhitectura cu antreprenoriatul?
Am absolvit Facultatea de Construcţii şi Arhitectură din Iaşi, secţia arhitectură G.M. Cantacuzino. Întotdeauna am zis despre mine că am plecat din facultate cu un paşaport de antreprenor în alb. De ce? Fiindcă în primii ani de facultate şi în primii ani de stagiu am deschis un PFA iniţial, apoi o firmă. De atunci activez eu în domeniul arhitecturii comerciale, iar acestui lucru i s-a adăugat din 2020 şi faptul că am devenit fondatorul platformei www.prioretail.ro, primul ecosistem de servicii de retail din România”, îşi descrie Matius Ichim, într-o frază, evoluţia în industrie.
Spaţiul de joacă, devenit spaţiu de studiu. El povesteşte că dintotdeauna i-a plăcut desenul, „ca expresie, ca libertate de creaţie”, dar când era elev a cochetat şi cu ideea de a deveni ofiţer în Armata Română. „Ideea era sădită în minte fiindcă am un unchi care a absolvit Academia Tehnică Militară şi se ocupa ca ofiţer de coordonarea procedurilor de testare şi de întreţinerea avioanelor la Unitate Militară din Ianca (jud. Brăila), unde mergeam des în vacanţă, iar asta m-a făcut să îmi placă foarte mult ordinea şi oarecum farmecul vieţii de militar.” Câţiva ani mai tarziu, în adolescenţă, a descoperit însă că în parcul din cartierul unde mergea foarte des cu gaşca de băieţi de la bloc, pe malul Bahluiului, se afla sediul Facultăţii de Arhitectură. „De acolo începea campusul universitar Tudor Vladimirescu şi, în timp, am devenit interesat de acel spaţiu al facultăţii. Copii fiind, mergem vara să prindem guşteri pe malul Bahluiului, să ne mai urcăm prin sălcii sau să explorăm pur şi simplu vecinătăţile. Parcul dintre cele două facultăţi era un loc cu nişte sălcii foarte mari şi paznicii nu era foarte stresaţi, ne lăsau să ne jucăm pe acolo. Vedeam des prin geamul facultăţii de arhitectură luminile aprinse, iar când am prins curaj am intrat, m-am apropiat de studenţi, le puneam întrebări despre desene şi machete, îi admiram cum stau şi desenează până târziu, îmi părea foarte atractivă viaţa aceasta şi am zis că ce ar fi să încerc să fac arhitectură. Şase ani mai târziu, am devenit arhitect, cu diplomă.”
Prima lecţie pe care a învăţat-o după ce a devenit arhitect cu acte-n regulă a fost că nu este doar el în meseria sa, ci trebuie să se raporteze la un studio întreg. Practic, spune că studioul de arhitectură ce îi poartă numele a luat naştere cu adevărat atunci când a învăţat să devină mai eficient, mai performant cu ajutorul celor de lângă el şi se referă aici la partenera sa de business, Alina Andrieş. „Ea este partenera mea în tot şi în toate, iar acest lucru nu doar că mi-a schimbat cariera, mi-a schimbat viaţa. Dacă n-ar fi fost pasul pe care l-am făcut în 2013, când am rugat-o să fie parte din Matius Studio, cu siguranţă, astăzi lucrurile ar fi stat cu totul altfel. Deci aceasta ar fi lecţia pe care aş spune că am învăţat-o, cea de a de a cere ajutor, de a împărţi sarcinile, de a te baza pe cel de lângă tine, de a creşte împreună cu cel de lângă tine, de a mai da o şansă unui subcontractor dornic de performanţă, de a mai crea posibilitate de dezvoltare cu furnizorii etc.”
Un proiect de referinţă în general şi în particular. Dintre ramurile industriei în care activează, Matius Ichim a ales să facă carieră în arhitectura de retail, a cărei dinamică a urmărit-o încă de pe băncile facultăţii, iar unul dintre proiectele de referinţă nu doar pentru piaţă, ci şi pentru traiectoria pe care avea să o ia cariera sa a fost al doilea mall al ţării. „Eram în Iaşi, unde am făcut facultatea, şi tot pe malul Bahluiului, în partea de est a râului, adică în aval de campusul universitar se ridica Iulius Mall, pe fostul loc al cantinei studenţeşti. M-au atras din prima forţa şi viteza cu care avansa şantierul. Vedeam zilnic forfotă în zona unde după cursuri vizitam colegii din căminele studenţeşti la terasele din Campus. În câteva săptămâni s-au făcut demolările, iar în doar câteva luni pe fostul loc al cantinei era deja construit acest mall, al doilea din România şi primul din provincie. Am văzut cum această investiţie prinde contur şi acest lucru a însemnat pentru mine un studiu de caz interesant, inspiraţional pot să spun.” În plus, spune că îl atrage dinamismul arhitecturii de interior, complexitatea tehnologiei încorporate într-o amenajare interioară. „Îmi place foarte mult că în zona retailului te întâlneşti cu specialişti, te întâlneşti cu oameni educaţie în zona aceasta. Deci din punctul ăsta de vedere, lucrurile funcţionează un pic mai uşor. Cu toate acestea are totuşi un dinamism şi un grad alert de a se adapta la tehnologie, de a căuta mereu formule noi de expresie, pentru că, iarăşi, un lucru care m-a atras la spaţiile comerciale este că aceste spaţii sunt menite creării unui spectacol, unei experienţe cât mai memorabile şi mai fidele brandului comercializat. Magazinele sunt un spectacol al formelor, un spectacol al texturilor, al culorilor. Sunt o explozie de lumină controlată evident, reprezintă o lume fascinantă în ansamblu şi în detaliu în egală măsură. Practic acesta e farmecul ei, faptul că arhitectura comercială, arhitectura de retail îţi oferă o experienţă completă.” O altă caracteristică a arhitecturii de retail, adaugă el, este faptul că aceasta integrează foarte multă tehnologii de tipul augmented reality, virtual reality, gemeni virtuali, metaversuri şi personas, „deci avataruri, practic euri ale noastre în extensie, în lumea digitală, au intrat şi ele în arhitectura comercială, iar în curând ne vom armoniza foarte bine”. Un exemplu pe care îl dă, şi „o provocare astăzi în lumea retailului”, sunt cabinele de probă cu oglinzi care au integrate ecrane.
Carte de vizită
Matius Ichim, 46 de ani, arhitect, proprietar al Matius Studio, fondator al platformei online Prioretail
A absolvit Facultatea de Construcţii şi Arhitectură din Iaşi, Secţia arhitectură G.M. Cantacuzino
Normative învechite, antreprenoriat de actualitate. Vorbind despre provocările meseriei sale, el spune că o caracteristică a arhitecţilor este „să ne plângem uneori de provocările pe care le reprezintă pentru breasla noastră normativele învechite, deci legislaţia neadaptată noilor contexte economice, procedurile neeficiente ale birocraţiei şi aşa mai departe”. Exemplifică aici cu normativul P 118, după care arhitecţii proiectează clădirile civile şi în mod special cele cu un grad mai mare de aglomerare urbană, cum sunt centrele comerciale. „Acest normativ este alcătuit în 1998, când nici nu existau malluri, ci erau doar acele clădiri din centrul oraşelor, denumite patriotic Moldova, Nada Florilor, Unirea ş.a.m.d. P 118 este foarte foarte departe în timp, dar noi suntem obligaţi să lucrăm după el.”
Retailul, adaugă Matius, este un domeniu foarte pragmatic, „iar pentru universul acesta în perpetuuă reinventare şi mişcare am creat în 2020 platforma www.prioretail.ro, spre a uşura căutările de diverşi specialişti din spectrul amplu al celor care lucrează cu prioritate în retail: fie că ne referim la corpuri de iluminat, finisaje de pereţi, finisaje de pardoseli, la integratori, furnizori de parfumuri ambientale dedicate spaţiilor comerciale, furnizori şi integratori de tehnologie pentru echipamente de self check-out la case de marcat fără asistent vânzător.” Practic, spune că această platformă creează o punte între lumea operatorilor în retail, inclusiv centre comerciale şi cea a furnizorilor de materiale, servicii, specializaţi în retail. „Săptămânal aderă membri noi, fie că sunt arhitecţi, ingineri, furnizori de soluţii de printere şi cititoare de coduri de bare, senzori electromacnetici, porţi antifurt, rulouri, sisteme audio etc. E o provocare să fii mereu în pas cu ceea ce este necesar în industrie, acest lucru te face competitiv şi te motivează să te identifici aproape simbiotic cu segmentul pe care îl reprezinţi. Îmi doresc foarte mult ca primul lucru la care se gândeşte un retailer când are o nevoie să fie platforma Prioretail.” Antreprenoriatul, la rândul său, recunoaşte că a venit cu nevoile reale de a fi mereu în pas cu cerinţele retailerilor – „care evident sunt foarte atenţi la ce se întâmplă în societate” – şi care sunt cele mai eficiente forme de a răspunde acestora.
Potrivit lui, în 2022, deşi se anunţa un an catastrofal, odată cu debutul operaţiunii militare din Ucraina, lucrurile au intrat într-o zonă din inerţie. „Mă gândeam că va fi un an greu, că se vor stopa proiecte, dar nu a fost aşa: la foarte scurt timp au revenit cererile de actualizare a contractelor şi de deblocare, astfel încât studioul nostru a înregistrat în cele din urmă cel mai bun an din parcursul său din anul 2000, anul nostru de debut. În 2019 am avut o cifră de afaceri de 235.000 euro, în 2022, după pandemie, atacuri, criză energetică, financiară am reuşit să depăşim această cifră, ceea ce ne-a dat încredere şi pentru acest an.”
„Meseria de arhitect este încă o meserie respectată şi vine încă cu nişte avantaje sociale. Este o meserie bine privită, destul de bine remunerată. Ce le-aş recomanda celor care vor să aleagă această profesie ar fi să îşi aleagă o nişă, o zonă din arhitectura mare care îi atrage mai mult sau o tehnică de lucru care îi atrage. Pot fi foarte buni creatori de metaversuri, astfel nu mai au treabă cu structurişti, cu proiectanţi de instalaţii, doar crează. Este important să îşi promoveze lucrările, să fie vizibili, să fie informaţi şi în tendinţe, atât cât se poate.”
Matius Ichim, arhitect
Matius Studio, în cei 23 de ani de activitate, a fost autorul şi coautorul a peste 500 de proiecte în toate centrele comerciale şi mallurile din România. „Ponderea este de un proiect pe săptămână, adică în medie în România se deschide săptămânal, cu ajutorul Matius Studio, un magazin, fie că vorbim de mall, galerie comercială, family center, street mall.” Pe pieţele externe au intrat în 2016, odată cu un proiect în parteneriat cu specialişti din Statele Unite, Austria, România şi Rusia, iar în 2022 au desenat magazinele brandului de fashion Made by Society: unul la Londra şi încă două în Sofia. „Ne aşteptăm să desenăm mult mai mult în exterior – avem deja proiecte în derulare, iar unul dintre ele va fi cu franciza Made by Society care se extinde pe plan internaţional.”
În plus, spune că a desenat, adaptat şi coordonat, de-a lungul timpului, concepte de branduri internaţionale, dintr-o mare varietate de industrii, având printre clienţi magazine de jucării, de fashion, farmacii umane, farmacii veterinare, fitofarmacii, cosmetice, papetării, bijuterii, locuri de joacă, bricolaj, locuri de joacă etc. „Portofoliul depăşeşte la ora actuală peste 120 de nume şi peste 30 de categorii de produse. Majoritatea clienţilor sunt recurenţi, revin la noi.” Aminteşte aici de nume precum Victoria’s Secret, Farmaciile Dona, Bath and Body Works, Noriel, Jolidon şi Mango.
Siguranţa pe primul loc. Legat de cele mai frecvente cerinţe venite din partea clienţilor, acestea sunt pentru consultanţă în implementare şi pentru facelift sau concept de spaţiu de retail. „La noi la studio vin retaileri care ori ştiu foarte bine ce şi cum vor să vândă, ori sunt la început de drum şi practic, împreună explorăm, căutăm soluţia cea mai bună, soluţia optimă pentru prezenţa sa în mediul acesta extrem de concurenţial. Ca un exemplu în acest domeniu aş folosi Vagabond Studio (Made by Society) şi Autograf 64, magazine care nu aveau un precedent în România şi au performat şi o fac în continuare, la un nivel foarte înalt.”
Potrivit lui, bugetul minim care ar trebui investit de un retailer se poate încadra între 600 şi 1.000 de euro pe metru pătrat. „Din ce în ce mai des se întâlneşte situaţia în care un spaţiu gata amenajat sau un spaţiu care pare gata amenajat este închiriat de departamentele de leasing ale operatorilor de malluri ca spaţiu de retail cu toate condiţiile de operare: în viziunea leasingului practic, noul retailer nu are decât să-şi schimbe sigla, să-şi mobileze, să-şi zugrăvească şi nu mai trebuie să facă absolut nimic pentru autorizare. Or lucrurile nu sunt chiar aşa. De cele mai multe ori spaţiile preluate ca fiind de-a gata au diverse probleme, fie la instalaţia de detecţie, fie la instalaţia de stingerea incendiilor, fie la compartimentările care nu sunt realizate corespunzător cu pereţii etanşi la incendiu şi uşi la fel proiectate, iar aici pot continua cu foarte multe exemple tehnice. Elementele care nu trebuie să lipsească sine qua non dintr-un proiect implementat corect sunt instalaţiile ISU, spuneam mai înainte de detecţie sprinklere, hidranţi, centrală de incendiu iluminat antipanică, butoane de alarmare, buton de delestare manuală.”
O meserie în care vizibilitatea e definitorie. La capitolul work-life balance, arhitectul spune că îmbină chestiunile administrative şi de business cu provocările ce vin odată cu statutul de părinte, el având şi doi băieţi. Iar de când a a lansat platforma ww.prioretail.ro în 2020, îşi permite luxul de a-i aloca între o oră şi 24 de ore în funcţie de complexitatea provocărilor zilnice. „Mă ocup foarte îndeaproape de bunul mers al proiectele Matius Studio fie că îmi aparţin, fie că le gestionează colegii ai mei arhitecţi şi ingineri (Răzvan, Matei, Corina M., Sandra, Corina F., Fabiola, Florin, Andrei, Ana, Vlad şamd), care au rol şi de project manageri mulţi dintre ei, oferind şi asistenţă de şantier. Deci practic însoţim un spaţiu comercial pe tot parcursul inserţiei sale într-un centru comercial. De foarte multe ori mergem să facem relevee la spaţii comerciale, ne vedem cu reprezentanţii spaţiilor comerciale, vizionăm împreună şantierul, spaţiul, povestim despre provocările proiectului. Investim multă energie în toate aceste proiecte. În restul timpului avem întâlniri şi desenez foarte mult în continuare, chiar şi pe hârtie, căci îmi place să am contact în continuare cu creionul, hârtia, cu mediile de desen.”
Cât espre hobby-uri, îi plac foarte mult filmele, citeşte poezie, memorialistcă, critică literară, îi place să ascult muzică, să meargă cu bicicleta, să înoate „şi, în mod previzibil probabil, ar zice mulţi, fireşte, îmi place foarte mult să desenez”.
În încheiere, Matius Achim spune că meseria de arhitect este încă o meserie respectată şi vine încă cu nişte avantaje sociale, fiind o meserie bine privită, destul de bine remunerată, deşi „este mult loc de mai bine pe acest segment financiar”. Aşa că le recomandă tinerilor care vor să o aleagă să îşi aleagă o nişă, o zonă din arhitectura mare care îi atrage mai mult sau o tehnică de lucru care îi atrage. „Pot fi foarte buni creatori de metaversuri, astfel nu mai au treabă cu structurişti, cu proiectanţi de instalaţii, doar crează. Este important să îşi promoveze lucrările, să fie vizibili, să fie informaţi şi în tendinţe, atât cât se poate.”
„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN în care îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile Business Magazin, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d.) de aceea ne-am hotărât să le acordăm o rubrică specială în revista noastră.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro