Într-o piaţă invadată de produse din import, un tânăr antreprenor din Timişoara pariază pe produse româneşti şi câştigă. Povestea lui arată că păstrarea tradiţiei, combinată cu inovaţia, poate fi profitabilă
Într-o piaţă invadată de dulciuri din import, un tânăr antreprenor din Timişoara pariază pe prăjituri româneşti şi câştigă. Povestea lui arată că păstrarea tradiţiei, combinată cu inovaţia, poate fi o reţetă care promite gustul dulce al profitului.
Ca orice poveste, Senneville începe cu „a fost odată”. Un bunic care făcea pâine şi un nepot care visa să îndulcească lumea. Şi a mai fost şi un oraş în Franţa, care a ajuns şi el în poveste, dar într-un mod neaşteptat.
Businessul Senneville a pornit în 1993, ca o brutărie, dar în 2014 David Alb a preluat afacerea de la bunicul său, care genera atunci afaceri de circa 100.000 euro, şi a transformat-o în unul dintre cei mai cunoscuţi producători de prăjituri şi patiserie, cu sediul central în Timişoara. În prima fază, a fost dublat spaţiul de producţie şi a fost deschis un magazin fanion în Timişoara, dar investiţiile au continuat pentru extinderea reţelei de magazine şi pentru organi-zarea de evenimente. Până acum, în dezvoltarea Senneville au fost investite 2 milioane euro, dar în perioada următoare vor fi alocate fonduri importante pentru creşterea şi diversificarea producţiei. „În ultimii doi ani (2023-2024) am schimbat modelul de business şi aceste magazine sunt acum vândute, astfel încât în prezent ne concentrăm pe producţie şi vânzare la terţi, în retail, distribuţie, horeca şi export”, povesteşte David Alb.
David Alb, proprietar, Senneville:Consumatorul român clasic este dornic să consume produse tradiţionale, de tipul savarină, amandină, ecler cu frişcă.
La începutul anului viitor va fi pornită şi producţia într-o fabrică nouă, de refrigerate, în localitatea Călan din judeţul Hunedoara, odată cu demararea construcţiei celei de-a doua fabrici, de produse congelate şi clătite, în acelaşi loc. Investiţia totală este estimată la aproximativ 16 milioane de euro, din care 8 milioane euro sunt fonduri europene. David Alb spune că în Călan vor fi aproximativ 10.000 de metri pătraţi de spaţiu de producţie şi depozitare, mai mul-te secţii, laborator de testare şi zonă de R&D, strategia companiei fiind extinderea atât local, cât şi pe plan internaţional.
„Momentan exporturile sunt la început, însă odată cu inaugurarea celei de-a doua fabrici, planul nostru de business se bazează pe faptul că 50% din cifra de afaceri va fi din export. Dezvoltarea prin internaţionalizare şi exporturi este complementară strategiei de consolidare a parteneriatelor din retail existente prin creşterea punctelor de livrare şi a zonelor geografice acoperite, dar şi prin noi oportunităţi de colaborare cu noi parteneri. Ca antreprenor, eu cred foarte mult în potenţialul naţional de producţie alimentară, în creşterea naţională şi prin export. Experienţa din acest an îmi confirmă potenţialul mare pe care antreprenorii îl au la export, iar internaţionalizarea firmelor poate fi susţinută prin susţinerea producătorilor din industria alimentară care investesc în inovaţie, promovarea investiţiilor şi a exporturilor româneşti în parteneriat public-privat şi realizarea unei noi strategii naţionale de export, cu accent mai mare pe domeniul alimentar.”
Carte de vizită: David Alb are la bază studii juridice, şi-a început cariera în vânzări, de la asigurări la publicitate, iar de peste 10 ani a mizat pe industria alimentară, crescând afacerea Senneville de la 100.000 lei la aproape 20 milioane de lei în 2023, cu obiectivul de a depăşi 30 milioane lei în 2024.
În ceea ce priveşte sursele de finanţare, Senneville are o strategie diversificată, în ultimii ani având prioritate cele proprii, iar ca strategie de creştere compania a mizat pe reinvestirea profitului. În faza de dezvoltare, au fost atrase însă şi fonduri europene şi credite bancare, David Alb evaluând acum şi alte opţiuni de investiţii pentru viitor. Com-pania a încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 12,5 milioane lei, iar pentru anul curent se aşteaptă la dublarea rezultatelor, spre 30 milioane lei la nivel de grup.
Şi chiar dacă în mediul de business local există o stare de aşteptare şi o uşoară anxietate pentru ce va aduce 2025, antreprenorul din Timişoara se declară optimist şi crede că anul viitor poate fi unul foarte bun pentru cei care fac lucruri şi nu se plâng. „Greutăţi sunt şi vor fi în continuare”, spune David Alb. „Important e să facem tot ce ne stă nouă în putinţă pentru a le depăşi. Ca producători în domeniul alimentar avem oportunitatea fantastică de a intro-duce în retailul mare, care se tot extinde, din ce în ce mai multe produse şi chiar să ne ducem spre export, unde piaţa e una globală. La nivel strategic, chiar le recomand şi altor fondatori să se uite în retail şi să identifice soluţii de creştere. Am şi câteva idei pentru antreprenorii care intenţionează să-şi comercializeze produsele proprii în retailul mare: flexibilitatea în negociere, orientarea spre tipuri de produse care se comercializează cu succes şi disponibilitatea comercială pentru preţuri agreabile ambelor părţi implicate.”
Despre Senneville, în cuvintele proprietarului
BM: Senneville este un nume neaşteptat pentru o firmă românească. Care este povestea din spatele lui şi un-de se află începuturile companiei?
David Alb: Bunicul meu a înfiinţat Senneville în anul 1993, ca o brutărie. El a vrut să pună un nume clasic, de tipul Gheorghe şi Ana Pan (numele lui şi al bunicii), însă cel mandatat să pună la Registrul Comerţului numele, după trei încercări eşuate, a renunţat, s-a dus acasă şi a deschis un atlas de geografie. Acolo a găsit că într-o localitate din nordul Franţei, Senneville, se afla o brutărie veche. A adăugat cuvântul „Inter” (firma se numeşte şi acum Senne-ville Inter SRL) pentru că a crezut că va ajunge internaţională. Povestea aceasta mi-a fost spusă de persoana care s-a ocupat de tot procesul, îl cheamă Ghiţă Băluţă, şi l-am întâlnit întâmplător acum câţiva ani la sala de sport, unde mi-a povestit întâmplarea.
Producţia de prăjituri am început-o eu, în 2014, după ce am găsit mai mulţi specialişti români, reîntorşi în ţară după 15 ani de practică la cel mai înalt nivel în Franţa şi Maroc. Am renunţat la producţia de pâine pentru a ne concentra pe acele produse care le-au plăcut clienţilor mai mult, partea de dulce. În plus, am vrut să ne specializăm într-un domeniu, să devenim cei mai buni pe o nişă cheie din domeniul alimentar
BM: Oferta de dulciuri de pe piaţă a ajuns în prezent să fie extrem de diversificată. Practic, e ceva pentru fiec-are. Care este procesul prin care decideţi gama de produse şi ce aţi observat că preferă consumatorul român atunci când cumpără o prăjitură?
David Alb: Noi ascultăm foarte atent clienţii şi aşa decidem ce produse noi să dezvoltăm. Introducem produse care sunt cerute în piaţă, acesta fiind cel mai important criteriu. Lucrăm intern la dezvoltarea lor şi le perfecţionăm alături de clienţii noştri, ca urmare a feedback-ului primit, înainte de a introduce în piaţă produsul final. Analizăm constant vânzările înregistrate de anumite produse şi ce nu performează este scos din gamă şi înlocuit cu variante îmbunătăţite sau chiar cu alte produse. Consumatorul român clasic este dornic să consume produse tradiţionale, în primul rând, produse de tipul savarină, amandină, ecler cu frişcă, pe care le găseşte în lanţurile de magazine partenere (Profi, Kaufland, Auchan, Carrefour, Mega Image), sub brandul nostru Arca. Mai este o tipologie de client care doreşte să încerce ceva nou, cum ar fi savarina cu fistic sau un mousse cu zmeură, şi atunci alege Senneville. Sunt şi consumatori care caută produse fără zahăr, vegane sau proteice şi se îndreaptă spre brandul Arca Natural.
De pe piaţă lipsesc însă deserturile funcţionale, cu conţinut redus de calorii şi maxim de nutrienţi. Lucrăm deja să producem o astfel de gamă. Lipsesc din piaţă şi clătitele româneşti şi tocmai din acest motiv facem prima fabrică din România specializată pe acest tip de produse. De asemenea, e loc de dezvoltare şi pe partea de deserturi con-gelate pentru Horeca.
BM: Senneville a fost şi încă este un business de familie, dar vă gândiţi să atrageţi şi alţi investitori în afacere?
David Alb: Sunt implicat în antreprenoriat alături de soţia mea, Andreea Alb. Copiii noştri, Tudor şi Ilinca, sunt încă prea mici. Momentan businessul Senneville s-a extins frumos şi în mod organic. În prezent, atragem 8 milioane de euro din fonduri europene, bani nerambursabili, dintr-un buget total de investiţie de 16 milioane de euro în următorii doi ani. Asta ne va da un stimul de creştere şi o altă perspectivă pentru următorii ani. Am avut discuţii cu mai multe fonduri de investiţii care sunt interesate de businessul nostru. Momentan, continuăm pe cont propriu, însă nu ex-cludem pe viitor nicio variantă de parteneriat, alături de un fond de private equity sau chiar împreună cu un partener strategic.
BM: În final, cum arată o zi din viaţa unui antreprenor care are un business „dulce”?
David Alb: Ziua mea începe şi se termină cu Dumnezeu, asta e cel mai important aspect pentru mine, relaţia mea cu El. Zbor mult, fac săptămânal ruta Timişoara-Bucureşti. Lunar merg în afara ţării la târguri internaţionale, pentru achiziţie de utilaje, materii prime, pentru promovarea produselor noastre la export ori să descopăr cele mai noi tendinţe şi inovaţii din domeniul alimentar. Fac şedinţe săptămânale live cu toate departamentele şi sunt conectat aproape în timp real pe WhatsApp şi email cu echipa mea. Petrec cât de mult pot şi cu familia, mai ales în weekend. Fac sport de 3-4 ori pe săptămână, alerg sau înot.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro