I love my job. Viaţă de artist de evenimente în România. Cum ajungi la o astfel de profesie şi ce soluţii a găsit Ştefania Mihăilescu în pandemie
De când practici meseria aceasta şi ce ai făcut anterior?
Trecutul mă recomandă, însă cei peste 20 de ani de experienţă de la prima apariţie pe scenă nu sunt suficienţi. E nevoie de ceva mai mult pentru a dărui publicului o experienţă muzicală de neuitat. O căutare necontenită a melodiilor pe placul oamenilor, o aprofundare a muzicii franţuzeşti pe care o îndrăgesc, a celei uşoare, dar în egală măsură o apropiere faţă de folclorul nostru pe care îl consider o nestemată a culturii româneşti. Am un timbru vocal versatil care mi-a permis să accesez şi alte industrii unde aş putea fi de folos. Astfel, sunt vocea reclamelor publicitare a multor companii sau întâmpin cu calm şi încredere orice client care apelează o centrală telefonică digitală, acolo unde eu am imprimată vocea mea convingătoare. În engleză, termenul poartă numele de voice-over, adică „voce-peste” şi practic în paralel şi această profesie tot mai căutată astăzi. Şi nu m-am oprit aici. Atunci, când nu cânt sau imprim voci pentru reclame, prezint spectacole ori festivaluri la nivel naţional.
Cum ai descoperit această pasiune?
Ca la oricare altă pasiune, focul mocneşte permanent în sufletul tău, e nevoie doar de un context potrivit pentru a-l aprinde şi a fi de folos. Şi dacă contextul n-a apărut în timpul dorit, atunci l-am creat. Astfel, de la 19 ani, am început să cânt la evenimente private în Iaşi.
Ce cursuri de specializare ai făcut astfel încât să „te profesionalizezi” în domeniu? Ce costuri au presupus aceste cursuri?
Orice pasiune are nevoie de paşi concreţi pentru a evolua, pentru că piaţa cere mereu mai mult de la tine. Prin urmare, am urmat cursurile Şcolii Populare din Iaşi, secţiunea jazz-muzică uşoară, sub îndrumarea regretatului compozitor Titel Popovici. Cu ocazia celebrării a 50 de ani de activitate artistică a maestrului Titel Popovici, sala Casei Sindicatelor din Iaşi, gazda evenimentului, s-a dovedit a fi neîncăpătoare pentru publicul ieşean sosit să-l aplaude. Într-o astfel de atmosferă incendiară, am cântat chiar piesele compuse de acesta alături de Big Band-ul dirijat cu un rar talent artistic.
Care au fost primii paşi profesionali făcuţi în acest domeniu?
Ca solistă de evenimente private, primi paşi au fost alături de o formaţie cu care am performat seară de seară în restaurante de prestigiu din Iaşi. E nevoie de anduranţă, de repetiţie, e nevoie de consecvenţă şi disciplină, astfel încât momentul artistic să capete fluenţă şi acea încredere pe care publicul larg o doreşte afişată alături de un suras permanent.
Ce face diferenţa în această meseria - talentul, orele investite în practică, altceva? Cum ţi-ai propus să te diferenţiezi în această piaţă, a artiştilor prezenţi la evenimente?
Totul contează, însă reţeta este una proprie care n-ar putea fi predată pentru că pe tot parcursul evoluţiei mele nu am putut ignora evenimentele personale sau cele economice la nivel mondial. Există o şlefuire continuă, un efort susţinut pentru evoluţie, pentru identificarea unor melodii pe care publicul le doreşte şi trebuie să le înveţi, pentru perfecţionarea vocii. O voce care nu este folosită, rugineşte, prin urmare, cânt de drag mai tot timpul prin casă. După 2 ani de pandemie timp în care artiştii au avut răgazul (nesolicitat) pentru reflecţie, piaţa muzicală a înflorit în culori vii şi prestaţii entuziaste. La rândul său, publicul a avut timp să reasculte muzica care contează cu adevărat, cea care le atinge corzile sensibile ale sufletului. Astfel, într-un total contrast cu vârstele lor şi preferinţele mulţimii, unii mirii de astăzi preferă muzica retro compusă în anii când ei nici măcar nu se născuseră. Organizatorii de evenimente private apreciază parfumul ’’vintage’’ al serilor dansante de altădată. Şi cum la astfel de evenimente private, muzica populară nu poate lipsi, includ de fiecare datăşi un program de hore şi sârbe de pe tot întregul ţării ce face inimile românilor să zvâcnească de entuziasm.
Care este profilul clienţilor pentru care participi la evenimente?
Referitor la evenimentele corporate audienţa ţintă este formată din companii medii şi mari care vor să ofere recompense angajaţilor, furnizorilor şi partenerilor cheie. Un program muzical apropiat sufletului meu este cel ce include chansonete franţuzeşti din repertoriul celor mai îndrăgiţi muzicieni ai Parisului precum Edith Piaf, Yves Montand, Dalida, Juliette Greco, Charles Aznavour care au dăruit călătorii muzicale ce aduc bucurie de fiecare dată când primul acord muzical se aude în difuzoare. Acest proiect s-a bucurat de un mare succes la festivalurile organizate de diferite instituţii publice (Ateneului Naţional din Iaşi, Castelul Sturdza de la Miclăuşeni) şi asociaţii culturale (ex. Asociaţia Fălticeni Cultural) care m-au invitat ani la rând să urc pe scenă.Nu pot vorbi despre evenimente fără să menţionez şi nunţile şi să mă bucur că la mine ajung oameni extraordinari. Poate că muzica mea îi selecţionează, poate că felul meu extrem de respectuos sau ţinuta întotdeauna decentă sau faptul că au auzit că livrez întotdeauna ceea ce promit. Un lucru e cert, cei care lucrează într-un mediu competitiv precum corporaţiile, vor o nuntă atipică, preferă restaurantele open air şi nu sunt orientaţi către câştiguri materiale, ci mai degrabă către satisfacţia tuturor invitaţilor. Audienţa mea ţintă este formată din cupluri de 25-40 ani, venituri medii şi mari, absolvenţi de studii superioare, cu gusturile muzicale bune orientate mai degrabă către muzica veche care a trecut proba timpului, nicidecum cea comercială de azi.
Cum au evoluat gusturile muzicale ale acestora prin prisma observaţiilor făcute de tine în perioada în care ai practicat meseria de cântăreţ?
Marele beneficiu al acestei meserii este că gusturile muzicale ale oamenilor sunt deja educate atunci când mă solicită pentru nunta lor. Nu sunt necesare discuţii inutile despre gusturile muzicale, ci mai degrabă atenţia este orientată spre a satisface preferinţele muzicale ale tuturor oamenilor. De aceea, este necesar să ştiu din ce parte ţării sosesc invitaţii pentru a le pregăti cum se cuvine melodii pe placul lor specifice zonei. Mai mult, globalizarea aduce noutăţi cu privire la naţionalitatea diferită a mirilor de astăzi. Am cântat pentru zeci de cupluri formate din români şi belgieni, francezi, italieni, spanioli ori germani. Fericirea nu ţine cont de graniţe, de aceea nici programul meu muzical care include chansonete ori melodii greceşti, italiene sau spaniole. Adaptabilitatea este aici cuvântul cheie, repertoriul meu cuprinzând sute de melodii gata oricând să iasă la lumina reflectoarelor.
Poţi să trăieşti în România dintr-o astfel de meserie? Care sunt veniturile medii în acest job sau veniturile/per eveniment?
Ca să trăieşti frumos este necesară o anumită percepţie corectă asupra realităţii. De aceea, nu-mi doresc vacanţe luxuriante ori obiecte scumpe şi inutile cumpărate fără noimă. Nu mă încântă luxul, ci mai degrabă experienţele de viaţă alături de oameni buni. Îmi trăiesc viaţa din plin cu ceea ce câştig, onorariile mele începând cu suma de 600 euro pentru 2 programe de muzică live a câte 30 de minute fiecare.
Cum a influenţat pandemia activitatea ta şi care au fost soluţiile găsite de tine în această perioadă?
Răspunsul scurt: serviciile de voice-over. Lumea întreagă s-a adaptat acestei noi provocări numită pandemie, prin urmare trendul schimbării a fost creat de către antreprenorii care au căutat soluţii să-şi vândă produsele ori serviciile în situaţii extreme, neobişnuite. Astfel, dacă înainte de pandemie, reclamele video aveau oarecare efect şi fără vocea narativă (voice-over), astăzi acest lucru nu mai este posibil. Reclama video creată cu atenţie la detalii, efectele vizuale ori textul nu sunt de-ajuns. E nevoie de voce, de voice-over pentru a putea convinge oamenii. Corporaţiile mari au folosit întotdeauna voice-over în reclamele lor, iar astăzi au devenit obligatorii şi accesibile în acelaşi timp şi companiilor medii sau mici. Mai mult, serviciile de voice-over îmi permit o deschidere către lumea întreagă pentru că stăpânesc atât limba română, cât şi engleza, franceza ori spaniola. Vocea mea se află astăzi în reclamele audio şi video ale multor companii.
Cum arată agenda zilnică a unui cântăreţ în România?
Mă bănuieşti de o viaţă boemă 100%, însă nu e deloc aşa. Sunt activă ca oricare alt om care ştie că echilibrul emoţional atât de fragil vine şi din împlinirea din muncă. Prin urmare, agenda mea zilnică include înregistrarea vocilor pentru reclame, crearea de campanii online de marketing pentru mine, dar şi pentru alţii, întâlniri cu clienţii. Citesc mult, studiez, caut în interiorul meu, dar şi în afară încercând să înţeleg mai bine oamenii şi lumea în care trăim.
Care sunt provocările jobului acesta în România?
Deşi paradoxal, în România e bine de trăit. Întreabă orice antreprenor care are legături şi cu Occidentul şi îţi va răspunde aşijderea. Este o piaţă aflată încă la început pentru aproape toate produsele şi serviciile. România permite progresul, este flexibilă, în ciuda cadrului legislativ care n-a cunoscut schimbări semnificative. Eu trăiesc în România în prezent, însă lucrez cu companii din toată lumea, prin urmare, nu locul de reşedinţă este un impediment în evoluţie, ci mai degrabă lipsa preocupărilor pentru oportunităţile pe care ţi le oferă astăzi tehnologia. Când oare a mai fost posibil în istoriaomenirii, să te adresezi lumii întregi cu un clip video pe YouTube?
Care este visul tău - unde ţi-ai propus să ajungi cu acest job?
Am auzit de oameni care îşi urăsc job-ul. N-ar trebui să ajungi niciodată în această postură, chiar dacă trebuie doar sa pui „food on table” pentru familia ta. Există soluţii, există oportunităţi, trebuie doar descoperite. Misiunea mea este de a oferi oamenilor prezenţi la evenimente o dorinţă nestăvilită de a celebra viaţa, însă nu doar în cadrul ocaziile festive, ci în fiecare moment. Pentru că da, fiecare moment din viaţă contează.
Care sunt sfaturile tale pentru cineva care vrea să înceapă să practice această meserie? Dar pentru un client care îşi alege repertoriul preferat pentru un eveniment?
Într-o lume aparent superficială, este uşor să cazi pradă ideii că aspectul exterior contează atât de mult. Însă, cum eşti în interior aşa vei fi şi la pe scenă. Nu sunt în măsură să dau sfaturi nesolicitate, ci mai degrabă indicaţii de orientare: şlefuirea discursului, a dicţiei, aprofundarea muzicii şi a tehnicilor vocale şi păstrarea respectului faţă de oameni. Clienţii au libertatea de a-şi alege melodiile preferate din playlistul meu. De fiecare dată mă întâlnesc cu ei face to face pentru a atinge toate subiectele importante ale unui eveniment: vârsta medie a invitaţilor, zonele geografice din care aceştia sosesc, tipul de eveniment neconvenţional sau clasic, şamd.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro