I love my job. „Say cheese!”
Cosmin Lăutar şi-a cumpărat primul aparat foto în urmă cu zece ani. Întâi o curiozitate, transformată ulterior în hobby, fotografia i-a devenit în cele din urmă meserie. Astăzi apelează la el numeroşi artişti români, dar nu lipseşte nici de la evenimente şi marile festivaluri muzicale, cu artişti de pretutindeni. Cum şi-a construit tânărul parcursul, de la fotograf debutant şi până aici?
La început eram fascinat de natură. Era plăcut să descopăr o nouă cale de a mă relaxa şi de a-mi explora creativitatea. Am fost autodidact. Am descoperit că îmi place să surprind emoţii, stări, momente şi odată cu acumularea de informaţii şi experienţă portretele şi fotografia de eveniment au devenit preocuparea mea principală”, povesteşte Cosmin Lăutar. De loc din Întorsura Buzăului, jud. Covasna, a profesat o perioadă ca fotograf de eveniment în oraşul natal, însă pe măsură ce dorinţa de a evolua, de a acumula mai multe informaţii şi de a descoperi şi alte ramuri ale fotografiei s-a aprofundat, în 2017 a ales să se mute în Bucureşti. Iar oportunităţile nu au întârziat să apară. Mutarea dintr-un oraş mic direct în Capitală a fost, însă, şi cea mai mare provocare cu care s-a confruntat în parcursul de până acum. „Resursele financiare erau limitate, aşa că am vândut maşina şi, conform calculelor mele, banii ar fi trebuit să îmi ajungă pentru cel puţin trei luni, timp în care trebuia să mă acomodez şi să acumulez cât mai multe cunoştinţe astfel încât să pot avea şi joburi. Iniţial, credeam că mă voi acomoda greu şi nu ştiam de unde să încep. Am crezut că mă voi întoarce acasă în scurt timp. Dar spre surprinderea mea, lucrurile au început să se lege destul de repede. Am cunoscut oameni şi uşor, uşor am fost solicitat pentru diferite proiecte. Un rol extrem de important în această evoluţie l-a avut Monica Munteanu (talent manager şi influencers marketing specialist – n. red.), căci ea mi-a oferit oportunitatea de a colabora cu o serie de artişti şi persoane publice. Colaborările acestea mi-au oferit expunere şi astfel am reuşit să îmi formez o reţea de clienţi şi să pot avea joburi regulat.”
APARATURA, COLOANA VERTEBRALĂ A FOTOGRAFIEI
Deşi a pornit la drum doar cu un aparat D-SRL entry level şi un obiectiv de kit, Cosmin Lăutar spune că acest mic echipament a fost suficient cât să îl ajute să înveţe şi să descopere tehnica şi principiile de funcţionare ale acestuia. „Cu timpul, am simţit nevoia să fac trecerea către un aparat mai performant, lentile mai luminoase care să mă ajute în diferite contexte.” Situaţia, spune el, ia o altă turnură atunci când devii responsabil de imortalizarea unor momente importante din viaţa oamenilor şi implică utilizarea unui echipament care să îţi ofere performanţă şi încredere. „În momentul actual, trusa mea foto cu care merg pe teren este alcătuită din două aparate foto, şi asta pentru că este foarte important ca un fotograf profesionist să aibă un aparat de backup. Chiar dacă sunt rare situaţiile, aparatul se poate defecta atunci când fotografiezi, de aceea e important să ai o soluţie de rezervă. Alături de acestea iau cu mine cinci obiective fixe care să acopere întreaga plajă focală – prefer obiectivele fixe deoarece îmi oferă o calitate superioară comparativ cu obiectivele zoom. Şi, pentru că lumina este şi ea foarte importantă, de regulă, în trusa foto adaug două bliţuri şi două lumini continue pe care le utilizez în funcţie de situaţie, împrejurări.” Acumulatorii şi cardurile suplimentare sunt şi ele esenţiale, atrage atenţia, aşa că nici acestea nu îi lipsesc niciodată din rucsac. Suplimentar acestui echipament de bază, investeşte anual în consumabile (acumulatori, carduri, licenţe pentru programele de prelucrare, accesorii precum husele, hard discurile, lumini, stative şi upgrade-uri ale aparatului, alături de alte obiective şi diverse device-uri – laptop, monitor pentru grafică). „În viitorul apropiat intenţionez să îmi achiziţionez un nou aparat care costă circa 6.000 de euro. Dar nu am făcut un calcul cu cât investesc anual, întrucât costurile diferă în funcţie de necesităţi, şi periodic investesc în consumabile.”
Dincolo de crearea şi procesarea fotografiilor, acest job spune că implică şi comunicarea cu clientul, organizarea şedinţei foto – alegerea locului de fotografiere, a tematicii, a conceptului. „Cu toate că produsul finit presupune un aport ridicat de muncă, mai ales în ceea ce priveşte prelucrarea fotografiilor, fiind o pasiune oboseala nu se resimte atât de puternic.” Cât despre partea cea mai solicitantă, „dacă ar trebui să cuantific în număr de ore, cu siguranţă prelucrarea fotografiilor are un procent mai mare”. În schimb, cea mai plăcută este munca „de teren”, „întrucât îmi stimulează creativitatea şi interacţionez cu oamenii”.
Carte de vizită:
Cosmin Lăutar, 29 de ani, fotograf
1. Este absolvent de studii liceale;
2. Şi-a cumpărat primul aparat în urmă cu zece ani, iar dintr-un hobby, fotografia a devenit meserie;
3. S-a specializat în fotografia de eveniment şi de portret, iar printre artiştii care au apelat la serviciile sale se numără Delia, Inna, Irina Rimes, Iris, Carla ‘s Dreams, The Motans, Alina Eremia, Alexandra Ungureanu şi mulţi alţii;
4. Este pasionat, de asemenea, de călătorii, drumeţii în natură, cinematografie, voluntariat şi pescuit.
Printre altele, l-am întrebat pe Cosmin şi cum îţi poţi face un nume în acest domeniu şi după câţi ani poţi ajunge să trăieşti exclusiv din fotografie în România. „Este nevoie de mult timp şi efort pentru a deveni fotograf profesionist, iar cei care reuşesc să îşi facă un nume în acest domeniu sunt cei cu adevărat pasionaţi de meseria lor. Pasiunea te va face întotdeauna să munceşti puţin mai mult, să te străduieşti să fii mai bun decât ai fost cu o zi înainte.” Dincolo de efort, el adaugă că şi consecvenţa este foarte importantă, precum şi deschiderea. „O perioadă am fotografiat doar pentru a-mi crea un portofoliu şi pentru a avea ulterior clienţi. Nu este o meserie care să îţi aducă rapid clienţi sau câştig. Consider că atât timp cât munceşti zi de zi la visul tău în cel puţin doi – trei ani poţi trăi exclusiv din această meserie.” Cu toate acestea, subliniază că afirmaţia este relativă, întrucât trecerea de la hobby la meserie are la bază mai mulţi factori, precum pasiunea, dorinţa de a evolua şi învăţa, consecvenţa, răbdarea, deshiderea către sugestii/sfaturi şi documentarea continuă, printre altele.
Potrivit lui, a fi un fotograf bun înseamnă mai mult decât să-ţi stăpâneşti camera sau să deţii cel mai bun echipament. Fotografia este o artă, spune Cosmin Lăutar, şi, prin urmare, fotograful ideal va căuta să surprindă subiectul într-o manieră cât mai inedită. El adaugă că pasiunea, curiozitatea, consecvenţa, dorinţa de a evolua sunt, de asemenea, calităţi care te vor ajuta să ajungi la performanţă, dar subliniază totodată că este esenţial să aspiri la mai mult, să îţi doreşti să te îmbogăţeşti informaţional, răbdarea fiind la rândul său o calitate notabilă, alături de abilitatea de a comunica eficient, creativitatea, iniţiativa, energia şi atenţia având de asemenea roluri cheie. „O calitate importantă în ceea ce mă priveşte este emoţia. Dacă un lucru mă emoţionează, am cele mai multe şanse să realizez o fotografie excelentă. În privinţa mea, implicarea, devotamentul, răbdarea, respectul şi deschiderea de care dau dovadă în fiecare proiect au condus către altele. Clienţii şi-au arătat mulţumirea şi m-au recomandat. Totul a devenit ca un telefon fără fir.”
Provocările, doar la început
Cu fotografia, spune Cosmin Lăutar, te poţi conecta, poţi simţi, relaţiona, această meserie oferindu-ţi oportunitatea de a descoperi şi de a te redescoperi în diverse contexte. „Cunoşti în permanenţă persoane noi, spaţii noi, te încarci cu energie. Recunoştinţa şi bucuria oamenilor mă motivează să evoluez, să îmi doresc mai mult.” Un alt aspect plăcut al acestui job este, potrivit lui, şi faptul că nu este o meserie care să funcţioneze ca o rutină, care să se repete zi de zi în aceleaşi contexte. „Fotografia îmi permite întotdeauna să lărgesc orizontul, paleta de lucru, să diversific, să fiu creativ şi să mă dezvolt.” Deşi în prezent nu mai găseşte părţi neplăcute ale acestei meserii, spune că o provocare „de început” este că nu poţi avea din start o sursă de venit şi că e nevoie de multă muncă pentru a-ţi fi remarcată şi remunerată munca. „La început, un număr considerabil dintre noi, fotografii, încercăm stiluri şi nişe diferite ale fotografiei şi din dorinţa de a obţine un venit din munca noastră acceptăm proiecte care se dovedesc a nu fi pe placul nostru. Sigur, aşa am descoperit şi mi-am definitivat stilul, însă la început era neplăcut să nu mă identific cu un proiect deoarece nu împărtăşeam aceeaşi viziune cu clientul. În timp m-am axat pe proiecte care îmi fac plăcere, mă stimulează şi îmi oferă posibilitatea să fiu creativ.”
„De cele mai multe ori, unii fotografi dau vina pe echipament pentru nereuşita lor, fără să ştie sau să admită că de fapt esenţa reuşitei se află în mâinile lor deoarece nu aparatul este cel care decide momentul în care să declanşeze, nu încadrează singur şi nici nu aplică reguli din fotografie. I-aş sfătui să pună pasiune în munca lor şi efectele vor fi imediat vizibile.”
Cosmin Lăutar, fotograf
O evoluţie neaşteptată
Deşi la începuturile sale în lumea fotografiei nu bănuia ce întorsătură va lua această pasiune, de-a lungul timpului Cosmin Lăutar a ajuns să colaboreze cu o serie lungă de artişti, actori şi alte persoane publice. Până acum, au stat în faţa obiectivului său Delia, Antonia, Inna, Irina Rimes, Iris, Carla's Dreams, The Motans, Alina Eremia, Alexandra Ungureanu, Damian Drăghici şi mulţi alţii. A fost, totodată, implicat pe zona de fotografie şi în cadrul marilor festivaluri muzicale precum Afterhills, Saga, The Concert sau The Artist Awards. „A fost o bucurie imensă atunci când am primit un mesaj pe Instagram de la contul oficial Peaky Blinders solicitându-mi o fotografie dintr-un shooting cu acea tematică pentru a o posta pe pagina lor. Poate că pentru mulţi nu este un lucru notabil, însă pentru mine a însemnat mult.” Alte proiecte de menţionat spune că ar fi apariţia fotografiilor sale în două albume muzicale, albumul Terra Vista al lui KillaFonic şi albumul Blancomat al lui Blanco. „Cândva nici nu visam la aceste proiecte. Cu fiecare om şi cu fiecare proiect mi-am dezvoltat abilităţi necesare parcursului profesional pe care îl clădesc.” Nu ar putea spune însă că are un vis specific, ci preferă să se lase surprins de propria evoluţie. „Nu am visat nici la început că această pasiune îmi va trasa aceste direcţii profesionale. Îmi doresc să am în continuare proiecte constante, să capăt o mai mare vizibilitate, să îmi măresc echipa de lucru şi poate să îmi deschid propriul studio foto sau să organizez o expoziţie.” Altor tineri care îşi doresc să aleagă aceeaşi meserie le-ar spune să aibă răbdare şi să fie constanţi. Acest sfat este în strânsă legătură cu numărul mic de fotografi debutanţi. „Sunt persoane care îşi aleg meseria în funcţie de ceea ce consideră că este la căutare în acel moment pe piaţă şi au aşteptări nerealiste cu privire la evoluţia lor şi câştiguri. A fi fotograf necesită timp şi muncă şi mai cu seamă dedicare.” În momentul în care porneşti la drum cu gândul de a avea un câştig rapid, de cele mai multe ori renunţi când acesta întârzie să apară, este de părere Cosmin. „Sunt mulţi fotografi care îşi doresc clienţi înainte de a avea un portofoliu notabil sau noţiuni elementare. Lucrurile nu vor merge mereu conform planului şi trebuie să găseşti puterea interioară pentru a le gestiona, să îţi construieşti abilităţi precum răbdarea, rezistenţa şi adaptabilitatea. De cele mai multe ori, unii fotografi dau vina pe echipament pentru nereuşita lor, fără să ştie sau să admită că de fapt esenţa reuşitei se află în mâinile lor deoarece nu aparatul este cel care decide momentul în care să declanşeze, nu încadrează singur şi nici nu aplică reguli din fotografie. I-aş sfătui să pună pasiune în munca lor şi efectele vor fi imediat vizibile. În momentul actual nu consider că sunt puţini fotografi pe piaţă, ci dimpotrivă.” În paralel cu fotografia, printre pasiunile lui Cosmin se numără şi călătoria, drumeţiile în natură, cinematografia, voluntariatul şi pescuitul.
„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN în care îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile BUSINESS Magazin, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d.). Poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro