Investitorii nu iartă: Veniturile Alphabet (Google) au crescut cu 12%, ajungând la 96,5 miliarde de dolari în T4, sub estimările analiştilor. Acţiunile gigantului american au scăzut brusc după anunţ, cu 7,27%
Acţiunile Alphabet au scăzut brusc după încetinirea creşterii afacerii de cloud a companiei-mamă Google şi anunţul privind cheltuieli de 75 de miliarde de dolari în acest an pentru dezvoltarea capacităţilor necesare produselor de inteligenţă artificială, ceea ce a neliniştit investitorii, scrie FT.
Târziu, marţi, Alphabet a raportat creşteri de două cifre ale veniturilor şi profiturilor din trimestrul al patrulea, susţinute de activitatea sa principală de publicitate. Însă investitorii s-au concentrat asupra unui trimestru dezamăgitor pentru divizia sa de cloud, care operează centrele de date Google.
Divizia de cloud a înregistrat o creştere de 30% a veniturilor, ajungând aproape la 12 miliarde de dolari, însă acest ritm a fost mai lent faţă de creşterea de 35% din trimestrul anterior şi sub estimările analiştilor de 12,2 miliarde de dolari. Directorul financiar Anat Ashkenazi a atribuit această încetinire unei cereri mai mari decât capacitatea disponibilă.
Totuşi, amploarea cheltuielilor Google legate de AI pentru a satisface această cerere a surprins piaţa. Cheltuielile de capital din trimestrul al patrulea au crescut la 14,3 miliarde de dolari, faţă de 11 miliarde anul trecut, depăşind aşteptările de 13,2 miliarde de dolari.
Directorul executiv al Google, Sundar Pichai, a declarat că investiţiile în centre de date şi servere vor accelera până la 75 de miliarde de dolari în acest an, faţă de 53 de miliarde în 2024, cu o treime mai mult decât estimările de pe Wall Street.
„Costul utilizării AI va continua să scadă, ceea ce va face posibile utilizări şi mai extraordinare”, a spus Pichai, negând că firma cheltuieşte excesiv. „Aceasta este oportunitatea. Este uriaşă şi de aceea investim pentru a fi pregătiţi.”
Acţiunile Alphabet au scăzut cu până la 8% în tranzacţiile after-hours, ceea ce ar putea duce la a cincea cea mai proastă zi de tranzacţionare din ultimul deceniu, ştergând aproximativ 200 de miliarde de dolari din capitalizarea sa de piaţă. Totuşi, acţiunile crescuseră cu 45% în ultimele 12 luni, evaluând compania la 2,5 trilioane de dolari, fiind depăşită doar de Apple, Microsoft, Nvidia şi Amazon.
Scăderea Alphabet a urmat o tendinţă similară celei a Microsoft săptămâna trecută, care a pierdut, de asemenea, 200 de miliarde de dolari din valoarea sa de piaţă după ce a ratat estimările de creştere a diviziei cloud şi a anunţat că va cheltui 80 de miliarde de dolari pentru AI în anul fiscal care se încheie pe 30 iunie. În aceeaşi zi, CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a promis că va investi „sute de miliarde” pentru a rămâne în fruntea cercetării în AI.
Reacţia pieţei reflectă îngrijorările mai largi cu privire la cheltuielile masive ale companiilor americane care construiesc şi operează centre de date uriaşe echipate cu cipuri avansate, despre care susţin că sunt necesare pentru antrenarea şi rularea modelelor lingvistice de mari dimensiuni ale AI.
Vânzarea masivă a acţiunilor Alphabet amplifică şi îndoielile generate luna trecută de un nou model AI lansat de startup-ul chinez DeepSeek. Acesta a susţinut că a atins performanţe comparabile cu liderii AI din SUA, inclusiv Google Gemini, OpenAI ChatGPT şi Anthropic Claude, folosind un buget redus şi mult mai puţine cipuri avansate Nvidia.
Pichai a declarat că DeepSeek are o „echipă extraordinară” şi că a demonstrat că „se poate obţine o eficienţă mare în operarea acestor modele AI.”
El a răspuns şi întrebărilor analiştilor despre posibilitatea ca Gemini şi rivalii săi să canibalizeze activitatea principală de căutare a Google, deoarece utilizatorii se bazează din ce în ce mai mult pe chatboţi pentru a găsi informaţii, eliminând nevoia de a face clic pe reclamele care susţin serviciul gratuit al Google.
Deocamdată, nu există dovezi clare că motorul său de căutare dominant ar fi ameninţat. Veniturile din publicitatea legată de căutare au crescut cu 13%, ajungând la 54 de miliarde de dolari în acest trimestru, depăşind estimările, susţinute de un nou trimestru de creştere a veniturilor din reclame pe YouTube.
Per total, veniturile grupului au crescut cu 12%, ajungând la 96,5 miliarde de dolari în trimestrul al patrulea comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Excluzând costurile de achiziţie a traficului plătite partenerilor de publicitate şi dispozitive, cifra a fost de 81,6 miliarde de dolari, sub estimările Wall Street de 82,8 miliarde de dolari, conform unui sondaj Bloomberg. Profitul net a crescut cu 28%, atingând 26,5 miliarde de dolari.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro